droogijsstralen en bodembescherming
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 oktober 2014 10:11 PM

Laat ik eens een nieuw onderwerp aansnijden: zo nu en dan overweeg ik de cx een nieuwe antiroestbehandeling te laten geven, en dan het liefst met Mike Sanders vet. De auto heeft 14 jaar geleden een behandeling gehad met een product op wax basis, zowel de holle delen als de onderzijde. Maar het gebrek aan vertrouwen in de grondigheid waarin dit gedaan wordt weerhoudt me tot nu toe. Met name in de mate waarin de auto wordt gereinigd en oude lagen worden verwijderd heb ik geen vertrouwen. De laag bodycoating vertoont op sommige plekken blazen. Vermoedelijk is dit niet goed aangebracht. Gelukkig nog niet erg want het zijn luchtbellen in de coating zelf en niet tot op het metaal. En die laag moet er echt af voordat er iets nieuws overheengespoten wordt. Het liefst dus gewoon beginnen met een volledig kale onderzijde die eerlijk alle roest (en gaten?!) laat zien.
Al googlend kwam ik zo op de site carblast.de. Hier wordt de onderzijde helemaal kaal gemaakt (op de goede lak na) met “droogijs”. Er is een pdf te downloaden waarin de hele behandeling wordt beschreven. Eerst worden delen die het zicht ontnemen, zoals de tank, verwijderd. Dan volgt de droogijsreiniging waarna alle slechte delen die eerst onder ‘bodyschutz’ zaten zichtbaar worden. Ook de holle delen worden gereinigd. Dan kunnen de eventueel zichtbaar geworden gaten etc worden gelast en vervolgens word de bodem in oa een epoxy-grondlaag gezet. En pas hierna volgt de behandeling van onderzijde en holle delen met Mike Sanders vet. Van het geheel wordt een fotorapportage gemaakt. Al met al ben je je auto 2 weken kwijt en zonder lassen wordt een bedrag vermeld van € 2500,- (maar ik vermoed dat het gauw meer wordt)
Natuurlijk duurder dan een dinitrol behandeling maar het is ook onvergelijkbaar. De auto wordt er ook meer door waard en je weet eindelijk echt wat de staat van de bodem, wielkasten, subframe, is. Kortom: als ik het laat doen dan voel ik toch veel voor deze grondige aanpak. Ik zou in Nederland niet zo gauw een bedrijf weten die zo te werk gaat.
Iemand ervaringen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 oktober 2014 10:19 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een mooi artikel gelezen in een Duits blad waar ze dat deden bij een saabje. Ik vraag mij alleen af hoe dat gaat bij een cx waar al die leidingen onder lopen en waar er een dik subframe onder de hele auto doorloopt. Mijn idee is dan toch: koets van het subframe af halen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 oktober 2014 10:20 PM
  [ # 2 ]

Nee, maar ik ga dit topic wel volgen Smile.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 oktober 2014 10:38 PM
  [ # 3 ]

dat subframe bij de cx maakt het zeker lastiger (het blijven bijzondere auto’s…). De optie van het verwijderen van het frame en bodem en frame apart behandelen speelt (af en toe) dan ook serieus door mijn hoofd; onder het motto: liever goed dan niet. Los van de vereiste deskundigheid die hiervoor nodig is: hoeveel uur arbeid zou het kosten om het subframe te verwijderen en weer te monteren?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 oktober 2014 10:53 PM
  [ # 4 ]

zo dus?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221217/P45/

puur het verwijderen van de koets is denk ik in een lange dag te doen als je veel aan cx gesleuteld hebt.
terug is denk ik 2 dagen werk alles bij elkaar.

maar als je zover gaat zou ik het chassis ook perfect willen hebben.

en zo verder.


het is natuurlijk wel verreweg de beste manier.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 oktober 2014 11:09 PM
  [ # 5 ]

Natuurlijk dan ook het chassis: dat geeft zeker meer verrassingen dan de bodem.
hoe heb je jouw bodem schoon gekregen?
Update:
ik zie het al in jouw topic: dat is dus een enorme klus geweest. Hier zou dat droogijsstralen dus de oplossing zijn: echt helemaal schoon zonder de nog goede lak en pvc lagen te beschadigen.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 oktober 2014 12:10 AM
  [ # 6 ]

ik ben eerst met de verffohn en krrabben/plamuurmes bezig geweest.
en daarna boenen met terpentine.

best wel een klusje !

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 oktober 2014 08:33 PM
  [ # 7 ]

bericht van Carblast.de:
- onderzijde schoonstralen met droogijs is mogelijk; kosten ongeveer 1200,-
- waar nodig roest verijderen dmv gritstralen: 300,-
Vervolgens moet dan de behandeling bestaan uit:
- epoxy coating
- mike sanders voor de holle delen
- transparante wax voor de onderzijde

Ik ga dit toch eens serieus overwegen. In ieder geval wordt het dit of niets. Het is alleen niet om de hoek:je moet ervoor naar de omgeving van Stuttgart.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 oktober 2014 09:30 PM
  [ # 8 ]

nog even voor een goede indruk van de werking van ‘trockeneisstrahlen’:
https://www.youtube.com/watch?v=hmLZYtwcrrs

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 oktober 2014 09:49 PM
  [ # 9 ]

wel mooi werk.
maar ik betwijfel of een cx net zo mooi gaat.
toch echt meer moeilijke plekken dan op de film.

hebben ze al eens een cx gedaan?

dat ze roest verwijderen met stralen geloof ik, maar wat als er gaten ontstaan?
en geloof me dat gaat gebeuren.
dan moet je twee keer op en neer. kun je erop wachten? of is het brengen en een tijd later halen?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 oktober 2014 10:39 PM
  [ # 10 ]

Een CX is zeker lastiger, maar volgens mij niet onmogelijk.
Mijn enthousiasme wordt juist veroorzaakt door het niets verhullende karakter van deze methode. Als er gaten of slechte plekken zijn dan zullen ze zeker zichtbaar worden. En natuurlijk moet het dan goed gerepareerd worden. Je kan jezelf voor de gek houden door over de oude lagen weer een dikke laag drek (dinitrol oid) te spuiten waaronder het roesten vrolijk verder gaat maar dat is niet waar ik warm van wordt bij het koesteren van een CX.
Ik geef liever 3000,- aan de onderkant uit dan aan een nieuw gespoten carosserie waar je niet onder moet kijken.
Natuurlijk moet je (minimaal) 2x op en neer. Bij een beetje nazorg (lassen en zo) zou ik rekenen op 2 weken.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 oktober 2014 11:59 PM
  [ # 11 ]

Het is een zeer mooie oplossing om de bodem van alle teer en dergelijke te ontdoen.
Maar waar ik eerst naar zou informeren,is mijn cx het waard,hiermee bedoel ik misschien zit er al wel dusdanige roest dat dit een veelvoud van het ijsstralen gaat kosten,en als er gaten vallen hoe repareren ze het dan,of moet dit weer ergens anders gebeuren?
Of er gaten zullen vallen dan kan een cx specialist naar mijn mening aardig in schatten(misschien jij ook wel).
En als ik het zou doen,zou ik voor aanvang minstens 5 cm ruimte willen hebben tussen subframe en carroserie.
Dit om er zeker van te zijn dat hier geen ellende blijft zitten.
Maar stel dat alles picobello is,dan zal er eerst weer een underbody coating op moeten anders word je gek in de auto van de herry.
in het filmpje zie ik een binnenscherm wie onder de tectiel zit ,en zogauw ze beginnen met stralen komt de carroserie kleur weer te voorschijn.
Als je zeker wil zijn moet je tot op het blanke metaal!
Maar als dat ijsstralen tot op het blanke metaal kan gaan,zul je nieuws moeten opbouwen,eerst een epoxy dan een underbody coating(voor geluid)
En dan de rest.

Succes met wikken en wegen

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 oktober 2014 12:40 AM
  [ # 12 ]

Mooie techniek! kende ik niet. Geloof er zeker in.
Want als de boel onder de tectyl ziet, krijg het er maar eens af. Kost veel uren en gore klus.

Wat me alleen lastig lijkt, bij de cx zit de roest vaak onder de carosserie kit. Daar begint het.
Weg halen van oude tectyl lagen is dan maar een deel van het probleem.

De vraag is? Is de cx zo roestig? Bij een serie 2 zijn de zwakke punten wel bekend.
Die kun je dus ook lokaal behandelen, gewoon zelf. Of met deze methode.

Nooit gedaan, maar een cx uit elkaar halen lijkt me wel een serieuze klus. Eend doe ik wel in een dag. Maar dat haal je met de cx niet.
En is het nodig? Ik heb nog maar paar keer gezien dat de ellende zit tussen de skies en de koets.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 29 oktober 2014 10:58 AM
  [ # 13 ]

Ik kende de techniek tot eergisteren ook niet. Was gewoon aan het googlen op reinigen onderzijde auto in verschillende talen. Ik ben ook benieuwd of er uberhaubt in nederland al autorestauratie/carosseriebedrijven mee werken. In Duitsland zijn er dus verschillende (net als dat mike sanders vet (als duits produkt) daar veel meer wordt toegepast). Voor de werking, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Droogijsstralen
Het is dus zeer krachtig zonder destructief te zijn waar het niet moet. Ik kan me voorstellen dat losse kit (door rostvorming eronder) wel wordt ‘weggeblazen’ door de microexplosies en thermoshock. Maar je moet wel deskundig zijn en mogelijke slechte plekken kunnen herkennen. Ik geloof er dus ook in en geloof niet in het het een hoge druk reiniger schoonspuiten van de onderzijde en het hierna weer bedekken met een dikke laag tectyl.
Verder meen ik de staat van mijn CX aardig te kennen na 14 jaar en heel veel zelf doen. De staat is zeker niet dramatisch: hij was relatief goed en staat al 14 jaar bij kamertemperatuur binnen. Maar er is (natuurlijk) wel aan gelast: er zijn nieuwe stukken in de voetenbakken gelast, er is een stukje in een binnendorpel gelast, nieuwe stukken vlak achter de achterwielkasten, Nieuwe onderrand in de achterklep en de overgang van de ski’s naar het achtersubframe. Het voorsubframe is goed, bij de ski’s kunnen nog kleine verrassingen ontstaan en het achtersubframe kan nog verborgen plekjes hebben die alleen bij demontage aan het licht komen. De suggestie van Frank om de carosserie 5 cm te lichten is natuurlijk ook niet zo gek. Maar ik denk aan een alternatief omdat het voorframe zeker goed is. Zou het een idee zijn om de ski’e los te boren waar zij in het voorframe overgaan en dan ski’s plus achtersubframe te verwijderen voor de behandeling? Ik weet dat de ski’s vaker worden vervangen en dat het achter subframe relatief makkelijk te verwijderen is (oa artikel in het clubblad jaren geleden). Wat denken de heren CX chirurgen van dit idee?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 oktober 2014 11:12 AM
  [ # 14 ]

Als je zo ver wilt gaan,dan zou ik 1 stapje verder gaan en de carroserie helemaal van het subframe scheiden.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 oktober 2014 11:15 AM
  [ # 15 ]

Eigenlijk is dat wel de enige écht goede methode als je zelf al zegt dat je het gewoon goed wil doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook