3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
EGR
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2014 03:37 PM
  [ # 31 ]

Dat is ook precies waar het misgaat. Die “controles” worden ongetwijfeld weer zo soft omschreven dat een fabrikant een vijf jaar oude auto (of één met 100.000km) zelf mag uitkiezen, zorgvuldig prepareren en dan aan de test mag onderwerpen. Net als de gebruikstests van nu, die geen enkele vergelijking met de werkelijkheid doorstaan.
Dat zijn allemaal politieke keuzes, met de autolobby als krachtige motor.

Net als die perverse belasting maatregelen,die leiden tot bizarre auto’s als de Volvo V60 plug in met een diesel van 215 pk en een electromotortje van 70 pk. Na 40 km kalm aan is de accu leeg. Milieuwinst??? Een vriend van mij wilde graag laten zien hoe mooi dat allemaal wel was. We reden van het Gooi naar een voorstelling in Amsterdam. 90 op de snelweg, op de linkerbaan, omdat hij daar altijd rijdt. Vóór het Amsterdam-Rijnkanaal was de accu leeg, zodat we roetend de binnenstand in reden. Zo zal het wel niet moeten, zei ik tegen hem.

Tussen droom en daad…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 oktober 2014 03:51 PM
  [ # 32 ]

Ehhh… dat het misgaat, vind jij, maar dat hoeft niet iedereen te vinden. Ik vind het prima dat de normen vooral de gewenste uitkomst omschrijven als max. x g/km van deze of gene schadelijke stof, maar dat de ontwikkeling van de technische oplossingen daartoe aan de autofabrikanten en toeleveranciers wordt overgelaten. Zo ontstaat een gezonde concurrentie tussen meer en minder doeltreffende en meer en minder duurzame oplossingen, waarvan uiteindelijk die met de beste prijs/kwaliteit-verhoudingen winnen. In mijn ogen gaat het juist verkeerd wanneer een norm zich niet beperkt tot de gewenste uitkomst, maar een “winnende” oplossing voorschrijft. Uiteindelijk blijkt die zelden echt de winnende te zijn en remt deze de verdere technische ontwikkeling. Wat meer vertrouwen in de marktwerking lijkt mij op zijn plaats.

Zo, dat was even een iets ander geluid over voorschriften. Nu weer terug naar EGR-kleppen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2014 05:07 PM
  [ # 33 ]

@ Rens: laat maar zitten. Je mist mijn bericht. Zal wel aan mij liggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 16 oktober 2014 09:23 AM
  [ # 34 ]
oldenhage schreef:

kleine kanttekening bij dit draadje

Het aanpassen van het EGR systeem had niet mijn voorkeur. Echter de toenemende vervuiling van het hele systeem, dus EGR kleppen, verdeelklep, inlaat en swirlkleppen, alsmede de bijna dagelijkse vraag om van die irritante hik af te komen doen je soms besluiten tot..

Ik heb inlaatbuizen gezien waar geen schroevendraaier meer bij kon, hoe kan zo’n auto nog ademen? Dan kreeg ik bedrijven over de vloer die dat wel konden reinigen, hoe? Dynamisch.. ik moet er niet aan denken dat die brokken in de verbrandingskamers terecht komen.

Dan zou je dus alles waar de EGR kleppen aan/op/in zitten moeten vervangen. Kostbare zaak, die meer dan 3500 euro zou gaan kosten.

Aanpassen en schoonmaken is de goedkoopste manier. Daar zijn mijn klanten tevreden mee.

Dan het milieuaspect. Ik heb een bedrijf gevraagd om voor mij de NOx te meten bij een auto voor het aanpassen en na het aanpassen. De uitslag daarvan volgt.

Ondertussen heb ik mooie RVS plaatjes, en al een 10 tal klanten die zeer tevreden zijn. Waar hikjes weg zijn, brandende lampjes uitblijven en vervuiling veel minder snel zal terug komen.

Eens !!!  clap

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 17 oktober 2014 02:49 PM
  [ # 35 ]

10% zuiniger begint er echt op te lijken.
Enkele maanden geleden heen- en weer geweest naar Stuttgart en daarbij langdurig met 150 op de CC gereden, heen en terug. Het verbruik hing daarbij op vlakke stukken steeds rond de 1:10.

Vandaag een flink stuk 150 kunnen rijden, heen en terug steeds 1:11,1 op de klok.
De trilcomputer blijft ook langzaam stijgen, maar ik heb er nog geen lange Franse tochten in zitten, dus daar kan ik nog geen conclusies uit trekken, anders dan dat het beter is dan tevoren.
Nog steeds geen hikken, nog steeds geen meldingen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
missc6hien
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-12-2011

- C6 (2005-2012) 3.0 HDI Exclusive
Gepost: 17 oktober 2014 10:42 PM
  [ # 36 ]

Vandaag kennisgemaakt met Johan Oldenhage en zijn medewerkers.
Ik ging voor APK en automaatolie vervangen, en tijdens het spoelen kwam ook de EGR aanpassing met de RVS plaatjes ter sprake.
Na een duidelijke uitleg over de ingreep heb ik voorgesteld deze meteen door te voeren.

Ik ben heel blij met het resultaat, de automaat is met name in stadsverkeer veel rustiger en ook bij een acceleratie op de snelweg beter bij de les. Ook de EGR aanpassing is zeer geslaagd. Het vreemde inhouden/pauseren bij licht gasgeven is verdwenen, en het lijkt wel of de motor nu eindelijk wakker is. Het is nog te snel om iets over het verbruik te zeggen, tot vandaag was het 1:14,3 - komende periode eens kijken welke kant dat opgaat.

Al met al een leuke ochtend met goed resultaat. Veel uitleg gehad over de werking van diverse aspecten van de C6 en ook goed om te weten dat de C6 er op hoofdpunten goed uitziet. Het was de eerste technische controle nadat ik de C6 eind vorig jaar uit Duitsland had gehaald.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 oktober 2014 10:57 PM
  [ # 37 ]

Hoeveel heeft jouw C6 nu gelopen?

En hoe ver waren de EGR klep en het inlaatspruitstuk inmiddels vervuild?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
missc6hien
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-12-2011

- C6 (2005-2012) 3.0 HDI Exclusive
Gepost: 18 oktober 2014 12:22 AM
  [ # 38 ]

Ruim 72000 kms.

Over de staat van EGR klep e.d. kan ik niks zeggen. De procedure duurt nog geen half uur, waarbij er nauwelijks iets opengemaakt wordt. Voor mij gaf de doorslag dat het een eenvoudige ingreep is die ook eenvoudig ongedaan gemaakt kan worden.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 10 november 2014 10:18 AM
  [ # 39 ]

Afgelopen vrijdag de EGR laten afsluiten. Ik rij weer rond met een grote smile op mijn gezicht!
Bij koude motor geen inhouden/hikken meer. Wegrijden vanuit stilstand gaat soepeler, zonder het hikje dat ook bij warme motor vaak optrad. De motor is merkbaar krachtiger en soepeler.
In brandstofverbruik zie ik nog geen verschil, maar dat kan ik pas op de iets langere termijn vaststellen. Ik ben wel vrijdag ook op winterbanden gaan rijden dus misschien compenseert dat het lagere verbruik weer.

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 12 november 2014 04:12 PM
  [ # 40 ]

Afgelopen maandag bij GJO de calibratie van de vering en de EGR aanpassing laten uitvoeren.Wat een verschil, zeg!

Ik had dit draadje al gelezen, dus ik was wel enigszins voorbereid op het resultaat. Maar het heeft alle verwachtingen overtroffen! Die stroperige traagheid, als je met koude motor vertrekt? Weg! Dat korte moment van inhouden als je eens wat meer en sneller gas geeft? Weg! De motor reageert onmiddellijk op alle bewegingen van het gaspedaal; snel, vinnig en krachtig.
Het is alsof de V6 in het vooronder als een Doornroosje uit haar slaap is gewekt. Mocht iemand nog twijfelen; niet langer dralen maar gewoon doen! Net als het spoelen van de bak en het kalibreren van de vering, trouwens.

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 30 november 2014 08:53 PM
  [ # 41 ]

ook ik heb de egr kleppen laten omzeilen. Resultaat: een compleet andere auto!!
De auto rijdt stukken beter en reageert veel beter op het gas. Verbruik vind ik niet interessant, het betere wegtrekken is een verademing.
Indien je deze aanpassing nog niet heb laten doen: laat deze bij je eerste bezoek bij Johan doen!

Gr Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 december 2014 12:19 PM
  [ # 42 ]

Wat ik zo langzamerhand buitengewoon merkwaardig vind is dat mijn Xantia 2.0 HDi uit 1999 ook een EGR klep had, althans zo zie ik in service.citroen.com, en daar in 450.000 km’s nooit omkijken naar had. Zo ook mijn XM Break Service 2.1 TD, ook met 450.000 km.
Sterker nog, ik wist tot heden niet eens dat er zo’n ding in zat.
Kennelijk kan het ook goed en duurzaam.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 07 december 2014 12:52 PM
  [ # 43 ]

Dat is inderdaad merkwaardig. Rij nu 17 jaar Xantia en aktief op XCNL-forum, maar van een Xantia EGR klep heb ik nog nooit gehoord.

Ari

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 december 2014 03:39 PM
  [ # 44 ]

Heb jij een HDi gehad?
Dáár zit hij op.

En op het C5Forum heb ik op JanSr’s identieke posting gereageerd met:

Die EGR was veel minder effectief in het verwijderen van de NOx.
De Xantia HDi motor had emissienorm EEC95 L3 en voldeed toen ook niet aan de eisen van Euro4, laat staan Euro5.
Ik twijfel er zelfs aan of hij al aan Euro3 voldeed.

Gevolg: de EGR hoefde nauwelijks werk te verrichten, en dus vervuilde hij ook nauwelijks.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 07 december 2014 03:55 PM
  [ # 45 ]

Aha dank, weer wat geleerd.

Adri

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook