1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ontstekingsproblemen
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 16 november 2014 01:17 PM

Ha Allemaal,

Heb vrijdag een CX gekocht. Een 77-er 2000 super. De auto loopt niet.

Er is geen vonk, maar de oorzaak weet ik maar niet te achterhalen. Er heeft een eerdere aspirant-koper aan de ontsteking geklust, zonder succes.
De bobine bleek verkeerd om aangesloten. Dus: permanente plus aan de minzijde en draad naar punten aan de pluszijde. Ik las ergens, dat dat feitelijk niets uitmaakt, maar ik heb het toch maar aangepast, zit dus nu juist.

Op pluszijde bobine staat netjes 12 volt. Aan minzijde eerst constant spanning. De contactpunten bleken veel te ruim te staan, sloten dus niet. Puntafstand verminderd en nu dus tijdens rondtornen motor netjes knipperlicht aan de minzijde van de bobine. Maar geen vonk. Nieuwe kabel zit rechtstreeks op de bobine naar massa maar nul vonk. Conclusie: bobine defect. Andere bobine (Bosch, zgan)) aangesloten: zefde resultaat. Geen vonk dus.


Iemand nog ideeën?

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 16 november 2014 01:23 PM
  [ # 1 ]

Ik las je bericht bij de ds-afdeling. Het eerste dat ik me afvraag is of er bij de CX ontsteking ook een condensor bij de puntjes is voorzien? Ik kom het niet tegen in je beschrijving. Mogelijk heeft deze de verkeerde spanning niet overleefd en zal je die als eersre moeten vervangen.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 november 2014 03:06 PM
  [ # 2 ]

Wat is de staat van die puntjes , heb je ze JUIST afgesteld ??

En hoe is de condensator aangesloten ??

Ik zou de puntjes plus condensator vervangen !

en plus en min van de bobine maakt wel degelijk uit .


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 november 2014 03:54 PM
  [ # 3 ]

Als je de kabel van de bobine uit de verdeler trekt en die tegen het blok houdt vonkt die wel?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 16 november 2014 04:46 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb inmiddels wel een vonk. Mogelijk was het zo dat door een mindere geleiding van de contactpunten de rupt (-) aansluiting van de bobine bij gesloten punten niet volledig massa maakte.
De auto start nog steeds niet, zo te horen omdat hij enorm van tijd is. Heb de bougies eruit en een stokje in cilinder 1. Op het vliegwiel nergens een merkteken te zien, behalve een miniscuul geel stipje. Is dat het merkteken? Zo niet, kan ik het hoogste punt van de zuiger van cil. 1 aanhouden? (Vast tijdstip is 10 graden voor dat moment zou ik denken)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 november 2014 04:50 PM
  [ # 5 ]

let op, cil 1 zit aan de vliegwielzijde. inderdaad, graad of 10 voor bdp.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 november 2014 05:41 PM
  [ # 6 ]

En let er ook op dat cilinder 1 aan het eind van de compressieslag is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 16 november 2014 05:48 PM
  [ # 7 ]

Dank. Heb intussen gelezen dat geel stipje inderdaad 10 graden voor bdp is.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 16 november 2014 06:50 PM
  [ # 8 ]

Auto start niet, ook niet bijna. De vonk is erg zwak. D.w.z.: als ik alleen kabel vanaf bobine aan massa leg zie je helemaal geen vonk, als ik er een bougie op aansluit zie ik een klein vonkje. Even voor mijn begrip: als ik plus op de pluszijde van de bobine zet en ik ga gewoon met een draadje dat aan massa ligt langs die min aansluiting, dan heeft dat toch hetzelfde effect als een sluitende contactpunt? Ik bedoel: dan zou er toch ook een krachtige vonk moeten komen?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 november 2014 07:08 PM
  [ # 9 ]

Neen , want je mist de condenator .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 16 november 2014 09:08 PM
  [ # 10 ]

Ik dacht eigenlijk dat de condensator ervoor zorgt, dat je puntjes niet zo snel inbranden, maar dat je zonder condensator geen mindere vonk hebt. (Ik zal puntjes en condensator overigens wel vervangen zodra ik ze in huis heb)

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 17 november 2014 12:07 PM
  [ # 11 ]

Uit de Wiki (moest t zelf ook opzoeken)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem

Hierbij speelt de condensator een belangrijke rol. Zijn taak is drieledig.
1.deze neemt de inductiestroomstoot op zodat er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten van de onderbreker. Zonder condensator zouden de contactpunten heel snel inbranden.
2.de condensator zorgt samen met de zelfinductie van de bobine (ze vormen een zgn. LC-kring) voor een wisselstroom in de bobine die daardoor als transformator kan werken: een gelijkstroom kan niet worden getransformeerd.
3.de condensator zorgt voor een zo hoog mogelijke inductiespanning. Het opladen van de condensator op het moment waarop de contactpunten worden geopend, gebeurt zo snel (de stijging is zo steil) dat het magnetisch veld van de bobine veel sneller instort (plm. twintig maal sneller) dan zonder condensator het geval zou zijn. In eenvoudige voorstelling: het in de bobine opgeslagen vermogen vloeit niet simpelweg naar de massa af, maar de bobine wordt door de condensator als het ware leeggezogen. Daardoor ontstaat aan de secundaire kant van de bobine een veel hogere spanningspiek en die zorgt ervoor dat tussen de elektroden van de bougie een heel felle vonk ontstaat

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 november 2014 12:50 PM
  [ # 12 ]

En zo is het !

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 november 2014 01:10 PM
  [ # 13 ]

Fijn dat mijn praktijkervaring hier eens wetenschappelijk onderbouwd wordt Laughing

Walter.  nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 17 november 2014 03:11 PM
  [ # 14 ]

OK dank jullie wel. De zwakke vonk kan dus door een kapotte condensator worden veroorzaakt. Ik zal punten en condensator vervangen.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 21 november 2014 10:53 PM
  [ # 15 ]

Zo. Ik heb punten en condensator binnen. De punten blijken de verkeerde (voor CX Reflex/Athena). De oude punten zien er echter prima uit. Ik heb ze voor de zekerheid nog eens met waterproof korrel 800 iets geschuurd/gepolijst. Puntafstand staat keurig op 40/100 mm, ontsteking op tijd. Ik heb wel de nieuwe condensator gemonteerd. De vonk is nu normale sterkte in mijn ogen. D.w.z. als ik de bougiekabel een milimeter of vijf van massa houd schiet de vonk nog over. Het gekke is dat de motor nog steeds niet aanslaat. Er is zelfs niets te horen wat op een verbrandingsslag lijkt. Conclusie: geen brandstof. Maar ik hoor het gas (LPG) lopen en ruik het ook. Voor de zekerheid nog wat benzine rechtstreeks in de venturi gegooid. Effect: niks. Ik dacht nog even aan een kapotte distributieketting, maar zie bij losgenomen olievuldop de tuimelaars keurig bewegen. Neem aan trouwens dat bij kapotte ketting de stroomverdeler ook niet zou draaien. 

Ik besef zelf wel, dat het theoretisch hetzij de ontsteking, hetzij de brandstof moet zijn. Maar toch…. Iemand tips?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook