Chip Tuning
muddigger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 10-11-2014

Gepost: 14 november 2014 08:06 PM

Hallo , Ik ben in bezit van een Berlingo XTR 1.6 HDI (2011) met 90 pk . Heeft iemand ervaring met chip tuning van dit type motor en wat de resultaten daarvan zijn ? Overweeg dit te laten doen om het brandstofverbruik te reduceren want ik vind dat mijn wagen veel verbruikt (tussen 6,5 en 7 liter) . Ik heb reeds 82.000 km gereden dus hij is al zeker voldoende ingereden denk ik dan .

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 november 2014 10:44 AM
  [ # 1 ]

Berlingo’s zijn gewoon geen heel zuinige auto’s. Ik reed met een verlengde 90pk 1.6 HDi gemiddeld 6 liter op honderd, maar dat waren veel lange ritten. Ook wel aardig wat kilometers in de stad, maar wel altijd met warme motor (weinig korrte stukken dus).

Als je alleen korte ritten maakt is 6,5 tot 7 liter vrij normaal, ik denk niet dat je met chiptuning een beter resultaat boekt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 november 2014 03:52 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat het verbruik afhankelijk is van je rechtervoet.  En als je steeds het onderste uit de kan wil halen - 90 of 92 pk is ook niet enorm veel voor zo’n bestelwagen van ca 1400kg (leeg!) en 1,80m hoog - kun je opteren voor chiptuning en op die manier meer ademruimte laten voor je motor en een iets lager verbruik, maar eer je de meerprijs van chiptuning terug zal winnen….Ikzelf rij een 2013 benzine(!)versie VTI 98pk en heb een gemiddelde van zo’n 7 liter/100km (eigen meting) of 6,8 L(computer) en veelal korte afstanden (eerst motor paar km warm laten lopen alvorens.. + vooruitziend/defensief rijden + je zoveel mogelijk houden aan de max. toegelaten snelheid + geen airco). Uiteraard verbruikt je meer in beladen toestand (500kg in de ruime koffer) en/of zware aanhanger.  Mijn benzine verbruik ligt tussen de 6,5 en 7,5 liter en ik vind dat zeer eerlijk. 
Chiptuning geeft inderdaad wel meer pk’s en Nm en is wel interessant als je bvb. veel (zwaar)beladen bent en tjah, als je uit een al dan niet getunde BMW of Audi komt….om de overgang (lees gebrek aan kracht) niet té bruusk te maken. Eigenaardig dat er tot nu toe geen Berlingo met chiptuning reageert….

Profiel  
 
rafferty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 28 december 2014 06:06 PM
  [ # 3 ]

sinds ik mijn 16HDI laten “herschrijven ” heb is deze zeker zuiniger en reageert veel sneller, wel heeft hij soms een dipje in zijn trekvermogen . hij heeft nu zo’n 117 PK en ben van zo’n 6.8 naar 6.4 gegaan. niet veel zuiniger dus maar rijd wel veel prettiger.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook