1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De ZX 1.6i Break Image van jmmj
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 december 2014 01:06 PM

Lijstjes zijn er om compleet gemaakt te worden, en ik kan nu melden dat mijn Lijst Van Tweeletterige Citroëntypes Waar Een X In Voor Komt Die Ik Heb Bezeten helemaal compleet is! Na AX, BX, XM en een hele reeks CX-en mag ik mij sinds vorige week donderdag eigenaar noemen van een ZX…

Op het forum ben ik vooral actief op het CX-gedeelte, mijn Citroënpassie is vooral op dat type toegespitst en namens de CX Club beheer ik ook het CX-Register. Tot voor kort reed ik CX in zomer en winter, maar dat is toch wel behoorlijk funest voor het (slechte) staal waar deze dames van zijn gemaakt, dus een winterbestendiger en praktischer alternatief moest gezocht worden. Ons wagenpark bevat al een grijs kenteken dieseltje (een Peugeot 205 Terberg), maar soms moeten mijn vriendin en ik allebei tegelijk weg, of moeten we meer dan 2 personen tegelijk vervoeren, dus dan is een geel kenteken benzine-auto erbij wel handig.

Ik wilde per sé een Citroën, eentje die goedkoop was in aanschaf, onderhoud en MRB maar wel ruim om mensen achterin comfortabel te kunnen vervoeren en praktisch vanwege het actieve leven dat we leiden (kuch…) Visa, AX en Saxo vonden we te klein voor dit doel, Xantia en C5 bleken opvallend zwaar en dus duur in de MRB, Xsara vind ik persoonlijk niet zo bij me passen (weet niet zo goed waarom, ik vind ze eigenlijk best mooi maar op de een of andere manier heb ik er geen klik mee), zo bleven op de shortlist BX en ZX over. Het liefst stationcars, niet dat we dat nu zo hard nodig hebben maar van beide modellen vind ik die carosserievorm een zeker je-ne-sais-qoi hebben. BX-en bleken dun gezaaid en opvallend duur, ZX-en waren wat ruimer voorhanden en on-ge-loof-lijk goedkoop.

En dus is het deze geworden, een 1.6i Break Image van modeljaar 1996, net als mijn vroegere XM gespoten in Vert Véga en voorzien van opvallend veel luxe: elektrisch bediende voorramen en spiegels, centrale deurvergrendeling, in delen neerklapbare achterbank en zelfs een inrolbaar zeiltje om de bagageruimte af te dekken.

Schoonheidsfoutjes heeft ze ook, er zitten wat krasjes her en der, de voorbumper is lelijk lichtgrijs geworden, een stuk van de binnenbekleding van de rechter achterdeur is afgescheurd, het slot van het rechterportier is ooit geforceerd en werkt niet met de sleutel, en vooral aan de atmosfeer binnenin moet nog wel wat gedaan worden: de vorige eigenaar was kennelijk een zware roker en beoefende die hobby ook onderweg… de eerste stappen zijn gezet, alles is 3x gesopt en gestofzuigd, er uit krijg je het nooit (behalve met dure behandelingen maar daar pas ik even voor) maar het is al beter te harden dan vorige week. Ach, er moet wat te wensen overblijven als je voor een paar honderd euro een auto met nieuwe APK koopt…


In dit draadje zal ik ervaringen over mijn ZX met jullie delen en vragen erover stellen, ik hoop veel fijne en veilige kilometers met haar te gaan maken!

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 09 december 2014 03:00 PM
  [ # 1 ]

Goh, gefeliciteerd met deze oh-zo-begrijpelijke aanwinst. Het is misschien niet de meest karaktervolle huppelelup-X maar om precies de redenen die je noemt heb ik er vorig jaar een aangeschaft. De allereenvoudigste zelfs (ik noem het de Ami vna de jaren ‘90) en ben er heel tevreden mee.
ballon

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 december 2014 03:49 PM
  [ # 2 ]

Inmiddels lekker aan het klooien met de auto - ondanks kou en regen, ik heb er zin in om me de auto ‘eigen’ te maken. Daarom bezig met wat actiepunten en vraagjes:

- Het is onbekend wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen, in ieder geval niet in de laatste drie jaar volgens de verkoper. Daar wil ik geen risico mee lopen, dat laat ik binnenkort vervangen.

- Met behulp van het draadje van Blaze (dank!) heb ik de middenconsole verwijderd om de lampjes van de kachelbediening te vervangen. Daarna moet ook het tellerblok nog van nieuwe lampjes worden voorzien.

- Ik heb uit een van mijn eerdere CX-en nog een aftermarket afstandbediening voor de CV gered die op de ZX zou moeten passen, ik heb nog geen Haynes of Olyslager, ik vind hem ongetwijfeld wel (de middenconsole is al verwijderd) maar weet iemand toevallig waar de contrastekker waar je de module op klikt zich bevindt bij de ZX?

- Vorige week bleef tot twee maal toe het oranje storingslampje voor het injectiesysteem branden, in beide gevallen vanaf het koud starten totdat ik een halfuur later even stopte en de motor uitzette, na het opnieuw starten een paar minuten later ging de lamp niet meer aan. De afgelopen dagen blijft het lampje na het starten nog ca 2 seconden aan maar dooft dan en licht verder niet meer op. Potentieel probleem of kan het te maken hebben met het feit dat de auto een paar maanden heeft stilgestaan?

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 december 2014 03:50 PM
  [ # 3 ]

@Lars, leuk! Garage Hydraulique heeft er ook eentje, ik voel een CX-Club-ZX-Break-Submeeting aankomen…

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 09 december 2014 04:04 PM
  [ # 4 ]

Als de mijne door de APK komt (vandaag!) dan zeker. In dat geval ga ik ook aan mijn plokplokplok.
werken.

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 december 2014 04:58 PM
  [ # 5 ]

duim duim duim wash

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 11 december 2014 11:31 AM
  [ # 6 ]

Top man. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 december 2014 02:18 PM
  [ # 7 ]

De ontvanger voor de CV afstandsbediening zit bij de ZX achter het voorste interieurlampje in het plafond, als je er al eentje hebt. Zelfs als je geen CV hebt, zit daar dan niet gewoon een loze kabel?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 december 2014 09:30 PM
  [ # 8 ]

Dat is de infrarood-ontvanger.
Volgens mij zit de Kiekert ergens in de buurt van de zekeringkast verstopt, aan de linkerkant van het dashboard.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 12 december 2014 09:38 PM
  [ # 9 ]

Wat een plaatje om te zien! Ik heb de ZX altijd een heel leuk karretje gevonden, verbazend ruim van binnen. M’n ex-schoonvader heeft er 3 versleten geloof ik, die sprak niets meer dan lof over de wagens. De break lijkt mij helemaal uber-praktisch. Met jouw optielijstje nog een luxe wagen ook! Heel veel plezier ermee!

doei

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 13 december 2014 12:50 PM
  [ # 10 ]

Wereldauto’s, geniet ervan!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 14 december 2014 12:31 PM
  [ # 11 ]

Heb inmiddels begrepen van een vriend die bij een Citroengarage werkt (en die er even een monteur naar heeft gevraagd Smile ) dat de ZX helaas geen plug en play is met het aftermarket CV afstandsbedieningssetje dat ik heb. Het kan wel werkend gemaakt worden, en de aansluitingen zitten inderdaad in de buurt van de zekeringkast, maar er moeten afzonderlijk wat draden worden verbonden en gesoldeerd, dat ga ik niet zelf doen. Misschien heeft een electronicavriend van me er in het voorjaar wel een middagje voor over, zo niet dan blijf ik wel heel antiek met een SLEUTEL de deuren open en dicht doen. Pft, ik heb het ook zwaar zeg…

Inmiddels alle lampjes in het dashboard vervangen - echt allemaal, die dingen kosten bijna niets en of je nu 1 lampje vervangt of alle 30, de arbeid van het demonteren van het dashboard is hetzelfde - en wat een verschil zeg! Van de kachelbediening deed geen enkel lampje het meer, dat is nu ineens een prachtig gezicht, en in het tellerblok leek de verlichting van de benzinemeter wit terwijl de snelheidsmeter groen verlicht was, dat is nu allemaal mooi egaal groen verlicht, en zelfs de koelvloeistoftemperatuurmeter blijkt mooi verlicht te zijn met allemaal werkende lampjes love6

Als je alles uit elkaar hebt word je ook dapperder, ik zocht nog een plek om de TomTom (of telefoon-navi) elegant te kunnen plaatsen als ik die nodig heb, ik heb het klokje midden onder de voorruit verwijderd en uit elkaar gehaald (op de radio staat de tijd al, de TomTom of telefoon heeft ook een klok, en alles is heel gebleven dus als ik de auto ooit weer verkoop en de nieuwe eigenaar perse het originele klokje wil dan kan-ie weer terug…) en aan het stuk plastic omhulsel ervan dat in het dashboard klikt met tie-wraps een universele houder gemonteerd. Het geheel weer in het dashboard geklikt, en er ook nog een voedingskabel achterlangs de kachelunit van houder naar asbak geleid zodat je de TomTom of telefoon op de sigarenaansteker kunt aansluiten. Je ziet er niks van, het werkt perfect!

Profiel  
 
Folkert Brouwer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 12-06-2007

- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Gepost: 14 december 2014 05:46 PM
  [ # 12 ]

Goed bezig Jaac! Ik heb net het dashboard van de XM uit- en in elkaar gezet dus ik weet welke gymnastische oefeningen je hebt gedaan.

Ik lees op AW: ZX 1.6: 90pk, 0-100 in 13.8 sec en top 172Km/u: De ‘Stadskanaal Straight” ligt er klaar voor!! (zelfde blok als in de Pluriel?!)

FB

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 14 december 2014 06:50 PM
  [ # 13 ]

Ik ben een professionele XM-dashboard-uit-elkaar-haler, en heb veel respect voor je atleticiteit Folkert! Dat is nog wel een paar graadjes moeilijker dan wat de ZX me voorschotelde. Motorblokje is heerlijk stil en soepel, lekker pittig ook, zonder meteen als ‘sportief’ over te komen. Tevreden mee, alleen dat verbruik mag van mij nog wel wat beter. 1:12 en een brandstofmeter die na 300 km al richting leeg begint te dalen, hoewel de 54 liter tank in combinatie met 1:12 toch goed zou moeten zijn voor bijna 650 km, is nogal teleurstellend als je het 205 dieseltje gewend bent, met 1:22 en een actieradius van meer dan 1000 km. Maar goed, daarom hebben we het dieseltje ook voor de kilometers en de ZX als ‘2e auto’.

Kijk, zo ziet het dashboard eruit als alles weer teruggeschroefd is en alle lampjes het weer doen #bestweleenbeetjetrots

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 15 januari 2015 12:27 AM
  [ # 14 ]

De dame is weer helemaal op de toekomst voorbereid, de distributieriem is vervangen (inc waterpomp en verse koelvloeistof) en terwijl de garagist dat deed ontdekte hij ook dat de radiateur lek was: ook die is nu vervangen door een nieuw exemplaar. Tevens is de storing uitgelezen en ge-reset (vooralsnog lijkt er niets aan de hand en het lampje is niet weer aangeweest) en is een klein gaatje in de uitlaat gelast, ze voelt aan als een nieuwe voiture.

Ik heb de garagist meteen gevraagd wat hij vond van mijn nieuwe aanwinst, hij vond-em keurig!  gooi

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 29 januari 2015 11:00 PM
  [ # 15 ]

ha, een cx zx meeting Smile
ik geloof niet dat ik ooit eerder op het zx deel gekeken heb.
maar binnenkort hebben we iets meer auto nodig en voldoet de 3d saxo van mijn vrouw niet meer.
als het een zx wordt komen wij ook.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook