1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dieselpomp terugschroeven voor keuring roettest
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 25 september 2014 07:55 PM

Hallo ,

Is er hier iemand van jullie die al geëxperimenteerd heeft met het terugdraaien van de dieselpomp om de auto alzo zonder problemen door de roettest op de keuring (apk) te krijgen ?
Ik deed dit nl bij mijn vorige auto altijd en dit lukte steeds . Nu is mijn Berlingo New 2008 afgekeurd voor de roettest ( tuurlijk, wat wil je , mijn vrouw en ik komen zelden boven de 2400 tr/min ) en ik vroeg me af of het makkelijk is om ditzelfde truukje ook bij deze auto toe te passen .
Ik moet wel zeggen , bij mijn vorige wagen was dat heel makkelijk . De dieselpomp was heel toegangkelijk bovenop het motorblok , ik moest enkel de dikke vijs bovenop de pomp een halve toer uitdraaien . Bij de berlingo ligt dat op het eerste zicht heel wat moeilijker bereikbaar .

PS , het anti-roet-additief zit er reeds in dus hopelijk volstaat dat ook voor de herkeuring .

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 september 2014 07:59 PM
  [ # 1 ]

Je moet gewoon even je roetfilter uit laten branden door een end op de snelweg te rijden of door dit manueel te forceren met behulp van een Lexia. Daarna zou je roettest in orde moeten zijn. Het additief zorgt ervoor dat het uitbranden van dit filter mogelijk is. Lees dit goede artikel maar eens over de werking van het roetfilter: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&p=484816

Met het terugdraaien van de pomp heb ik geen ervaring. Bij een ‘oude diesel’ werkt dat wellicht maar bij een HDi lijkt me dat een slecht idee.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 26 september 2014 01:27 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je snelle reactie Thijs ,

Maar mijn Berlingo is niet uitgerust met een roetfilter ...

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 september 2014 08:46 AM
  [ # 3 ]

De pomp van jouw berlingo kan niet worden teruggeschroefd. De pomp levert alleen de benodigde hoge druk voor je injectoren en de computer bepaald hoeveel en wanneer er wordt ingespoten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 26 september 2014 11:05 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de info Waterman , dit spaart me een hoop zoekwerk .

Ik heb net een andere nuttige tip gekregen van ook een berlingo rijder die hetzelfde probleem had . In de garage had men een 10-tal minuten de tuinslang in de knalpot gestoken met draaiende motor , nadien even goed warm rijden en het probleem was opgelost .

( Er wacht me dus nog een smerig werkje thuis op de grasmat )

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 september 2014 11:14 AM
  [ # 5 ]

Doe dat niet!
Ga gewoon ff wat kilometers snelweg rijden tegen 3500rpm en laat verder het additief z’n werk doen.
Ik veronderstel dat de berlingo verder goed onderhouden is? verse luchtfilter?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 september 2014 11:41 AM
  [ # 6 ]
papapaul schreef:

Ik heb net een andere nuttige tip gekregen van ook een berlingo rijder die hetzelfde probleem had . In de garage had men een 10-tal minuten de tuinslang in de knalpot gestoken met draaiende motor , nadien even goed warm rijden en het probleem was opgelost .

Noem je dat een nuttige tip? Nou sorry hoor, dat is wel echt het laatste wat je moet doen. tenzij je de boel graag sloopt. Wat een onzin zeg..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 september 2014 11:52 AM
  [ # 7 ]

Ah sorry, door de naam additief had ik verondersteld dat je een FaP had. In dat geval is inderdaad de remedy om je auto goed warm te rijden en dan 10km 100km/u in zn 3 te rijden. Niet om aan te horen maar werkt wel, heb ik ook altijd gedaan met mijn vorige FaPloze 2.0HDi.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 26 september 2014 03:24 PM
  [ # 8 ]

OK Paso ,

ik ga het additief eerst zijn werk laten doen en ook flink wat toeren maken met een goed opgewarmde motor en dan zullen we nog eens de pijnlijke test (inderdaad , ik hoor dat geluid niet graag van een onbelaste motor waarbij het gaspedaal tot 3 keer toe voor enkele seconden tot tegen het metaal wordt gedrukt ,.. ai !! )  laten uitvoeren door die (be**len) van de keuring .... to be continued .

Waterman , als ik jouw reactie lees wordt ik toch een beetje ongerust over het vakmanschap dat men hier hanteert in een officiele citroën garage in ons belgische limburg .  Het uitspoelen van de knalpot met de tuinslang , wat ik dacht dat een nuttige tip was , deed men dus daar alsof het een dagelijkse routine klus was , alsof het zo in het onderhouds-boekje voorgeschreven stond . ( volgens mijn collega berlingo rijder althans )
Ik vraag me ook af wat het gevolg kan zijn van zo’n spoeling op lange termijn ? Doorroesten van de knalpot of één of andere sensor die sneller stuk gaat ?

Ik hou jullie alleszins op de hoogte van de afloop en nogmaals bedankt voor de info , goed weekend alvast .

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 september 2014 04:24 PM
  [ # 9 ]

Dat doorspoelen kan werken, als de uitlaat gedemonteerd is, maar op de wagen?
Probleem zit ook verder dan de uitlaat, zit hem vooral in de motor en aanhorigheden.
Spuitbus diesel egr3 van weyns helpt beter maar dat geluid ga je ook niet graag horen, je ziet wel direct de roet eruit komen, is spuitbus die je in de inlaat spuit (best met gedemonteerd filter).

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 26 september 2014 05:32 PM
  [ # 10 ]

OK Paso ,

Ik was ook nog even vergeten te antwoorden op je vraag ivm de luchtfilter in één van je vorige posts .
Maar inderdaad , heb 2 maanden geleden zowel de oie alsook de brandstof- , olie- en luchtfilter vervangen .

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 september 2014 06:58 PM
  [ # 11 ]

Die water in de uitlaat is truc is uit de hoek “alle kleine beetjes helpen”. Je probeert te voorkomen dat er roet in de uitlaat blijft hangen dat er met de roettest uit komt. Werkt alleen om je laatste pot schoon te krijgen, en dan nog, maar behoudens dat je uitlaat misschien sneller gaat roesten kan het weinig kwaad als je tenminste niet met 10 bar tot in de motor wilt spuiten..  Als je water in je cylinders krijgt is het exit voor de motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 26 september 2014 08:46 PM
  [ # 12 ]

bedankt voor je post citroensmgz , het wordt me steeds duidelijker hoe alles in z’n werk gaat .

Ik heb vanmiddag ook eens zitten googlen over de EGR-klep mbt de roetuistoot van een diesel . Maar daar ben ik zoveel menigen en technische details van tegengekomen dat ik me hieraan in dit topic nauwelijks aan durf te wagen . Ik neem aan omdat dit nog niemand hier (in dit topic) heeft aangehaald , dat het hier in kwestie ook niet terzake doet om mijn roetuitstoot te minderen .

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 26 september 2014 08:52 PM
  [ # 13 ]

Met draaiende motor kan je geen water in de cilinders krijgen, gewoon proberen onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.
Ben wel benieuwd of het helpt, ik kende de truuk niet.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 september 2014 09:20 PM
  [ # 14 ]
papapaul schreef:

bedankt voor je post citroensmgz , het wordt me steeds duidelijker hoe alles in z’n werk gaat .

Ik heb vanmiddag ook eens zitten googlen over de EGR-klep mbt de roetuistoot van een diesel . Maar daar ben ik zoveel menigen en technische details van tegengekomen dat ik me hieraan in dit topic nauwelijks aan durf te wagen . Ik neem aan omdat dit nog niemand hier (in dit topic) heeft aangehaald , dat het hier in kwestie ook niet terzake doet om mijn roetuitstoot te minderen .

Dan heb je niet goed gezocht en zeker ook niet op dit forum gezocht want het is nummer 1 probleem van de roetproblemen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 september 2014 09:22 PM
  [ # 15 ]

Je moet bij een 2008 niet aan de EGR gaan zitten want ook al heb je geen roetfilter/FAP de HDI is wel compleet electronisch gestuurd. Eraan knoeien kunnen velen maar als er een probleem is dat weer oplossen is slechts weinigen gegeven. Ik zou maar eens een lange rit gaan maken op de snelweg. Als je 130 rijdt met XTR voor een uur dan moet dat wel helpen, zeker in de 4e versnelling hij heeft zoveel oppervlakte dat hij veel vermogen nodig heeft.  En dan voor de keuring hetzelfde: Naar de keuring minstens via de autoweg voor 30-40 kilometer en gas geven…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook