15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
   
De C6 3.0 V6 op LPG van guznax
Bolo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 18-09-2018

Gepost: 27 december 2019 03:51 PM
  [ # 211 ]

Beste Guznax,
Mede door het lezen van alles over jou C6 ervaring heb ik onlangs ook een C6 op LPG aangeschaft.
Na mijn CX Prestige Automaat is het toch wel een behoorlijke vooruitgang (het spijt me te zeggen), maar als je wat langere afstanden rijd dan breekt de herrie in een cx je wel wat op.
Ik ben erg tevreden over de c6. Wel de gebruikelijke kwaaltjes, uitlijnen, de com2000, abs sensor en nog wat van die dingen direct moeten verhelpen, maar dit ging allemaal onder garantie. Ik heb er direct een Yatour bleutooth systeem ingebouwd (paste mooi in de knoppenruimte van het alarm)
Nogmaals bedankt voor al je posts en ervaringen!

Blijf de nuance zoeken

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 28 december 2019 03:59 AM
  [ # 212 ]

Gefeliciteerd Bolo!

Graag gedaan. Ik word ook heel veel geholpen door anderen, dus vind ik het vanzelfsprekend om hier alle ervaringen te delen. Zeker omdat ik hij aanschaf de enige C6 met LPG was. Ik ben benieuwd hoe bij jou de injectoren op het spruitstuk zijn gemonteerd. Heb je daar een foto van?
Hoe groot is jouw tank in de C6? heb je ook een ringtank van 67 liter? Hoeveel krijg jij erin? ik kwam meestal tot 50 liter.

Van de C6 ga je geen spijt krijgen. De C6 is de citroen waar in het langst in heb gereden. Mijn vrouw (die geen liefhebber is) moest ook toegeven dat de C6 echt heerlijk rijdt. De C6 benzine is in de basis heel goed gebouwd, vind ik. Gelukkig zijn alle C6 specifieke dingen oke, zoals de vering (AMVAR), ramen, interieur. Ik vond het onderhoud meevallen, maar het is wel handig om een goede garage in de buurt te hebben die even een sensor of een Peugeot onderdeel voor je kan vervangen. Dat is soms gewoon nodig bij een C6. En het is ook handig op een goedkope LPG tankstation in de buurt te hebben. Echt top hoe goedkoop je dan C6 kan rijden.

Ik heb nog nooit in iets comfortabelers gereden dan een C6. Tip. zorg dat je de automaat iedere 80.000 km spoelt. Beter voor de levensduur en dan blijft hij fijn schaleken. Tip qua banden: Ga gewoon voor Michelin Primacy 4. Hij rijdt er veeeel beter op dan de andere banden die ik heb gehad. Toen ik mijn C6 beter kende merkte ik enorm verschil. Die waren een paar jaar geleden heel duur maar inmiddels is 150,- een hele nette prijs voor een 18 inch band.


Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 03 januari 2020 10:53 AM
  [ # 213 ]

Bedankt Guznax,

Ik heb idd net winterbanden er onder gezet en de zomer Primacy’s er af gehaald, wat een verschil. ben sowieso geen fan van het fenomeen winterband, maar goed ik moet wel omdat ik veel in Duitsland en Italië rond rij.
De tank is 67 liter en ik krijg er ongeveer 54/55 liter in. Heb hem nu een paar keer leeg gehad… Ik hou een excell lijstje bij en ik blijk inclusief het benzineverbruik ongeveer 1 op 8,2 te rijden, best ok.
Ik ben erg tevreden verder, behalve het feit dat de motor onderin weinig sjoege geeft, het is er een om rustig te rijden, maar hé, dat mag toch niet meer anders in Europa.
Ik begrijp dat je hem verkocht hebt?
Ik heb geprobeerd foto’s mee te sturen….

Afbeelding Bijlagen
20191231_082737.jpg20191231_082756.jpg20191231_082806.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 03 januari 2020 10:54 AM
  [ # 214 ]

ps, heb wat lopen klooien met mijn inschrijving, vandaar dat bolo nu Dimbo is….cheese

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 05 januari 2020 12:10 AM
  [ # 215 ]

Ja ik heb hem verkocht aan een liefhebber om de maandlasten wat te drukken vanwege aanschaf nieuwbouwhuis.

Heb jij directe gasinspuiting? dus geen vloeibare gasinjectie?
Ik zie dat bij jou de injectoren ook zo dicht mogelijk bij ingang verbrandingsruimte is geplaatst. Bij mij zaten ze ongeveer op dezelfde plek.
Mijn C6 reageerde daardoor bij lage snelheid wat indirecter op het gas. Op rotondes voelde ik af en toe een schokje.
Op hoger snelheden reed het prima.
Hoe is dat bij jou?

Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 05 januari 2020 09:36 AM
  [ # 216 ]

Eerlijk gezegd weet ik niet of het vloeibaar of gasinspuiting is… zal eens checken. Het klopt dat hij onder de 1500 tpm wat slechter loop en onder de 2000 trm weinig power heeft. Als ik veel langzaam rijd dan zet ik hem soms maar op benzine. Het is een gloed nieuwe installatie, dus je zou beter verwachten, misschien ga ik er maar eens mij terug. hebben ze bij jou nog wat kunnen doen in de afstelling? Ik vind sowieso dat ze traag is, pas bij 3500 komt er echt wat leven in. Het is gewoon een snelwegauto en dat is oke.
Ik rijdt dagelijks een Nissan Leaf, dat kun je niet echt genieten noemen, dus die C6 mag wel wat haperen, het rijd gewoon mooi. Ik kan niet goed achterhalen of de kilometerstand echt klopt, heb het idee dat er wel eens meer mee gereden is. het is wel een origineel Nederlandse auto, maar sommige knoppen zoals op het stuur, lijken erg versleten.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 05 januari 2020 10:25 AM
  [ # 217 ]

Of het vloeibare gasinjectie is, kan je zien aan de pomp op de ringtank.
Een ronde metalen doos iets groter dan een snoeptrommel. Als de motor draait hoor je hem lopen. Als je je hand erop houdt voel je het ook. Als die er niet zit is het gewone LPG met een verdamper.
Bij vloeibare gasinjectie (ik had Vialle-Prins) verslijten de injectoren (gaan ca 60 dkm mee meen ik). En de inplaaspijpjes moeten goed gericht staan in de richting van de inlaatklep. Dat is bij de V6 benzine heel lastig omdat ze zo ver van de inlaatklep af zitten door de constructie van het spruitstuk. Bij mij stonden ze nog wel eens scheef waardoor ze aan de binnenkant van het spruitstuk aanbliezen. Daardoor kreeg ik ijsafzetting aan de binnenkant van het spruitstuk. Als ik na een lange snelwegrit het stadsverkeer in reed voelde ik af en toe een stukje afbreken door het opwarmen van het spruitstuk van buitenaf. de motor liep dan heel even wat rommelig. Na een 10 minuten of zo merkte ik dat alle ijsafzettingen afgebroken of verdampt waren, omdat de motor gewoon mooi bleef lopen. Met vochtig weer merkte ik het beter en bij heel koud en warm weer trad het niet op. Ik kon er prima mee leven en je kan niet goedkoper C6 rijden dan op LPG, maar het reed nooit zo goed als op benzine. 

De traagheid van de C6 is een kwestie van accepteren. 211 pk moet echt wel genoeg zijn om de auto van zijn plek te krijgen. De traagheid zit vooral in de Aisin 6-trapsautomaat, die eigenlijk wat onderbemeten is voor de auto. Bij het optrekken voel je de overgangen in de versnellingen ook vrij goed. Ik heb ook wel eens in een jaren 90 Volvo automaat gereden die veel sneller optrok en waarbij je de schakelovergangen niet voelde.
Omdat die automaat wat harder moet werken is spoelen om de 80.000 km wel echt een vereiste.
Dat de c6 behoorlijk zwaar helpt ook niet.

die knopjes op het stuur zijn geen goede graadmeter voor de leeftijd.
die tekst erop slijt er heel snel van af.

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 05 januari 2020 05:52 PM
  [ # 218 ]

Ik zie op de derde foto een verdamper zitten. Lijkt me dat er dus verdamptgas-injectie is ipv vloeibaar lpg.

Afbeelding Bijlagen
foto_3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 januari 2020 07:43 PM
  [ # 219 ]

Een C6 moet absoluut hik- en stottervrij op lpg kunnen lopen. Helaas komt het vaak voor dat gasinstallateurs net niet goed genoeg weten hoe ze een de boel moeten programmeren. Er bestaat een specialist die dit soort lullige probleempjes wel opgelost krijgt, Luccio Engineering.

http://www.luccio.nl/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 05 januari 2020 10:50 PM
  [ # 220 ]

Als mijn ergenis te groot wordt zal ik zeker contact opnemen met Luccio. Zijn er voordelen/nadelen aan verdamper versus vloeibaar gas?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 januari 2020 12:42 AM
  [ # 221 ]

Verdamper is het oude systeem, enige nadeel aan injectie is de pomp, je mag de tank niet volledig leegrijden daar kan de pomp slecht tegen, verder is injectie beter

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 januari 2020 08:50 AM
  [ # 222 ]

Twee dingen moeten we uit elkaar houden:

1) voor de verdampersystemen kun je zowel gas injecteren als het met een mengstuk inbrengen. Het systeem met verdamper wat we in dit topic zien is wat we noemen een dampgassysteem, waarbij het verdampte gas geïnjecteerd wordt. Dat is dus geen oud systeem.
2) vloeibare injectie, hierbij wordt het gas uit de tank gepompt en in onverdampte vorm vloeibaar geïnjecteerd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 06 januari 2020 09:36 AM
  [ # 223 ]

Het is een damp injectie systeem, van Landi. Alleen vialle levert een vloeibaar systeem voor zover ik weet en daar had ik in mijn oude 850R erg veel ergenis van. Los van het onaangename geratel van de injectoren moest ik vaak terug voor “afstellen” en onderzoek.
Ik wilde graag een stille moderne installatie en op de “lag” rond 1800tpm na, werk hij verder prima. Ik vind alleen altijd dat je weinig kan zeggen na 5000 km., dus ik ga in februari kijken of het beter kan. Volgens de inbouwer, lpginbouw.nl in Leeuwarden doet de damp injectie niet onder voor de vialle installaties, sterker nog, de vialle installatie’s zijn kwetsbaarder volgens hem.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 06 januari 2020 10:27 AM
  [ # 224 ]

Bijzonder dat meerdere mensen die problemen hebben…
Zoals waterman zegt moet dit gewoon perfect kunnen lopen bij de juiste specialist. Ik heb hetzelfde blok in 2 C5’s gehad met een Prins VSI installatie ingebouwd bij Allround LPG in Spijkenisse. Beide motoren liepen over het hele toerengebied perfect en echt geen hikken, inhouden, slechter lopen op lage toeren etc….

Met die installaties in al die kilometers overigens ook nooit een enkel probleem gehad.

Profiel  
 
 
15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook