1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
verwarming C 35 ineens koud
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 08 december 2014 05:50 PM

Hoi,
Ik heb gisteren een uur met de C 35 (uit 1975) gereden, verwarming aan, warmt goed op.
Moet ik stoppen bij een verkeerslicht wordt de verwarming koud.
Heel vreemd, de verwarming is rechtstreeks aangesloten op de waterpomp voor de thermostaat.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Profiel  
 
Gepost: 08 december 2014 06:09 PM
  [ # 1 ]

Zit er nog kvs in?

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 08 december 2014 07:47 PM
  [ # 2 ]

Ja, daarna werd hij ook weer snel warm nadat ik weer ging rijden.

Profiel  
 
Gepost: 08 december 2014 09:49 PM
  [ # 3 ]

Dus stationair wordt de kachel koud?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 december 2014 11:06 AM
  [ # 4 ]

Je zou wel eens een hele slechte thermostaat kunnen hebben die open blijft staan

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 december 2014 12:10 PM
  [ # 5 ]

Of de waterpomp is versleten; weinig of geen opbrengst bij lage toeren. Er kan ook een luchtbel in het systeem zitten.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 december 2014 01:56 PM
  [ # 6 ]

De waterpomp slijt eigenlijk alleen rond de asafdichting, als ze verslijten gaan ze lekken. Tenzij er iets afbreekt doet de waaier eigenlijk altijd zijn werk. Een andere reden kan zijn dat de v-snaar naar de pomp/ventilator heel slap staat en alleen bij hoger toerental de pomp/ventilator goed aandrijft maar dan zou alleen al de flapperende v-snaar voor rare bijgeluiden zorgen. Gillen doen ze toch niet.

De opbouw van motorkoeling is verder zo dat er maar weinig hoeft te worden ontlucht. Alleen kachel radiator en ook het thermostaathuis bij de diesels, maar als je daar niet hebt ingegrepen zou je normaal gesproken ook niets hoeven te ontluchten. Als de kachel het heeft gedaan tijdens het rijden zou hij het ook moeten (blijven) doen bij stationair draaien.

Vandaar mijn idee van een continu openstaande thermostaat: de koelvloeistof blijft ongeregeld en voluit door de radiator stromen en de temperatuur zakt daar fors omlaag bij stationair draaien.

Of ” Doemscenario” je hebt vrijwel helemaal geen pomp werking meer b.v. door slappe of zelfs ontbrekende v-snaar en hebt geluk dat het zo koud is in december, anders was je aan een nieuwe koppakking toe? Maar dan zou je kachel het ook slecht doen tijdens het rijden door de slechte doorstroming bij gebrek aan drukverschil zo zonder pomp… Ga ik niet van uit, maar wel even de v-snaar controleren.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 december 2014 09:38 AM
  [ # 7 ]

Allen, heel erg bedankt voor de gedachten en raad,

Ik ga vandaag de thermostaat er eens uit halen.

De v-snaar had ik een tijdje geleden al iets opgespannen omdat hij m.i. te los stond.
Deze wil ik ook vervangen maar het lijkt alsof de ventilator geheel gedemonteerd moet worden om die v- snaar te vervangen.
zichtbaar lekken doet hij niet. Het is trouwens een benzine versie.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 december 2014 02:11 PM
  [ # 8 ]

V-snaar in originele opstelling is wel gepruts…
Als je de thermostaat eruit wil halen kan je het beste de rest van de klusjes ook doen aangezien je daarvoor de slang naar de radiator moet losmaken. Om de v-snaar te vervangen moet denk ik de radiator met koeltunnel namelijk iets naar voren worden weggedraaid, misschien lukt het ook door alleen de bovenste bevestigingen los te maken en hem een beetje omlaag te klappen. Dan heb je toegang tot de ventilator en kan je er een nieuwe v-snaar omheen wurmen of door de ventilator los te maken (4 boutjes op de poelie van de pomp).

Ik realiseer me nu weer waarom ik elektrische fan’s op mijn bus heb zitten…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 december 2014 02:16 PM
  [ # 9 ]

Heb me ooit lazarus gezocht naar zo een probleem !

Bleek achteraf dat de wagen ooit zonder koelvloistof had gereden en bij de eerste strenge vorst was die half bevroren .

Daardoor was de schoep los geraakt van de as van de waterpomp !

Op toeren werkte dat nog wel , maar stationair had je bijna geen circulatie meer !

Het is een ” long chot ” maar ik het wil het je niet onthouden , ik heb er dagen mee bezig geweest .

Walter.  nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 11 december 2014 03:12 PM
  [ # 10 ]

hmm niet erg bemoedigende berichten, thermostaat er uit en nieuwe er in.

Dank voor de tip over het kantelen van de radiator, daar had ik ook al naar gekeken.

Ik heb al twee ventilatoren klaar liggen van een XM om er voor te priegelen.
weet alleen niet of dynamo genoeg opbrengst heeft voor die dingen (algauw 300watt per stuk)

Enig idee hoe ik de losse as/pomp zou kunnen controleren?
bij stilstand kon ik de ventilator niet bewegen (moest er bij om de slang los te draaien) maar dat zegt niets over de aansluiting op de as natuurlijk.

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 11 december 2014 03:29 PM
  [ # 11 ]

foto’s geprobeerd te plaatsen 800 bij 600 wat een formaat, dan maar mijn album.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6IGA6WKR

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 december 2014 05:26 PM
  [ # 12 ]

Het is moeilijk te zien maar het lijkt erop dat de oude thermostaatklep iets open staat terwijl hij koud is? Dat kan je probleem verklaren.

Ik ben benieuwd of de nieuwe thermostaat helpt, heb je al proef gereden?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 13 december 2014 12:26 AM
  [ # 13 ]

Nog niet proef gereden heb ontluchtingsnippel van verwarming gevonden en los gedraaid. Er zat allemaal prut in.
Dus even doorspoelen. Ook thermocontact er uit gehaald en vervangen door een thermosensor (Ds-club) om temperatuur exact te kunnen bepalen.
Nu even druk met andere dingen zondag weer even sleutelen
Oja en dynamo laten checken, die is oké waarschijnlijk is de stuurdraad voor de bekrachtiging is waarschijnlijk minder goed, op aanraden van onderdelen leverancier ga ik daar een relais tussen zetten.
Dus nog even bezig dan proefritten!
Ik laat het weten

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 december 2014 07:10 PM
  [ # 14 ]

V-snaar is prima te vervangen zonder dat er verder iets los hoeft. En geen kachel kan inderdaad alles te maken hebben met het onvoldoende rondgaan van het water. Dankzij de hoge locatie van de radiateur lijkt er bij een defecte waterpomp of ontbrekende snaar nog enige thermo-syphon werking te zijn.
Als bij jou uit de kachel ontluchting prut komt, wordt het wellicht tijd het koelsysteem eens te spoelen.

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 december 2014 02:44 PM
  [ # 15 ]

temperatuur meter sensor en verloopstuk besteld 45 euro, wist niet dat dat zo moeilijk en duur was.
iemand nog goedkopere suggesties?

hierdoor nog steeds geen kvs er in gedaan en nog niet proef gereden.

wel nieuwe vraag, contactslot en aansluitingen, deze lijken best los te zitten. als ik iets aanraak tijdens het rijden valt de motor uit.
weet iemand hoe ik deze contacten strakker kan krijgen?

http://www.mijnalbum.nl/Album-6IGA6WKR-Foto’s-in-Amstelveen-Foto’s-van-Auto’s-Citroën.html

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook