probleempjes met nieuw aangeschafte auto
Tukker85
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 07-12-2014

Gepost: 07 december 2014 10:54 PM

Hallo allen,

Ik ben sinds afgelopen zaterdag eigenaar van een Saxo 1.4i vts uit 2002.
Een hele leuke auto.

Vorige week wezen testrijden. Auto beviel goed. Wat van de prijs af kunnen halen en een nieuwe apk + uitlaat.
Ook bij t ophalen geen problemen.

Echter sinds gisteren een paar dingetjes aan te merken.

Zondag wilde ik t voertuig starten en toen was t alsof de startmotor bleef hangen.
Het was net of hij wel aan wilde slaan maar werd tegengehouden.  Na 2 a 3x starte die gewoon. Verder nog geen startproblemen gehad.

Er zit lucht in de leiding. Na het xchecken van de koelvloeistof had ik blijkbaar de o-ring dubbel gedraaid. Hierdoor koelvloeistof verloren. Na het vullen blijkbaar nog lucht. Iemand enig idee??

Het is koud buiten maar heb het idee dat de rook uit de uitlaat af en toe dikker is dan normaal.. het is wel wit en niet blauw oid. De ene keer is het wat dikker er dan niet.

En daarnaast hoor ik soms in de bochten een kloppend geluid…
Homokineet?

Iemamd enig idee.

Thnx voor jullie idee.

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 10 december 2014 05:09 PM
  [ # 1 ]

Allereerst gefeliciteerd Wink Ik heb ook een VTS, maar dan uit 2000.

Kloppend geluid in de bocht is typisch homokineet. Het zou dan wel alleen linksom of alleen rechtsom moeten zijn (tenzij beide homokineten gaar zijn). Je kan het testen door een goede bocht te zoeken en lekker op het gas de bocht door te gaan. Als het geluid weg gaat zodra je het stuur weer recht hebt, 95% zeker homokineet.

Vervangen van alleen homokineet kan naar mijn mening niet uit. Aandrijfas heb je al voor 50-120€ (afhankelijk of je A, B of C-merk wilt). Als je de ervaring hebt is het een uurtje werk.

Wat doet je vermoeden dat er lucht in het koelsysteem zit? Als je wilt ontluchten: er zitten 3 ontluchters; 1 links achter het blok, 1 op de thermostaat en 1 op de radiator. Degene op de thermostaat zit vaak (te) vast, dus pas op. Die draai je nog wel eens stuk.

Verder de witte rook: bij een koude motor, zeker bij lage buitentemperatuur, zie je veel witte rook. Dat is voornamelijk waterdamp. Je motor draait ook gewoon op de ouderwetse ‘choke’ als hij koud is, alleen gebeurt dat natuurlijk elektronisch. Als je hem ook veel vind roken bij warme motor (20+ km), is er wellicht wel iets aan de hand.

Verder een paar kleine tips die in de toekomst wellicht een hoop problemen voorkomen:
- Meteen benzinefilter vervangen (<10€)
- Indien onbekend: olie/oliefilter vervangen (<50€)
- Voor de winter de deurrubbers e.d. even met vet insmeren; voorkomt dat ze scheuren door de kou
- Alle sloten even met WD40 bewerken

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook