geluid bij 1ste en 2de versnelling
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 05 oktober 2014 11:35 AM

hallo allemaal,

gister tijdens het rijden merkte ik plots op dat ik een extra ratelend geluid hoorde toen ik terug schakelde van zijn 3 naar 2….
als ik koppeling intrap is het onmiddelijk weg het valt me wel op dat hij bij wegrijden in zijn 1 en 2 meer lawaai maakt dan normaal.
in eerste heb ik altijd een beetje (lager geluid gehoord) maar dit is normaal lijkt me

het valt me wel echt op dat hij het niet altijd doet en aangezien dat het onmiddelijk weg is bij intrappen van de koppeling kan het niet de aandrijfas of de motor zijn.
dus zou ik zeggen de koppeling of de versnellingsbak maar omdat hij in zijn 3, 4 en 5 niets vreemd doet lijkt het mij niet de koppeling te kunnen zijn.

ik merkt ook niet dat de koppeling slipt ofzo.
dus vrees ik dat er iets in de versnellings bak mis is.
nu ga ik strak nog even de olie controleren van de versnellingsbak maar normaal zit hier genoeg in want vorig jaar toen ik een wiellager vervangen heb was mij wat olie weg gelopen toen de aandrijfas eruit ging en heb ik het olie pijl toen moeten bijvullen.
en dit is toch het zelfde olie reservoir als van de versnellingsbak niet?

weet er iemand wat dit kan zijn?

het gaat om de volgende wagen een citroen xsara 1.6i 16v van 2003 met 118000 km

mvg Tom

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 oktober 2014 02:06 PM
  [ # 1 ]

blijft altijd moeilijk om vanaf afstand iets te zeggen over de storing, maar afgezien van de km-stand, lijkt slijtage, niet echt in de 1ste plaats, of race je graag? maar heb je al even gekeken of de motorkantelsteun nog in goede staat verkeert, deze zit rechts van het difrencieel, je aandrijfas gaat er ook door heen, als het rubber stuk is dan hangt de motor teveel, en trekt dan aan de schakelstang,  mocht het toch de bak te wezen, dan kan je ook te raden gaan bij revisie bedrijf, kan soms zijn dat alleen bv buitenste lager stuk is, en dan bv alleen deksel van bak eraf moet, ipv de helebak uit te bouwen, wat alleen maar extra geld kost, want garage’s vervangen alleen de hele bak, en repareren niks, want dit wordt uit besteed.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 05 oktober 2014 02:18 PM
  [ # 2 ]

Ik zou als eerste het druklager van de koppeling verdenken overigens.
Die hoor je na verloop van tijd altijd wat meer meezingen, maar niet als je het koppelingspedaal intrapt.

Zet maar eens vrij en laat de koppeling opkomen, hoor je het dan wel weer?

Bij de hogere versnellingen hoor je het niet meer doordat het andere omgevingslawaai dat overstemd.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 06 oktober 2014 06:51 AM
  [ # 3 ]

hey

als hij in zijn vrij staat hoor ik niets eigenlijk.
maar moet zeggen dat ik gister ook niets meer heb gehoord in 1ste en 2de versnelling dus het is moeilijk zoeken zo.

ik ga wel zeker strak onder de auto kijken als ik wat zie en extra kijken naar de motor steun zoals hierboven gezegd en de olie ga ik ook controleren maar dit zou me straf lijken aangezien hij niet lekt…

hoop ook dat als er iets mis is dat het de druklager is en niet de versnellingsbak…

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 07 oktober 2014 06:54 AM
  [ # 4 ]

hallo,

ik heb gister avond eens onder de wagen gekeken en heb niets speciaals gezien.
olie peil was correct en motorsteun zien er goed uit.
enkel een beetje vettig (zweten aan de steek as) maar dit is normaal.

maar ik heb nog een vraag.
deze wagen heeft toch een zelf instellende koppelingskabel kan je zien als hij bijna op het einde van zijn bijstellen zit?

mvg Tom.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 05 oktober 2015 08:39 PM
  [ # 5 ]

het is al een hele tijd geleden maar het probleem wat ik in deze topic beschreef is erger geworden en ik denk een oorzaak gevonden te hebben.

het is namelijk zo een 3 weken geleden begon de wagen ook stationair geluid te maken en ik ben er vrij zeker van dat het geluid uit de versnellingsbak komt een lager waarschijnlijk.
Na wat zoekwerk op internet ben ik er achter gekomen dat het toch wel vaker voor komt bij citroen en peugeot dat de lager in de versnellingsbak stuk gaan en bij het lang tijdig door rijden kan zelfs de lager kapot breken en onherstelbare schade toe brengen.

dus heb ik mijn wagen onmiddelijk stil gezet en de versnellingsbak er onder uit gehaald.
nu heb ik wel enkele vragen voor jullie.
weet iemand waar ik een revisie set kan krijgen voor de versnellingsbak ik vindt hem enkel via een citroen dealer.
is er iemand die ervaring heeft met dit probleem?
en tweede mogelijkheid die ik heb is de bak laten reviseren en daarna zelf terug inbouwen maar ken ik de koste nog niet van.

en mijn laatste vraag is er iemand die weet als het problemen geeft als mijn wagen zonder accu staat voor de computer in de wagen?

Profiel  
 
Gepost: 05 oktober 2015 08:54 PM
  [ # 6 ]

Geen schade aan het druklager? Het hele verhaal klinkt namelijk als het kapotte druklager van mijn Berlingo vorig jaar…

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 05 oktober 2015 09:18 PM
  [ # 7 ]

aan de druklager voel ik niets het geluid was ook hoorbaar als ik de auto in versnelling liet uitbollen met ingetrapte koppeling heb ook de koppelingskabel eens los gemaakt en toen de wagen gestart en de bedieningshevel helemaal weg gedrukt zodat de koppelings lager zeker niet kon raken maar ook toen hoorde ik het dus vrijwel zeker dat het een de bak zit.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 07 oktober 2015 06:50 AM
  [ # 8 ]

hallo,

gisteren even langs citroen dealer gegaan.
En ze hadden zelfs 2 reparatie sets liggen en het hij zij dat het vaker voor kwam en waarschijnlijk alleen de eerste lager is op de primaire as…
maar dat zij normaal altijd alles vervangen
kosten van de set zijn 270€ en als zij hem moeten reviseren dan kost het nog eens 250€ aan werkuren.
maar ik ga er zaterdag zelf aan beginnen… ben benieuwd hoe het meevalt iemand nog ervaring ermee?
verder had ik geen problemen met schakelen maar zou ik ook goed kunnen zien als de synchroon messen versleten zijn.
iemand tips?

en een volgend onderdeel wat ik ga vervangen uit voorzorg omdat nu toch alles open is.
Is de koppeling maar nu twijfel ik tussen een set van het merk valeo (150) of luk (110) verder had hij ook nog het merk HQ (85) maar deze zal ik maar zeker links laten liggen.
eigenlijk trek mijn voorkeur het meeste naar een Valeo met het merk luk heb ik nooit gewerkt in mijn oldtimers gebruik ik meestal sachs…

wat zouden jullie doen.
hoe kan ik merken als het instel mechanisme in de kabel stuk is met dit soort kabels heb ik nog geen ervaring.
nu dat de kabel uit de wagen is kan ik de binnen kabel gewoon op en neer door de buitenkabel schuiven zonder dat hij blokkeert dit lijk me normaal.
het instel mechanisme werkt enkel als hij opgespannen zit of ben ik mis?

groeten Tom

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 22 oktober 2015 11:46 PM
  [ # 9 ]

ik heb ondertussen de wagen terug in elkaar staan en heb een 300 km met hem gereden en voorlopig geen geluiden meer en hij lijkt ook lek vrij te zijn.
Ik heb alle lagers in de versnellingsbak vervangen en alle keerringen en er was dus inderdaad 1 defecte lager.
In de reparatie set die ik gebruikt heb zat wel nog 1 naaldlager die ik niet heb terug gevonden in mijn versnellingsbak dus ik denk dat deze misschien voor een ander type bak is.
ik heb ook een nieuwe koppeling set geplaatst dus normaal heb ik weer jaren plezier nu…

Afbeelding Bijlagen
IMG_0025_renamed_8815.jpgIMG_0027_renamed_15043.jpgIMG_0032_renamed_25725.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 23 oktober 2015 02:12 AM
  [ # 10 ]

ziet er strak uit. Heb je dit zelf op het garagepad gedaan of toch een brug oid gebruikt? Want ik lees dat bijgeluiden in de bak een vakar voorkomend probleem is. Misschien heb je een beschrijving of stappenlijst van je werkzaamheden?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 04 november 2015 08:54 PM
  [ # 11 ]

ik heb dit alles kunnen uitvoeren bij mijn thuis op de brug Smile zonder brug lijkt het mij zeer moeilijk om de bak er onderuit te krijgen.
heb was nu al een hele klus.
ondertussen heb ik een 800 km met hem gereden en alles doet het perfect enkel beetje zweten bij de 3 onderste bouten van differentieel.
binnenkort nog eens kijken misschien wat pakking op de bouten doen…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook