Terug met een Xantia
maluchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 30 november 2014 12:59 AM

Na verscheidene eenden en Xantia’s een uitstapje naar een 7 maanden BMW 1 serie….... Nu toch weer terug naar een Xantia. Je mist even wat luxes maar het comfort maakt dat alles wel goed.

Vandaag de auto opgehaald bij Enting, een uit Luxemburg geimporteerde 1.8 16v Millesime met 122k op de teller. Wel toch voor een beetje luxe een cruise control laten inbouwen.

Nu wil ik er toch lichtmetaal onderhangen maar dan krijgen we weer de bekende vraag over de ET-waardes, de nieuwe velg zou een 15 inch 6J met ET 25 worden met de standaardmaat 185-65-15, kan dit eronder zonder aan te lopen.

We gaan nu eerst maar weer eens genieten van het zweven over de weg.

Xantia 1.8 16v Berline ex gas 1995
2 CV 1986
2 CV 1985
Xantia 1.8 16v Break 1998
Xantia 2.0 16v Break Automaat 1999
Xantia 1.8 16v Millesime 2000 (122000km) 2014 Import (huidig)

Profiel  
 
NdeJ
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 360
Geregistreerd: 10-04-2010

- Xantia 1.8i 16V Plus
Gepost: 30 november 2014 10:27 AM
  [ # 1 ]

Is inderdaad een veel besproken onderwerp.
Misschien heb je hier wat aan.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=7&t=16089&p=275025&hilit=et+waarde#p275025

Groet, Nico

Profiel  
 
maluchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 30 november 2014 12:14 PM
  [ # 2 ]

Denk dat we van de week maar is bij een velgenboer langs moeten gaan. Maar bedankt voor de info. Blijft toch een mooie auto….........

Xantia 1.8 16v Berline ex gas 1995
2 CV 1986
2 CV 1985
Xantia 1.8 16v Break 1998
Xantia 2.0 16v Break Automaat 1999
Xantia 1.8 16v Millesime 2000 (122000km) 2014 Import (huidig)

Profiel  
 
maluchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 01 december 2014 05:38 PM
  [ # 3 ]

Veel velgenboeren snappen nog niet helemaal dat er geen schokbrekers onder een Xantia zitten….... Bij de huidige berekening van de 5,5J velg is het velgbed 13,97cm breed en de 6J velg wordt dan 15,24cm. Het verschil van 1,27cm houdt dan in dat de velg 6,35mm aan beide kanten verder uitsteekt.

Met een ET waarde van 25 steekt deze 25-8(standaard ET stalen velg) 17mm verder naar binnen, hier moet dus nog wel de 6,35mm bij dus wordt het totaal 23,35mm wat de velg verder naar binnen komt. Als er dan gewoon 185 op de velg wordt gemonteer zou dit moeten gaan volgens mij.

Iemand hier ervaring mee??.

Schijnen ook Xantia’s rond te rijden met 7Jx17 ET 25 rond te rijden met 205 alleen hier zijn dan spacers voor nodig en die wil ik er niet onder hebben.

Alle hulp is welkom!

Xantia 1.8 16v Berline ex gas 1995
2 CV 1986
2 CV 1985
Xantia 1.8 16v Break 1998
Xantia 2.0 16v Break Automaat 1999
Xantia 1.8 16v Millesime 2000 (122000km) 2014 Import (huidig)

Profiel  
 
maluchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 04 december 2014 08:32 PM
  [ # 4 ]

Voor mensen die tegen hetzelfde aanlopen…..... 6J ET 25 kan prima met 15 inch.

Xantia 1.8 16v Berline ex gas 1995
2 CV 1986
2 CV 1985
Xantia 1.8 16v Break 1998
Xantia 2.0 16v Break Automaat 1999
Xantia 1.8 16v Millesime 2000 (122000km) 2014 Import (huidig)

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2014 09:58 PM
  [ # 5 ]

6J-velgen onder een Xantia hebben normaliter ET15. Het zal wellicht passen, maar heb je het ook getest bij volledige stuuruitslag? En een verschil van 10mm is minder prettig voor je lagers.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
maluchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2009

Gepost: 05 december 2014 11:48 PM
  [ # 6 ]

Zowel in de hoge stand en lage stand kun je nog steeds prima een volledige stuuruitslag maken zonder ook maar ergens te raken. En de extra slijtage op de wiellagers valt in de praktijk ook vaak wel mee. Het was dus ook een kwestie van gewoon rekenen, ging ook van 5,5J naar 6J hier zit dus ook alweer een verschil waarmee je dus ook weer wat naar buiten komt.

Xantia 1.8 16v Berline ex gas 1995
2 CV 1986
2 CV 1985
Xantia 1.8 16v Break 1998
Xantia 2.0 16v Break Automaat 1999
Xantia 1.8 16v Millesime 2000 (122000km) 2014 Import (huidig)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook