1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Bevestiging kabel centrifugaalregelaar op bak
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 september 2014 06:24 PM

Hallo XM’ers,

Mijn V6.24 met diravi (1991) heeft een centrifugaalregelaar, die echter niet meer werkt. Ik verdenk in eerste instantie de kabel tussen regelaar en bak. Bovenin de motorruimte, bij de regelaar zelf, is de kabel gemakkelijk los te maken, maar op de versnellingsbak lukt het me niet. De motorruimte zit tjok en tjokvol, je hebt nauwelijks zicht en je moet je onderarm tot aan de elleboog naar beneden wringen om bij de aansluiting te komen. Hoe je die aansluiting los krijgt weet ik niet. Ik heb bij mijn gemakkelijker toegankelijke CX gekeken en daar zie je een simpele klem die je met een sleuteltje 10 kunt losmaken. Bij de XM zie en voel ik niet zo’n moertje-boutjeverbinding. Wie helpt?

Alvast bedankt,

Rougefurio

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 oktober 2014 05:44 PM
  [ # 1 ]

Correctie en vervolg van dit verhaal:

Losmaken van de kabel op de bak is in mijn geval hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Mij is namelijk de truc aan de hand gedaan om te zien of het probleem daar wel echt zit: zorg dat de voorwielen vrij zijn van de bodem, maak de kabel los van de regelaar, laat de motor stationair lopen, zet de auto in de versnelling (ik heb de eerste genomen) en kijk of de binnenkabel wel of niet draait. Draait hij niet of kun je hem gemakkelijk met de hand stoppen, dan heb je een rotte kabel of dito aansluiting op de bak. Kun je hem niet tegenhouden, dan zit het probleem in de regelaar. Dat laatste is bij mijn auto het geval. Ik heb daarom bij CX Basis een gereviseerde regelaar van een CX besteld. Het enige verschil met die van een XM is dat de laatste van zwarte kunststof is, terwijl die van de CX gelig van kleur is. (Er zit nu trouwens ook al een CX-regelaar in.) Nu nog wachten op ontvangst en dan monteren. Als het gelukt is laat ik het weten.

Groeten Kees (Rougefurio)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2014 06:22 PM
  [ # 2 ]

De enige keer dat ik met al mijn Diravi-auto’s gezeik had met die regelaar bleek het het klepje te zijn, dat in het aluminium huisje onder de bol zit.
Het alu deel voor een ander vervangen en het probleem was over.

Wel bij mijn allereerste XM V6 uit 1990 twee keer binnen garantie het tandwielsetje (waar die kabel aan vast zit) aan de bak vervangen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 oktober 2014 09:01 PM
  [ # 3 ]

Bedankt JanSr,

Als het het eerstgenoemde mankement is, zou het met de (dure!) aanschaf van een gereviseerde regelaar verholpen moeten zijn. Een rot tandwielsetje op de bak zou, als mijn verhaal klopt, de oorzaak niet kúnnen zijn. Of je gelijk hebt of niet: ik laat van mij horen.

Groeten Rougefurio (Kees)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 08 oktober 2014 12:14 AM
  [ # 4 ]

Brand!

Het lijkt zo makkelijk, een centrifugaalregelaar van een XM V6.24 1991 vervangen: het ding zit helemaal bovenin de motorruimte, bij het linker spatbord en lijkt dus gemakkelijk bereikbaar. Twee hogedrukleidingen, twee retourleidingen en een aandrijfkabel losmaken, dan de twee boutjes waarmee de regelaar vastzit losschroeven, nieuwe regelaar erin en alles weer aansluiten. Simpel dus in theorie, maar wat een crime in de praktijk!

Demonteren kostte mij al bijna een dagdeel, monteren meer dan twee dagdelen (wartels die niet pakken, retourleidingen die je er niet meer op krijgt, een kabel die niet in de regelaar wil, enz.). Eindelijk, eindelijk had ik gisteren de zaak voor elkaar. Proefrijden, en inderdaad, de bekrachtiging nam netjes af naarmate ik harder reed en zoals het hoort stuurde de auto vanaf 80 km/u vrij zwaar. Operatie geslaagd dus.

Nu had ik bij het monteren al gezien dat er een druppel zat aan het begin van de onderste, moeilijk bereikbare retourleiding, maar ik dacht: een druppeltje kan geen kwaad, dat maak ik later wel in orde, en anders houd ik het niveau van de LHM iets vaker in de gaten. Echter, op de provinciale weg rijdend en in mijn binnenspiegel kijkend zag ik rook! Onmiddellijk gestopt, motorkap geopend, en jawel: de boel stond in lichterlaaie! Naar alle waarschijnlijkheid is de LHM via de lekkende retourslang op de uitlaat of het spruitstuk terechtgekomen.

Nu zijn de mensen in de streek waar ik woon (Land van Maas en Waal) gelukkig behulpzaam, dus er stopten onmiddellijk twee of drie auto’s. Een of twee mensen kwamen met een flesje water aandraven en slaagden erin het vuur te doven. Zonder hen had ik nu één Citroën minder gehad. Een van de hulpverleners heeft mij zelfs nog thuisgebracht.

Vandaag heb ik de auto, die gelukkig op nog geen kilometer van mijn huis stond, met enige voorzorgsmaatregelen zelf opgehaald: LHM bijgevuld, wat doeken om de lekkageplaats gebonden -een zeker risico, want als er brand uitbreekt maakt dat de zaak alleen maar erger- en vervolgens voorzichtig zonder problemen naar huis gereden.

Samenvattend: koop een XM 3.0 v6.24 serie 1 en je leven wordt een stuk spannender!

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 oktober 2014 07:59 PM
  [ # 5 ]

Rook!

Vandaag, alweer met veel moeite en kunst- en vliegwerk, de onderste, achterste retourleiding van de centrifugaalregelaar, die ik in mijn ‘brandbericht’ als de boosdoener zag, goed vastgezet. Vervolgens proefrijden. Ik ging niet helemaal met een gerust hart de weg op, want ik had vanmorgen al gezien (of beter: gevoeld) dat deze retourleiding niet naar het midden van de auto, dus richting uitlaat loopt, maar ergens bij het linker voorscherm beneden een aansluiting heeft. Met andere woorden: als de aansluiting van die slang op de regelaar anderhalve week geleden gelekt had, zou de LHM ergens aan de linkerkant van de auto op het subframe druipen, niet op de uitlaat of het uitlaatspruitstuk.

Mijn bange vermoeden dat het probleem ergens anders zit, werd bevestigd: toen ik een paar kilometer had gereden en ter controle stopte en de motorkap opendeed, was daar al een flinke rookontwikkeling, maar gelukkig nog geen vlammen. Inspectie leerde dat de hele omgeving van de regelaar netjes droog is. Het probleem zit dus ergens anders.

De vraag is nu: is dit toeval, of kan het zijn dat de montage van een werkende centrifugaalregelaar een lek aan het licht heeft gebracht (of veroorzaakt) dat tot dan toe verborgen bleef? En waar zou dat lek kunnen zitten? (Ik ga ervan uit dat het inderdaad LHM is die brandt/rookt, want naar verbrande olie ruikt het niet en voor zover ik weet kan koelvloeistof niet branden.) Mijn Duitse Reparaturanleitung helpt me niet verder.

Morgen met mijn BX maar eens gaan kijken, want de auto staat nu een kilometer of vier van mijn huis en ik durf er eigenlijk niet meer mee te rijden.

Groeten Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2014 05:15 AM
  [ # 6 ]

Stom! De vraag stellen is hem beantwoorden: ik moet natuurlijk de kabel van de centrifugaalregelaar afkoppelen en dan gaan rijden! Gebeurt er niets, dan weet ik dat (de retour van) de werkende regelaar de oorzaak is. Alleen, dit zijn wel risicovolle experimenten…

Rougefurio

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 oktober 2014 11:47 AM
  [ # 7 ]

Als je nou op citroen.service.com kijkt kan je zien dat de retourleiding van het stuurservo naar het voorraadvat loopt en dat daar halverwege de retourleiding van de centrifugaalregelaar op aansluit.

XM type I/Stuurbekrachtiging/retourslang stuurinrichting/Diravi en 24 kleppen

Auto op de brug en goed kijken, schoonspuiten met remmenreiniger, tot je weet waar het zit.
Die retourleidingen worden bros na verloop van tijd. Er zal wel ergens een scheur in zitten.
Het veiligst is om die hele leiding door een nieuwe te vervangen. T-stukjes zijn te koop bij o.a. Brezan.
LHM bestendige retourslangen ook, maar als je zeker wilt zijn Chyparse.

Reken maar dat er meer retourslangen aan de beurt zijn of komen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 oktober 2014 11:58 AM
  [ # 8 ]

Daar verder over nadenkend:
Die leidingen zitten lekker onbereikbaar achter-onder de achterste kop, waar die mooie spaghetti uitlaat loopt.
Kijk eens of het hitteschild daar eigenlijk wel zit.
Als je pech hebt moet je motor er “eventjes” uit om dit probleem te fixen.
Kan je meteen die uitlaat laten TIG lassen aan de buitenzijde van de flens. Bij Citroen weren zo slim om die spaghettipijp alleen aan de flenszijde te lassen. Vervolgens wordt die flens vlakgefreesd, onder medeneming van het grootste deel van de lassen. Met scheuren als gevolg.

Amerikaanse sloperijen stonden vol met uitgebrande Ford Mercury’s, waarvan de hydrauliekslangen van de stuurbekrachtiging vlak langs de uitlaat lopen, achter het blok. Na ca 150k km komen daar haarscheurtjes in, de olie sprietst precies op de uitlaat.

Auto laten taxeren en een WA+ verzekering kan helpen, want die dekt brand.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2014 12:21 PM
  [ # 9 ]

Dank voor je reactie, JanSr. Ik slaag er alleen even niet in om op die site te komen.

Inhoudelijk: het voorraadvat bevindt zich net als de centrifugaalregelaar aan de linkerkant. Het is dus niet zo logisch dat de twee retourleidingen éérst richting uitlaat zouden lopen en dan weer samen met die van de stuurservo terug naar het vat. (Dat de retour van de servo in de buurt van de uitlaat komt ligt evenmin voor de hand.) Met andere woorden: het lijkt er dan op dat het lek niet in de retour van de centrifugaalregelaar zit. Misschien was de brand dus toch toeval, of het moest zijn dat de druk op het hele retoursysteem door een werkende centrifugaalregelaar nét iets te groot werd voor de oude slangen.

Over een paar uur weet ik meer, want ik wil vanmiddag kijken wat er gebeurt als ik de aandrijfkabel van de regelaar afkoppel. Het veiligste lijkt me de motor met geopende motorkap eerst stilstaand goed warm te laten worden en pas als het systeem zich goed houdt een stukje te gaan rijden. Zie ik rook, dan zal ik de auto moeten laten afslepen, want naar mijn garagist rijden (4 à 5 kilometer) wordt dan te link.

PS: ik lees nu net pas je melding nr. 8.
PS 2: als dat hitteschild het schild in de buurt van de startmotor is, zit het er niet meer, om de eenvoudige reden dat ik ooit liggend mijn startmotor heb vervangen en toen het schild moest wegknippen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 oktober 2014 12:45 PM
  [ # 10 ]

Service.citroen.com is gewoon een kwestie van registreren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 oktober 2014 01:01 PM
  [ # 11 ]

Welke moet ik dan aanklikken ?? “De toegang tot deze internetsite is uitsluitend bedoeld voor professionals” komt in beeld na aanklikken particulieren. Dus de optie ” Professioneel automobielreparateur” ?? waarbij je een Kvk nummer moet invullen ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2014 01:09 PM
  [ # 12 ]

Graag bij het onderwerp blijven.

Rougefurio

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2014 04:09 PM
  [ # 13 ]

Daarnet gedaan wat ik in de tweede alinea van melding 9 aankondigde: de kabel van de centrifugaalregelaar losgemaakt, de auto stilstaand goed warm laten worden, daarbij een tiental keren het stuur heen en weer gedraaid en de hoogteregeling een aantal malen gebruikt. Daarna een paar keer wat heen en weer gereden -de auto stond op een stil, doodlopend stuk weg- en toen de vier kilometer naar huis gereden. Onderweg een keer of vijf uitgestapt en gekeken of ik geen begin van rook zag. Gelukkig hield de auto zich goed en zoals gezegd: de omgeving van de regelaar waaraan ik gewerkt heb blijft netjes droog.

Conclusie: de lekkage, ergens bij het uitlaatspruitstuk of de uitlaat, begint als de centrifugaalregelaar z’n werk doet.

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 oktober 2014 05:14 PM
  [ # 14 ]

Dan is er dus ruimte voor het volgende experiment:
Slangetje lostrekken van de regelaar en afdoppen.
Nieuw slangetje van die aansluiting direct in via de LHM tankdop naar binnen.
Rijden en kijken of het droog blijft. Dan kan je tenminste rijden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 19 oktober 2014 06:05 PM
  [ # 15 ]

Bedankt JanSr, maar ik weet niet of ik dat ga doen: ten eerste zijn er twéé retourslangen, die ik op mijn eigen amateuristische manier dicht heb gekregen en die ik, omdat ze ook mét aangesloten aandrijfkabel droog blijven, ongaarne weer losmaak.

Ten tweede is rijden zonder aangedreven centrifugaalregelaar niet zo’n probleem, omdat ik eraan gewend ben. 100% bekrachtiging bij 160 km/u vereist daarom wel concentratie, maar aangezien ik, bijvoorbeeld, geen kinderen naast me heb die met hun handjes het stuur grijpen, is het niet zo dat ik zonder regelaar niet durf te rijden. Wel rijd je bij hoge snelheid met een zwaar sturende auto relaxter.

Ten derde: ik weet nu ongeveer wat níet de oorzaak is en het opsporen en verhelpen van de lekkage is daarom een kwestie van tijd, moeite, of anders geld. Ik heb mijn BX (en in noodgevallen mijn CX) om me te verplaatsen.

Kees

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook