advies vraagje CX
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 04 oktober 2014 10:04 PM

Hallo allemaal,

Vandaag maar eens aan de slag gegaan met mijn kersverse CX. Aan de auto hoeft niet veel te gebeuren maar toch een paar dingen aangepakt vandaag. Preventief de zogenaamde wenkbrouwen van de motorkap en de randen van de achterklep in de tectyl gezet. Vervolgens de rubbers aan de onderzijde portieren weggehaald, onderrand van de portieren gereinigd en ook in de tectyl gezet. Vervolgens bleek een van de afwateringskanalen verstopt te zitten (ook wat roest zichtbaar als gevolg daarvan denk ik). Met een lange ijzerdraad alle modder eruit geprutst en daarna met warm water doorgespoeld totdat alle prut weg was. Ging om het kanaal dat van onder de motorkap naar een soort bakje loopt, zeg maar onder de onderste scharnier van het voorportier. Dat bakje heeft dan rechts weer een kier waardoor het water naar de straat gaat. (niet echt een goed bedacht systeem want raakt zo verstopt lijkt me).

Nu heb ik 2 vragen:

1. Is het beter de rubbers onder de deur weg te laten? Of komt er dan toch meer vocht in het interieur en vooral onder de chromen afdekplaat op de dorpels terecht (en dus roest)?
2. Ik heb aan de voorzijde de modderflappen weggehaald, viel mij op dat er tussen de wielkast en de flappen een hoop troep en vocht bleef hangen. Is het verstandig die flappen ook maar weg te laten i.v.m roestvorming? Aan de achterzijde laat ik ze zitten want daar zit veel meer ruimte en is er geen/minder kans op modder en vocht tussen chassis en de flappen.

Dank voor de tips vast,

nice day

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 oktober 2014 10:11 PM
  [ # 1 ]

Als je een mooi weer rijder bent,kun je alles rustig terug plaatsen,en gewoon regelmatig schoon maken.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 04 oktober 2014 10:33 PM
  [ # 2 ]

Ik heb die flappen onder de deuren weggelaten domweg omdat ze oerlelijk zijn. Ze doen afbreuk aan de auto. ik rij wel meestal alleen bij goed weer.

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 05 oktober 2014 01:07 PM
  [ # 3 ]

ik heb die rubberen flappen aan de onderkant van de deuren op een gegeven ook verwijderd om de troep daarachter eens goed schoon te maken, maar wil ze eigenlijk wel weer terugplaatsen. Ik vind dat herbevestigen door middel van die plastic klemmetjes overigens altijd wel een heel gepruts. Heeft iemand hier misschien ook een handige tip voor?

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 05 oktober 2014 02:36 PM
  [ # 4 ]

tja, ik gebruik de auto eigenlijk ook bij slecht weer. Misschien dat ik dan de rubberen strips onder de portieren maar terugplaats maar de modderflappen in de wielkasten voorzijde weg laat want die zijn ook nog eens lelijk om te zien. Het weghalen (en straks) terugzetten met die plastic klemmetjes vond ik inderdaad ook een rotklus.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 oktober 2014 04:03 PM
  [ # 5 ]

Als je het gewoon bijhoudt is er niks aan de hand,het zit er immers al meer dan 25 jaar Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 oktober 2014 12:12 AM
  [ # 6 ]
Barkie schreef:

ik heb die rubberen flappen aan de onderkant van de deuren op een gegeven ook verwijderd om de troep daarachter eens goed schoon te maken, maar wil ze eigenlijk wel weer terugplaatsen. Ik vind dat herbevestigen door middel van die plastic klemmetjes overigens altijd wel een heel gepruts. Heeft iemand hier misschien ook een handige tip voor?

Bij mij zitten ze gelijmd (laat hier en daar uiteraard los) en op de uiteinden met een kleine parker in de portier geschroefd.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook