1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Waterpomp demonteren
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 26 oktober 2014 10:12 PM

Hallo,

Na koelwaterlekkage bij het inlaatspruitstuk, en de radiator, wil ik nu ook gelijk de pakking van de waterpomp vervangen en de slangaansluitingen schoonmaken.
Het lukt echter net niet om de waterpomp te verwijderen omdat de pulley eronder (die de pomp aandrijft) net in de weg zit.

Hoe verwijder ik de pulley (nr 12 in het plaatje) of is het gebruikelijk dat deze zit vastgeroest o.i.d.?

https://plus.google.com/photos/103142796151735900827/albums/6074602691865762257/6074602746653127026?banner=pwa&pid=6074602746653127026&oid=103142796151735900827

grt, Han

Afbeelding Bijlagen
NUt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 26 oktober 2014 10:16 PM
  [ # 1 ]

Pulley hoeft er niet af. Je kunt de bovenste tapeinden uit het pompbuis draaien. Daarna heb je genoeg ruimte om de waterpomp er af te halen. Is even pielen, maar het kan.

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 26 oktober 2014 10:20 PM
  [ # 2 ]

De bovenste tapeinden heb ik er inderdaad zonder probleem uitgedraaid, maar de onderste (2 stuks) geven niet mee. Zijn deze vanuit het pomphuis geborgd?

https://plus.google.com/photos/103142796151735900827/albums/6074602691865762257/6074602741154350274?banner=pwa&pid=6074602741154350274&oid=103142796151735900827

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 oktober 2014 10:24 PM
  [ # 3 ]

Als de bovenste 2 er uit zijn zou je met wat kantelen de pomp er uit moeten kunnen krijgen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 26 oktober 2014 10:25 PM
  [ # 4 ]

De onderste heb ik laten zitten. Allen de bovenste er uit gedraaid. Zo heb ik na de recent uitgevoerde koprevisie de waterpomp op het huis kunnen schuiven. Wat er op deze manier op kan moet er ook zo af kunnen . Eerst van de korte tapeinden afschuiven, dan kun je hem een beetje schuin van de andere tapeinden afschuiven.

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 26 oktober 2014 10:31 PM
  [ # 5 ]

Okay, dan ga ik dat proberen. Dankje!

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 26 oktober 2014 11:02 PM
  [ # 6 ]

Wat is trouwens de manier om het systeem weer te vullen?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 oktober 2014 10:25 AM
  [ # 7 ]

Ik monteer alle delen van het koelsysteem behalve de slang van de waterpomp naar de radiateur ( en het expansievat bij een systeem dat dat heeft ). Dan kun je vullen via de waterpomp totdat het water niet meer doorstroomt. Daarna kun je de slang monteren en vullen via de vulopening op de radiateur of het expansievat. Als dat gebeurt is starten en bijvullen met lopende motor totdat het peil niet meer zakt.

Wel opletten dat de kachel op warm staat en het is aan te raden om een klein gaatje in de rand van de thermostaat te boren om het water al iets te laten doorstromen voordat de thermostaat open gaat.

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 27 oktober 2014 11:16 PM
  [ # 8 ]

Thanks, de waterpomp is er nu inderdaad af!

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 28 oktober 2014 10:40 PM
  [ # 9 ]

Hmm, chocomelkleur onder het klepdeksel.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0572.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 oktober 2014 12:17 AM
  [ # 10 ]

Da’s nie goe.
Er komt duidelijk koelwater bij de olie. Maar waar? Compressie meten zou enig uitsluitsel kunnen geven. Maar ik heb zoiets ook een keer gezien bij de motor van een simca en daar lekte een “vriesplug” die in de kop zat. Het kan dus meevallen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 oktober 2014 10:55 AM
  [ # 11 ]

Neah, als je dit bij een ds tegenkomt is in 99% van de gevallen gewoon de koppakking door. In die andere 1% gaat het om een dikke scheur of lekke voetpakking Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hekkelhan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014

- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Gepost: 29 oktober 2014 12:14 PM
  [ # 12 ]

Okay, dan ga ik de koppakking vervangen.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 29 oktober 2014 12:23 PM
  [ # 13 ]

Is prima te doen, hou wel rekening met het evt afbreken van de kopbouten. Je kan niet bij de draad van de kopbouten en moet gewoon door als ze te vast zitten. Een lasapparaat + overmaatse moeren zijn dan handig. (voor het loshalen van het restant)
Of zijn er toch nog andere methoden?
Succes!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 oktober 2014 12:28 PM
  [ # 14 ]

Voor je de kopbouten los wil draaien kun je er een klap met een flinke hamer op geven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 oktober 2014 05:08 PM
  [ # 15 ]

En bij teveel weerstand met risico op afbreken beter: naar links, beetje naar rechts, naar links, beetje naar rechts.
Heen en weer dus.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook