1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Massapunten XM eerste serie
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 01 november 2014 11:17 PM

Hoi,

Ik loop met het idee rond om weer een xm te kopen, maar het moet perse een van de eerste serie zijn.
Nu lees ik in de aankooptips dat slechte massapunten bij die serie vaak de oorzaak van elektronische problemen zijn. Ook las ik dat het vrij gemakkelijk te verhelpen is door de massapunten te ontdoen van corrosie en direct op de carosserie te schroeven.

Waar zitten die massapunten en hoeveel zijn het er? Als je weet waar ze zitten moet het toch een easy fix zijn lijkt me.

dank alvast,

Xander

ps. hiervoor een 2.5 exclusive gereden. nooit elektronische problemen gehad.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 november 2014 12:00 AM
  [ # 1 ]

Dat is alleen voor de eerste 2 bouwjaren, als je een “late” series 1 koopt zitten ze al anders.
Je ziet ze aan de gele stekkerblokken die op het chassis/plaatwerk vastzitten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2014 12:23 AM
  [ # 2 ]

Dank je!

Het gaat inderdaad om een van de eerste 2 bouwjaren.
Ik kan niet zelf gaan kijken, want ik heb er nog geen Sad .
Zij ze gemakkelijk bereikbaar? en hoe veel zijn het?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 november 2014 12:30 AM
  [ # 3 ]

Ik weet niet meer precies hoeveel, ik dacht 3 of 4 voor en 1 achter.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 november 2014 03:34 PM
  [ # 4 ]

Daar zou ik een xm niet voor laten staan. Heb er twee gehad uit 91, nooit echt problemen mee had. Is goed schoon te maken of aan te passen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2014 09:20 PM
  [ # 5 ]
boukewerff schreef:

Daar zou ik een xm niet voor laten staan. Heb er twee gehad uit 91, nooit echt problemen mee had. Is goed schoon te maken of aan te passen.

dank je. de eerste kopers hadden toch behoorlijk veel last van de kwaaltjes als gevolg daarvan.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 november 2014 10:30 PM
  [ # 6 ]

Dat klopt. Maar dat was in 89 en 90. Maar goed, wil je een 100% betrouwbare XM, koop dan een schaalmodel…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2019 12:18 PM
  [ # 7 ]

Hoi,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en begin in mijn zoektocht naar een cx ook steeds meer geinteresseerd te raken in een serie 1 v6 12 klepper. Reden is dat ik toch wel heel graag een v6 in een citroen wil hebben. Ik zoek sowieso een ZPJ met handbak.

Er zijn 2 scenario’s; ofwel ik koop een hele slechte en ik heb geluk zolang alles nog goed werkt, ofwel ik koop een hele goeie en het wordt een bodemloze put om hem goed te houden. Ik wil de xm dan puur als hobby auto gebruiken voor af en toe een mooi weer rit of evenementen. Voorbeeld van een mooie deze serie 1.

Gisteren een avondje zitten struinen op het forum. Tjonge je word toch niet blij van die storingen bij de serie 1. bijvoorbeeld dit bericht van Jan
Ik begrijp ook dat er drie computers inzitten: de vering computer, injectiecomputer en de ABS computer.
De boosdoeners na de massapunten lijken vooral de ABS computer en de vering computer.

Stel je koopt een goede basis met de betere massa stekkers (91-93) waarbij alles werkt.
Zijn dan de vering- en ABS computers in basis betrouwbaar of gaan ze -ongeacht goede massapunten- sowieso voortdurend stuk? Ik heb best wel wat citroëns gereden, waaronder een xm 2.5td. De problemen met dat model vielen mij mee.
Mochten in de basis de computers gewoon slecht zijn en er is niets beters aftermarkt verkrijgbaar, dan laat ik mijn droom varen en ga ik toch voor een cx gti.


Mag ik jullie goede raad?

Xander

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 02 november 2019 01:44 PM
  [ # 8 ]

De allerbeste raad is koop er eentje die echt aantoonbaar roestvrij is!
De meeste serie 1 XM’s die in NL geleverd zijn, zijn onderhand echt gatenkaas. Een XM was voor zijn tijd erg goed beschermd tegen roest en het ging echt heel lang goed, maar nu is het echt opletten.

De elektrische problemen zijn heel goed op te lossen. De stekkers, massapunten en sommige schakelingen zijn echt heel beroerd ontworpen. Het is een dag of 2 werk om alles aan te passen, maar dan heb je ook een XM die 100% betrouwbaar is. De computers zelf zijn goed, daar is niet zo snel wat mee.

Zelf heb ik een 1e serie XM ZPJ V6. 2 jaar geleden gekocht als wrak en is nu volledig betrouwbaar. Neem maar contact op als je tot in detail bijgepraat wilt worden. Je bent ook welkom voor koffie en hands-on/zelf zien.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2019 02:22 PM
  [ # 9 ]

Dat is een hele geruststelling.
Jouw veercomputer staat dus niet de hele tijd in noodloop?

wat een tof aanbod.
Ik hom graag een keer langs om jouw aanpassingen met eigen ogen te zien.
ik stuur je een pm.

vraag uit interesse.
Heb je een handbak of een automaat?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 november 2019 02:36 PM
  [ # 10 ]

Een tijdje geleden is er een heel stuk geschreven in een blad over de degelijkheid van de XM. Ik zal dat hier uit respect voor de auteurs zeker niet openbaar zetten, maar je kunt me best een PB sturen Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2019 03:22 PM
  [ # 11 ]

pm gestuurd, Feije
Dank!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 november 2019 05:15 PM
  [ # 12 ]

Hoi,

Ik heb nog een paar vragen na het doorlezen van het forum over de serie 1 XM.

Wat ik gaaf vind aan de serie 1 is dat er Diravi op zit. Dat maakt de rijbeleving veel leuker, dus dat wil ik graag erop hebben en houden. Ik heb gelezen dat de DIRAVI vroeg of laat een keer gaat lekken waardoor de auto niet door de APK komt. Van der Laan in Abbenes had daar een tijdelijke fix voor, omdat vooral het uitbouwen veel werk is (blok en bak eruit). Maar dat is een tijdelijke oplossing omdat daarmee de pitting op de cilinder niet is opgelost. Na hoeveel km is dat ongeveer aan de hand? maw., stel ik vind een V6 met 150 dkm en ik los de lekkage op, kan ik dan met de demontage wachten tot ik bij 2 ton ben? Bart Ebben reviseert ze zag ik klikkerdeklik

Dan heb ik ook gelezen dat de achterste koppakking vaak gaat lekken. Nu weet ik dat de PRV blokken gewoon robuust zijn en dat het lekken niet aan het blok zelf ligt, want in andere auto’s gebeurt het niet structureel. Ik heb de 2.7 versie van zo’n blok ook in de Alpine A310 liggen bijvoorbeeld..
Weet iemand van jullie wat de oorzaak daarvan is en of er iets aan is te doen?

groeten,

Xander

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 november 2019 05:24 PM
  [ # 13 ]
guznax schreef:

Wat ik gaaf vind aan de serie 1 is dat er Diravi op zit.

Ook een serie 2 kan dit hebben! Als er maar een prv-blok in ligt. Tussen ‘94 en ‘97 zijn die wel geleverd en ze zijn vaak ook iets goedkoper dan de serie 1. Elektrisch zijn ze denk ik ook wel iets sterker, maar dat neemt niet weg dat ik zelf een serie 1 zou nemen. Ik vind de serie 1 zelf veel leuker en zoals Chris zegt is ook een serie 1 wel betrouwbaar te maken.

guznax schreef:

Nu weet ik dat de PRV blokken gewoon robuust zijn en dat het lekken niet aan het blok zelf ligt, want in andere auto’s gebeurt het niet structureel. Ik heb de 2.7 versie van zo’n blok ook in de Alpine A310 liggen bijvoorbeeld..

Ik denk dat de cilinderkoppen van die 2.7 wel eens heel anders zouden kunnen zijn. De prv in de XM is volgens mij wel redelijk grondig aangepast. En je moet er ook rekening mee houden dat de XM één van de weinige auto’s is waarin die motor dwars geplaatst is. Het is niet voor niks meestal de achterste die gaat. Misschien wordt die warmer dan de voorste of zo.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 november 2019 12:37 PM
  [ # 14 ]

Diravi zit zowel in serie 1 als 2 (voor zover ik weet de V6-en) en ja, ze krijgen allemaal op een gegeven moment dat ze gaan lekken. Heeft niks met km stand te maken maar met leeftijd door putcorrosie op de rechterzuiger van het stuurhuis. De enige manier om te zeker te zijn is om een goed gereviseerd stuurhuis te kopen, waarbij de zuigerstang afgedraaid en opnieuw verchroomd is. Revisie ex de en montage kost tussen de €1.000 en €1.500.

Bij mijn XM heb ik de van der Laan optie toe laten passen. Heb ik even tijd om te sparen…

Het achterste klepdekselpakking gaat lekken doordat de aircopomp erop gemonteerd zit. het gewicht daarvan en het constante schudden, trillen, trekken etc. maken dat de pakking daar eigenlijk altijd stuk gaat. Ook de mijne lekt iets, na 2 eerdere herstelpogingen. Ik ben nog bezig met het bedenken van een afdoende oplossing. Want er lekt af en toe een druppeltje op het uitlaatspruitstuk en dat geeft imposante rookwolken en dito geur. Sad

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 november 2019 01:46 PM
  [ # 15 ]
ChrisB schreef:

Diravi zit zowel in serie 1 als 2 (voor zover ik weet de V6-en)

Klopt, maar niet in álle v6-en. Wel belangrijk om rekening mee te houden. Het latere ES9-blok had het nooit (vanaf halverwege ‘97) en de prv had het altijd, mits linksgestuurd (tot halverwege ‘97).

ChrisB schreef:

Het achterste klepdekselpakking gaat lekken doordat de aircopomp erop gemonteerd zit.

Ze zijn ook zonder airco geleverd huh. TS kan zelf wel bepalen of een XM zonder airco het overwegen waard is denk ik. Zelf zou ik liever toch eentje met airco willen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook