2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
EGR
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2014 11:03 AM
  [ # 16 ]
JanSr schreef:

Het is geen APK punt, want daar meet men geen Nox niveau.
.......

Nog niet, zou je moeten schrijven.
Men is bezig om, op Europees niveau de regels aan te scherpen. En dan zou de NOx meting wel eens deel kunnen gaan uitmaken van de APK keuring.

Groet,
JW

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 oktober 2014 11:53 AM
  [ # 17 ]

Misschien zinvol om even na te denken hoe je dat zou willen meten:
Die uitlaatgassenrecirculatie heeft een bepaald werkgebied: een vermogensrange in een bepaald toerengebied bij warme motor.

Zou je de APK stations willen uitrusten met een rollentestbank waar je die condities kan testen? Dan moet je toch al gauw aan een 50 kW testbank denken, lijkt mij zo.
En dan ook nog APK voor een paar tientjes?
Erg benieuwd.

Tegen de tijd dat ze dat voor elkaar hebben rijd ik al lang geen auto meer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2014 01:56 PM
  [ # 18 ]

We zullen zien hoe men daaraan inhoud zou willen geven…...

Groet,
JW

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 oktober 2014 02:17 PM
  [ # 19 ]

Bij benzinemotoren worden nu al 4 gassen gemeten. Niet gemeten over een bepaald toerengebied, maar bij stationair en een vehoogd toerental. Kan me voorstellen dat men bij dieselmotoren zo’n NOx test bedenkt, gewoon op de top van de vermogenskromme.

Nou ja, in dat geval toch even de blindflenzen weghalen voor de apk keuring? Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 oktober 2014 02:18 PM
  [ # 20 ]

Help me daar maar aan herinneren, als dit forum dan tenminste nog bestaat.
Misschien aardig om eens te kijken op de site over Europese emissie eisen en te lezen wat daar staat over NOx.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard en meer op http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Je leest daar dat de NOx emissie voor diesels volgens emissiestandaard VI 0.08 gram/km mag zijn in nieuwe auto’s. (de huidige status).

Je ziet daar ook dat er (nog) geen plannen zijn voor (publicaties over) emissiestandaard VII.
En ook dat er niets staat over APK.

Ofwel, je weet er veel meer van dan we hier lezen en dan zouden wij dat uiteraard graag weten, of je weet er even weinig van als de gemiddelde automobilist en dan is er dus niets aan de hand.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 oktober 2014 02:25 PM
  [ # 21 ]
par eXeMple! schreef:

Kan me voorstellen dat men bij dieselmotoren zo’n NOx test bedenkt, gewoon op de top van de vermogenskromme.

Voor de C6 zou dat dus uitkomen op een rollentestbank die 210 PK kan meten. Bij een APK station????
Dat kan IK me dus helemaal niet voorstellen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2014 06:21 PM
  [ # 22 ]

Dat op Europees niveau de Regels aangescherpt worden, daarover kan toch geen twijfel bestaan?

Inmiddels zitten we op de Regel Euro6, en dat houdt in dat de NOx uitstoot opnieuw verlaagd is.
Voor de automobiel fabrikanten betekent dit dat ze niet meer uitkomen met een gewone EGR, er wordt overgestapt op AdBlue systemen.
Die zijn heel wat kostbaarder dan een EGR was, en dat doen ze echt niet als dat niet nodig zou zijn om die lagere waarden te halen.

Verder schreef ik zou….
Dat schreef ik omdat ik me niet voor kan stellen dat de aangescherpte Regels zomaar zonder verdere controle ingevoerd, en vervolgens vertrouwend op de blauwe ogen van de gebruiker altijd voor waar aangenomen zullen worden.

Klein zijstapje: er is inmiddels een aantal “clubs” dat roetfilters verwijdert. En bij een APK, waarbij alleen de computer uitgelezen wordt, loop je dan niet tegen de lamp als de computer “aangepast” is, dan worden er geen foutmeldingen meer opgeslagen.
Die praktijk is ook de overheid niet ontgaan, en men zint op maatregelen om deze, imho verderfelijke praktijk aan te pakken.
Op het C5 Forum is daar over geschreven, incl. links.

Mijn inschatting is dus dat zoiets ook gaat gebeuren bij het checken op NOx.

Groet,
JW

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 oktober 2014 09:53 PM
  [ # 23 ]

Nou ja, voorlopig ga ik de EGR handel laten afsluiten. Komen er APK-eisen, dan zien we wel weer.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 oktober 2014 11:24 PM
  [ # 24 ]

kleine kanttekening bij dit draadje

Het aanpassen van het EGR systeem had niet mijn voorkeur. Echter de toenemende vervuiling van het hele systeem, dus EGR kleppen, verdeelklep, inlaat en swirlkleppen, alsmede de bijna dagelijkse vraag om van die irritante hik af te komen doen je soms besluiten tot..

Ik heb inlaatbuizen gezien waar geen schroevendraaier meer bij kon, hoe kan zo’n auto nog ademen? Dan kreeg ik bedrijven over de vloer die dat wel konden reinigen, hoe? Dynamisch.. ik moet er niet aan denken dat die brokken in de verbrandingskamers terecht komen.

Dan zou je dus alles waar de EGR kleppen aan/op/in zitten moeten vervangen. Kostbare zaak, die meer dan 3500 euro zou gaan kosten.

Aanpassen en schoonmaken is de goedkoopste manier. Daar zijn mijn klanten tevreden mee.

Dan het milieuaspect. Ik heb een bedrijf gevraagd om voor mij de NOx te meten bij een auto voor het aanpassen en na het aanpassen. De uitslag daarvan volgt.

Ondertussen heb ik mooie RVS plaatjes, en al een 10 tal klanten die zeer tevreden zijn. Waar hikjes weg zijn, brandende lampjes uitblijven en vervuiling veel minder snel zal terug komen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2014 11:18 AM
  [ # 25 ]

@JW. ook even een paar kanttekeningen.
Laten we het over één ding eens zijn: Het is onvergeeflijk dat de mensheid in anderhalve eeuw de fossiele brandstoffen opstookt die in miljarden jaren zijn ontstaan. Daar zit de oorzaak van alle ellende. Alle correctieve maatregelen daarna zijn doekjes voor het bloeden.
Willen we geen NOx uitstoot? Dan is stoppen met verbrandingsmotoren de weg. Of beter nog: Stoppen met het zinloze massale verplaatsingen. Want het verkeer kost meer dan 30% van het energieverbruik van een land als het onze.
Maar ja,
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren (Elsschot).

De wetgever blijkt keer op keer uiterst onhandig, om niet te zeggen amateuristisch bij het tot uitwerking brengen van maatregelen. Dikwijls is de droom (de norm) nog wel in orde (zoveel gr/km) maar het ontbreekt ten ene male aan degelijk denkwerk over de praktische uitvoering van de handhaving.
Roemrucht is de vuilwaterafvoer op jachten. Idee aardig, uitvoering niet te handhaven, wordt dus ook niet gedaan.

NOx meten aan auto"s? Niet over nagedacht, is praktisch erg duur en/of lastig, dus gebeurt het niet.
Er zijn vele krasse voorbeelden te geven over de administratieve wetgeving en het gebrek aan handhaving voor bedrijven, maar dat gaat hier te ver.

Ik vrees dat niemand ooit heeft nagedacht over de negatieve milieu-effecten van EGR installaties. Zo zou ik graag willen weten in hoeverre dat opweegt tegen wat minder NOx. Dus 10% hoger verbruik, roet, excessieve motorslijtage, etc, etc. Hoe quantificeer je dat? Hoe weeg je het af?

Wat ik lees over AdBlue systemen vind ik heel wat hoopgevender dan de EGR terreur. In elk geval begint dat niet aan de verkeerde kant van de motor.

En die C5 V6 van jou, benzine of diesel en waarom?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2014 12:58 PM
  [ # 26 ]

Met je eens, de EGR is geen beste keuze geweest toen de NOx emissie gereduceerd moest worden.
Dat was de keuze van de automobielfabrikanten, die dachten toen er op relatief goedkope wijze aan te kunnen voldoen.
En zolang het systeem schoon is, lukt dat ook. Maar later komt de ellende

Of ze dat destijds allemaal goed getest hebben dmv duurproeven, daaraan kun je twijfelen.
Of is het zoals vaak gezegd wordt: fabrikanten kijken niet verder dan de garantieperiode lang is, daarna komen de kosten voor rekening van de klant. En het schoonmaken van het EGR systeem zijn dan onderhoudskosten.

En ook met je eens, AdBlue is veelbelovend. Daarmee worden de eisen van Euro6 gehaald, dat zou op andere manieren niet gehaald worden bij wat grotere auto’s.
Bij kleine auto’s lukt dat meestal nog wel met een EGR systeem.

Overigens, er zijn ook EGR systemen bedacht waarbij de uitlaatgassen teruggevoerd worden nádat ze in het roetfilter gereinigd zijn. Dan zal er weinig vervuiling optreden van het inlaatsysteem.
Die systemen zijn duurder dan een gewoon EGR systeem, en om die reden (nog?) niet geïmplementeerd.

Vanwaar jouw opmerking over mijn C5 V6?
Dat is een benzine auto, met formeel een Euro4 motor. Uit verhalen die ik daarover gelezen heb zou hij zelfs Euro5 zijn, maar dat is nooit officieel getest omdat PSA stopte met de productie van de ES9A.
Die haalt een NOx emissie die voldoet aan de Euro6 norm voor de Diesels. En dat zonder EGR die vervuilt, oftewel: dat haalt hij nog altijd. Naar ik mag aannemen.

Groet,
JW

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2014 01:04 PM
  [ # 27 ]

@ Oldenhage,

Interessant te lezen dat je de NOx uitstoot laat meten, vóór en ná de EGR aanpassing.

Een paar vragen/opmerkingen daarbij.
1) laat je dat doen bij de 2.7 HDi die Euro4 is, of bij de 3.0 HDi Euro5 motor?
2) wordt die meting met EGR uitgevoerd op een vervuild, of op een goed schoon systeem?
3) De NOx emissie wordt opgegeven in gram/km, dat is 0,25 gram bij de Euro4 motor, en 0,18 gram bij de Euro5. Hoe wordt die test uitgevoerd, gaat dat op jouw rollenbank of op de weg?

Groet,
JW

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2014 01:20 PM
  [ # 28 ]
JW schreef:

Vanwaar jouw opmerking over mijn C5 V6?

Gewoon nieuwsgierig.
Het lijkt er op dat je die NOx emissie, of emissies in het algemeen belangrijk vindt. Dat lijdt tot de vraag wat erger is: Een 1:9 lopende benzinemotor of een 1:12 lopen diesel.
Of een 1:13 lopende diesel zonder EGR.
En als je die emissies echt belangrijk vindt, waarom rijd je dan niet in een C1, of in een C5 met het kleinste motortje?

Ook erg benieuwd naar het hoe van die meting van Johan, alleen al omdat je op een testbank moet die vermogen vraagt.
Ik begrijp uit de chip-tune wereld dat een C6 de rollenbank van zich afschudt omdat je het antislipsysteem niet echt kan uitschakelen. Dat accepteert niet dat de voorwielen draaien, terwijl de achterwielen stilstaan, of zo iets.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2014 02:13 PM
  [ # 29 ]

Klopt, ook bij mijn C5 werkt dat niet als je probeert alleen de voorwielen te laten draaien mbv de motor.
Ik heb geprobeerd op die manier mijn voorwielen dynamisch te laten balanceren, op de auto dus. Maar dan gaat het systeem in de stress en komt de ESP/ASR in actie. Nog wel geprobeerd dat uit te schakelen, maar dat lukte niet zomaar.
Of dat op een andere manier mogelijk is zal moeten blijken. Daarvoor zal het ESP/ASR systeem echt moeten worden uitgeschakeld, of op z’n minst moeten worden gefopt.

Mijn C5-met-V6 heb ik destijds tweedehands aangeschaft. Nieuw zou ik een andere keuze gemaakt hebben.
En we rijden al zoveel als redelijk mogelijk met de C1, met als resultaat een gemiddeld verbruik van 1:19,7 Wink

Groet,
JW

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2014 03:04 PM
  [ # 30 ]

Interessant is wellicht dit verhaal: http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/normen/index_norm_waard.html

Daarin is onder andere te lezen:

ANDERE VERPLICHTINGEN VAN DE FABRIKANTEN

De fabrikanten moeten niet alleen de bovenvermelde emissiegrenswaarden in acht nemen, ze moeten ook de duurzaamheid van de emissie controlevoorzieningen garanderen gedurende ten minste 160 000 km. Bovendien moet gedurende vijf jaar of 100 000 km worden gecontroleerd of voertuigen die in gebruik zijn aan de eisen voldoen.

Er lijkt mij werk aan de winkel om de fabrikanten aan die verplichting te houden Idea

Groet,
JW

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook