1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
EGR
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 september 2014 10:26 AM

Naar aanleiding van twee berichten, http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226346/ en http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226346/ ontstaat de vraag of de C6 EGR leidingen ook kunnen worden afgeblind, zoals bij de C5. Indien ja, omzeilt dat kostbare ingrepen.
Waterman is er kort over: de ECU gaat dan over op noodloop.
Daarmee wordt dat een interessant terrein voor de chiptuners. Zorg dat het wel kan.

Maar toch een vraag: Worden die twee EGR kleppen tegelijk aangestuurd of hebben ze elk een eigen regelcircuit?
Indien dat één circuit is ontstaat er een interessante optie, namelijk alleen die leiding afbinden waarvan de klep kapot is.
Bij mij zat in de achterste leiding veel meer roet dan in de voorste, de uitmonding in het inlaathuis zat bijna dichtgekoekt.

Dus alleen die ene leiding afblinden zou de ECU waarschijnlijk niet eens te weten komen.
Wie roept daar iets verstandigs over?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 23 september 2014 08:51 PM
  [ # 1 ]

tip:

http://youtu.be/4J56KtwImzI

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 29 september 2014 10:38 PM
  [ # 2 ]

zo ziet de inlaat eruit van een C6..

Ondertussen met JanSR aan een proef begonnen, we houden jullie op de hoogte

Afbeelding Bijlagen
egrc6.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6062
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 september 2014 10:40 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 oktober 2014 06:44 PM
  [ # 4 ]

Vandaag de tijd gevonden de beide EGR aansluitingen van blindflenzen te voorzien. Enkele dagen geleden deed ik dat ook al bij mijn C5 Ph II 100 kW HDi en eerder al bij een Ph I Hdi 2.0 van mijn zoon.
In alle gevallen is de eerste indruk dat de auto’s beter “aan het gas hangen”. Geen enkele storingsmelding.
Minder vaak hikjes, minder vaak rook in het kielzog zichtbaar.

Ik heb de eerste dagteller op 0 gezet, de tweede meldt een gemiddelde van 1:12 over meer dan 10.000 km.
Benieuwd of er een verschil zichtbaar wordt.

Wel blij, want de achterste EGR klep was aan vervanging toe en dat gaat nu dus niet meer gebeuren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 02 oktober 2014 08:53 PM
  [ # 5 ]

Hoi JanSr,

was net van plan om morgen een afspraak met de dealer in te plannen voor het vernieuwen van de achterste EGR-klep.
Dacht er gelukkig aan om nog even het forum te checken naar de laatste nieuwtjes omtrent EGR-kleppen.
Mijn voorste is bij 235.000 vervangen en de teller staat nu op 244.000.
Ik wacht dus nog maar even in spanning af wat jij en Oldenhage aan het pionieren zijn.
Wil toch nog binnenkort eens bij hem langs gaan om de automaatolie te vernieuwen volgens zijn procede.
Ben benieuwd naar de vorderingen. Houd ons op de hoogte.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 03 oktober 2014 12:03 AM
  [ # 6 ]

Er rijden nu een aantal auto’s rond die zijn aangepast. Bij die auto’s hebben we ook de verdeelklep en inlaat (voor zo ver mogelijk) gereinigd. Tot nu toe zijn de reacties lovend. “zo reed ie vroeger” of “als nieuw”. Het lijkt ook het inhouden/stotteren op te lossen en dat is goed nieuws.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 oktober 2014 10:13 AM
  [ # 7 ]
robbedoes schreef:

tip:

http://youtu.be/4J56KtwImzI

Zou wel eens een duur grapje kunnen zijn.
Waterstof in een draaiende motor injecteren voelt niet goed aan.
Als die kleppen daar schoon van worden zouden ze beter kunnen sluiten, maar dan kan je wachten op de volgende"beurt”.
Het zal niet helpen tegen kapotte kleppen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 oktober 2014 02:56 PM
  [ # 8 ]

Ben heel benieuwd. Ik heb enige last van inhouden/hikjes bij een koude motor en daarvoor was de EGR w.m.b. een verdachte. Zal het bij het eerstvolgende bezoek aan GJO eens bespreken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 oktober 2014 03:23 PM
  [ # 9 ]

Ik zou het maar meteen “bestellen”. Ik sta dagelijks verbaasd over de verbetering. Alle hikjes weg en zeker 10 pk meer. Voor verbruik nog te vroeg voor betrouwbare uitspraken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 oktober 2014 03:35 PM
  [ # 10 ]

Lijkt me dan een no-brainer.

Toch nog even een vraagje, die EGR is toch bedoeld voor het schoner maken van de uitlaatgassen (behalve roet dan, begrijp ik)? Kom je dan met een afgesloten EGR systeem niet in de NOx problemen bij de APK? Of wordt daar alleen CO, CO2 en roet gemeten?

Over roet gesproken, als ik nu vol gas geef dan leg ik een soort rookgordijn achter de auto. Vooral bij schemering is dat goed te zien als er een auto achter je rijdt. Dat is roet, neem ik aan. Volgens JanSR wordt dit minder?

edit: bij diesels wordt alleen roet gemeten, lees ik net.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 oktober 2014 03:40 PM
  [ # 11 ]

Het is geen APK punt, want daar meet men geen Nox niveau.
Bij een goed werkend GER systeem is er wellicht iets minder Nox uitstoot, de vraag is of dat opweegt tegen het meerverbruik en de rest zoals roet, als die kleppen wat sleets raken.

Ik zie nu geen roet meer in het donker, laat staan in het licht. En het prettige gevoel dat ik geen lepels vol roetderrie uit het inlaathuis hoef te scheppen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 oktober 2014 04:14 PM
  [ # 12 ]

EGR is de as van alle diesel- en benzine storingskwaad. Het is een draak van een uitvinding. Hulde voor Jan en Oldenhage als ze samen een manier hebben om onder EGR uit te komen zonder storingen en zonder andere drama’s. halelujah

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 oktober 2014 11:35 AM
  [ # 13 ]

Na ruim 500 km begin ik het goede gevoel te krijgen dat het verbruik 5 tot 10% vermindert door de ingreep.
Tripcomputer I staat nu al op hetzelfde verbruik (1:11,9) bij 52 km/h gemiddeld als de tweede tripcomputer na 10.000 km met daarin twee ritten door Frankrijk met een gemiddelde snelheid van 62 km/h.

Maar het meest opvallend is wel het volledig ontbreken van hikjes en het grotere koppel en vermogen. Heerlijk. En dat geldt ook voor de twee C5 HDi’s in de familie.

Daarmee blijkt ook dat die EGR regeling kennelijk geen terugkoppeling kent, want er zijn (nog steeds) geen meldingen. Die C5 HDI Ph I heeft er toch al 10.000 km opzitten met dit systeem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2014 10:41 PM
  [ # 14 ]

Hallo,
zoals ik al schreef is bij mijn C6 de voorste EGR klep vervangen en krijg ik nu een P0405 melding voor de achterste klep.
@GJO: is het zo dat jullie proef ook zou helpen om deze storing te verhelpen of moet het systeem storingsvrij zijn?

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 13 oktober 2014 10:56 PM
  [ # 15 ]

na de modificatie de storingen wissen. Dan mag het eigenlijk niet meer terug komen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook