Xsara Break slot achterklep weigert (opgelost)
Erik66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-2012

Gepost: 28 september 2014 03:55 PM

Ik heb op dit forum gezocht naar topics over de achterklep van de Xsara Break, omdat het slot van die van mij weigerde.
Bij deze het relaas, zoals ik het gisteren heb weten op te lossen.

Het begon een jaar geleden toe de klep ineens niet meer open wilde.
Nu heb ik een probleem met de centrale vergrendeling, want de Xsaar wil niet meer op de afstandsbediening op en van slot.
Wanneer ik echter het rechter achterportier even open/dicht deed, wilde de achterklep wel open
Vorige week wou de klep echter helemaal niet meer, dus tijd voor een wat grondiger aanpak.  huh

Hiervoor moest de klep echter wel open.
Achterbank plat, rotzooi eruit en inspectie van het slot.
Aan de linker kant zit in het slot een gaatje, waarin een kleine schroevendraaier past.
Even om drukken en het slot springt open

Vervolgens de onderste bekleding van de klep geschroefd.
De openingen in de klepconstructie zijn dichtgemaakt met een soort folie. Wanneer je dit voorzichtig lospeutert kun je het weer terugplakken. Het scheurt echter wel snel.

Het slot is snel te demonteren. Ook is deze makkelijk open te schroeven.
3-aansluitingen: massa , openen en open/dicht signaal
Alle signalen en actie werken t.o.v. massa.
12Vdc op de motoraansluitingen (open en massa) van het slot aangesloten, en de motor begint te draaien.
Ook de open/dicht-melding gekontroleerd en ok

De drukknop achter op de klep was moeilijker. Ik kon m niet goed doormeten vanuit de binnenzijde van de klep. De schakelaar moest er dus uit Hiervoor moet de lijst met de chevron-strepen worden weggenomen.
Dit ding zit simpelweg geklemd. Het loshalen kan het beste door het kunststof waar de knop en de kentekenplaatverlichting in zit naar boven te drukken en vervolgens de lijst eraf te klikken.
Je zit meteen de schakelaar zitten, maar kunt m d’r nog niet uithalen.
Aan de binnenzijde moet je hiervoor de buitenste moeren lossen en de middelste 3 er af draaien.
De lijst met de verlichting en de knop komt nu zover los, dat je de schakelaar naar achteren kunt drukken, en er tussen door kunt verwijderen.
Bij mij bleek op de werkbank ook de schakelaar in orde.

Nu had ik al gelezen dat men bij een C5 de bedrading van de klep had vernieuwd vanaf de steker aan de rechterachterzijde. Dus de kunststofkap recht achterin los genomen (2 schroeven en een lip vlak bij de steun van de achterbank).
Intussen het slot en de drukschakelaar weer aangesloten. Op de schakelaar zat een violet draad, welke ik ook bij de steker terug vond. Ook de codering op de draad kwam overeen.
Het slot heb ik met een schoevendraaier dicht gedruk (gewoon het slot om de schacht drukken). Met een los stukje draad vervolgens contact gemaakt tussen de aansluiting op de steker en een massapunt in de buurt:
et voila, het slot opent!

Nu wist ik het zeker: deze draad had een breuk en er moest een by-pass komen.
Hiervoor moest echter nog meer kunststof bekleding verwijderd worden. De lichtgrijze kap rechtsachter in zit gewoon geklikt in in het frame met 2 metalen clips. Eerst een beetje met de vingers wat ruimte maken en vervolgens voorzichtig met een mooie grote gladde schroevendraaier het kapje loswerken.
Op de klep moet ook een kunststof kap worden verwijderd. Deze zit vast met witte kunststof clips. Ik denk dat je die bij een garage wel weer kunt kopen, maar ik heb ze heel weten te houden. Voorzichtig met de grote schroevendraaier langzaam loswrikken.

Vervolgens de lijst aan de zijkant van de klep verwijderd en alle rubbermanchetten losgenomen en de isolatietape op een aantal plekken verwijderd.
Bij de manchet welke in het regengootje in de klep steekt, vond ik meteen de violet gekleurde draadje weer terug.
Toen ik eraan trok, kwam ie meteen los. Daar zat dus de breuk!

Een stuk draad was gelukkig snel gevonden. Neem m liever iets dikker dan te dun en GEEN draad met harde kern!
Om de draad door de rubberen manchetten te krijgen heb ik van stevig ijzerdraad eerst een soort naald gemaakt: draad recht maken en met een oog in het midden naar elkaar toe buigen.
Het oog kun je dan door de manchet steken, draad er door en weer terug halen.

Ik ben vervolgens begonnen bij de voornoemde 2-benige manchet in de regengoot. Eerst vanaf onderen naar boven steken en met draad terughalen. Vervolgens vanaf rechter uiteinde naar boven steken en het andere eind van de draad er door.
enzovoorts. Overal de nieuwe draad langs de bestaande kabelboom gelegd.

Bij de steker heb ik de laatste 10cm. van het draadje laten zitten en hieraan het nieuwe kabeltje gesoldeerd en afgewerkt met een krimpkous. Vervolgens de “las” aan de rest van de kabelbundel getaped.
Ook bij de schakelaar heb ik dit zo gedaan. Voor het solderen heb ik de uiteinden op een verf-roerlatje geklemd, met 2 klemmetjes. Werkt perfect! En niet vergeten: eerst de krimpkous er over schuiven!

Opnieuw het slot getest: werkt nu perfect met de drukknop.
Vervolgens de draad geheel afgewerkt met isolatietape. Vooral bij de doorvoeringen! En ervoor gezorgd dat er voldoende ruimte in zat voor beweging.
Alles terug gemonteerd en het slot werkte vandaag ook nog prima. banana

Ik heb wel foto’s gemaakt maar zie dat ik ze alleen kan linken.
Jammer dat daar geen ruimte voor is.

Ik hoop dat iemand anders hier weer wat aan heeft en zijn/haar klepslot kan repareren
Suc6 met je reparatie!!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 28 september 2014 10:37 PM
  [ # 1 ]

Erg nuttige info ! Ik heb het geprint en bij mijn dokumentatie gedaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook