1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startmotor zit vast ?
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 01 oktober 2014 10:48 AM

Goedemorgen,

het viel me gisteren al op dat de startmotor erg veel moeite had om rond te draaien, maar uiteindelijk kreeg ze de motor tóch aan de praat.
Vanmorgen echter een hele zware ‘slag’ en toen niets meer, d.w.z. het relais klikt wel maar de startmotor zelf komt niet meer in beweging. Wél wordt de accukabel (+) erg heet.

Mijn vermoeden is dat de startmotor is vastgelopen of iets dergelijks. Is er iemand die hier (ook) ervaring mee heeft ? En als het inderdaad de startmotor is, is deze eenvoudig te demonteren ?

Ik heb een 3.0 V6 exclusive met automaatbak…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2014 11:06 AM
  [ # 1 ]

Welk motortype?
12 of 24 kleps? etc.

Startmotoren slijten. Er kan van alles mee mis zijn,ook in combinatie:
-Versleten koolborstels
-Gebroken borstelbrug
-Ingebrand startrelais
-Loszittende veldspoelen
etc, om het maar even bij de elektrische problemen te houden.

Het simpelste en zekerste is een ruilstartmotor scoren of de bestaande laten reviseren.
Dat kost ca de helft van een nieuwe van Citroen en even goed.
Eruit en erin schroeven is bij de 12-kleps simpel, de 24 kleps ken ik onvoldoende, maar zal niet erg veel moeilijker zijn.
Vergeet niet een accupool los te maken anders kan je vuurwerk verwachten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 01 oktober 2014 11:14 AM
  [ # 2 ]

Jan, bedankt voor je snelle reactie !

het gaat om een 12 klepper (gelukkig ?). Nog een vraagje, waar zit de startmotor en hoe kan ik het best te werk gaan ?
De auto staat natuurlijk op de laagste stand dus eronder komen wordt een lastig klusje

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 01 oktober 2014 01:37 PM
  [ # 3 ]

Wat je nog kan proberen is voorzichtig een paar tikken met bijvoorbeeld een hamer op de startmotor te geven. Het gebeurt heel soms dat de startmotor net in een stand staat dat hij niet om wil gaan. Ik weet het, het is een long shot, maar allicht te proberen. Toen de startmotor van mijn Xsara overleden was, was dat één van de dingen die de ANWB deed. Uiteraard had het bij mij geen zin en was de startmotor kapot.

Ik had overigens hetzelfde als jij: eerst deed hij nog iets, daarna niet meer.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2014 01:37 PM
  [ # 4 ]

Auto opbokken aan de voorzijde. Nooit vertrouwen op de hydrauliek, dus altijd assteunen of zo gebruiken.
Aan de bestuurderszijde aan de voor-onderkant van de motor zit de startmotor.
De startmotor zit aan de versnellingsbak/automaat vastgeschroefd op de deling met de motor.
Beschermblik weghalen.
Accu kabel er af, startkabeltje er af en dan losnemen. Zit met drie bouten vast.
Ruggelings onder de auto is het goed te doen.

Kijk ook op service.citroen.com, na gratis registreren.
Je VIN nummer invoeren, dan zie je precies je onderdeelnummer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 oktober 2014 01:43 PM
  [ # 5 ]
JanSr schreef:

Auto opbokken aan de voorzijde. Nooit vertrouwen op de hydrauliek, dus altijd assteunen of zo gebruiken


excaim

 

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 01 oktober 2014 03:23 PM
  [ # 6 ]

Zo, ff stand van zaken tot nu toe.

Ik heb de auto met de garagekrik stukje bij beetje omhoog weten te krijgen (na de eerste centimeters iedere keer een balkje hout onder de chassisbalk). Deze eenmaal op redelijke werkhoogte eerst es kijken wat me allemaal ‘in de weg zit’.

Heb eerst de regelaar met daarop de voorraadbol verwijderd. Hierdoor veel meer vrije werkruimte. Toen ik het beschermblik loshaalde viel mijn oog op de loshangende kabel die van de dynamo naar de accu loopt Shocked

Waarschijnlijk was vanochtend ‘gewoon’ de accu leeg doordat deze al een tijdje niet meer opgeladen werd; had de auto ook nog met de accu van de HY geprobeerd te starten maar waarschijnlijk was deze dus óók leeg confused (Ja… lekker amateuristisch weer)

Heb me verder niet meer met de startmotor bezig gehouden maar slechts de kabel opnieuw aan de dynamo bevestigd. Nu de accu aan de lader, wachten tot Anita van haar werk is en dan met de accu van de Polo proberen de XM weer leven in te blazen.

Tot zover, allen erg bedankt voor het meedenken. (Ik zal nog ff posten of dit daadwerkelijk het euvel was)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 oktober 2014 04:04 PM
  [ # 7 ]

Wow! Dat is serieus gevaarlijk! als die plusdraad de aarde had geraakt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 01 oktober 2014 04:25 PM
  [ # 8 ]

Die kabel zit wat lullig daar. Vlak bij de uitlaat, en verderop langs het oliefilter. Ik heb hem preventief vervangen door de oude uit mijn diesel. Die is tevens een slagje dikker, de startmotor maakt nu ook wat meer toeren. Tevens was de kabel van de stuurspanning van de startmotor ontdaan van isolatie… Die is ook niet afgezekerd… Misschien nog verstandig om even na te kijken. Maar na opladen heb je dan toch geen polo nodig?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 oktober 2014 05:22 PM
  [ # 9 ]

Polo is inderdaad niet nodig, maar ik zou hem minimaal 12 uur aan de oplader houden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 01 oktober 2014 07:47 PM
  [ # 10 ]

Nee, Polo inderdaad niet meer nodig. Accu staat nog aan de lader en heb in de tussentijd nog ff de V-snaar van de HD pomp vervangen; zat bijna geen tand meer op. Morgenvroeg maar es zien hoe ‘madame’ d’r kop staat…

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 03 oktober 2014 11:26 AM
  [ # 11 ]

Nou, even een update t.a.v. voorgaande berichten. Nadat de startmotor het nog steeds niet deed, heb ik hem gistermiddag uit het motorblok weten te murwen en met de accu getest of hij überhaupt wel ronddraait. Als er spanning op komt, reageert de bendix direct alleen de motor draait niet rond.
Ik heb zojuist de startmotor losgeschroefd en blijkt dat de vier magneten waartussen de spoel draait helemaal van de zijwand losgekomen zijn en zitten vastgekoekt aan de spoelen gulp

Deze motor is niet meer te redden en ik zal op zoek moeten naar een vervanger.

Afbeelding Bijlagen
IMG_5491-1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 oktober 2014 11:39 AM
  [ # 12 ]

Dat is jammer. Nieuwe is wel te doen: http://www.mister-auto.nl/fl/startmotor/citroen-xm-y4-3-0-v6-167pk_v9049_g2.html
Of een leuk tweede hansje van iemand.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2014 11:40 AM
  [ # 13 ]

tuurlijk wel. Breng hem naar een revisie bedrijf. Magneten kanje meestal weer vastzetten. Als de spoelen nog heel zijn gaat ie het zo weer doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2014 11:43 AM
  [ # 14 ]
boukewerff schreef:

Dat is jammer. Nieuwe is wel te doen: http://www.mister-auto.nl/fl/startmotor/citroen-xm-y4-3-0-v6-167pk_v9049_g2.html
Of een leuk tweede hansje van iemand.

Wow dat kost weinig! Meteen halen zo’n ding!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 oktober 2014 11:49 AM
  [ # 15 ]

Dat bedoel ik. Ga ik niet moeilijk voor doen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook