verschillende 1.6 benzinemotoren
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 01 januari 2015 05:33 PM

Ik kijk regelmatig naar de op internet aangeboden berlingo’s (benzine versies) en kom dan tegen de 1.6 16v met 110 pk, de 1.6 vti met 120 pk (ook gezien vti 95pk?) maar zie ook vaak de 1.6 met 90 pk aan boord.
Die laatste zie ik dan meestal als redelijk kaal uitgevoerde versie die dan vaak geimporteerd is uit een van onze onze buurlanden.
Is dit een 16 klepper of een oude 8v motor?
Welke types hebben bij jullie de voorkeur mbt:
Betrouwbaarheid/verbruik?
Goed zelf te onderhouden?
Evt met vouwwagen erachter rijden.
De gaat om het 3e nieuwere type berlingo, meen zo vanaf 2008 op de markt.

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 01 januari 2015 06:09 PM
  [ # 1 ]

M’n ouders hebben een 2009 Multispace (origineel NL) 1.6 16v met 90pk. Eigenlijk vind ik dat iets aan de lage kant, hierdoor is het verbruik iets aan de hoge kant, 1:12. Ook vind ik dat de Berlingo niet zo zuinig is op z’n voorbanden. We, m’n vader en ik, rijden echt wel rustig en nu zijn de voorbanden (Michelin energy savers) al flink versleten in een jaar. Verder heeft de Berlingo ons nog nooit in de steek gelaten. Al met al zijn we best tevreden over de Berlingo. Een aanhanger hebben we nog nooit getrokken, maar ik denk dat je door die 90pk geen haast moet hebben Wink betreft het onderhoud, denk dat alles wel goed te doen is; redelijk wat ruimte onder de kap. Geen ervaring met echt ingrijpende dingen, heb alleen een keertje olie ververst.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 januari 2015 06:11 PM
  [ # 2 ]

Een berlingo met een benzinemotor is gewoon niet zo zuinig. Het ding heeft de stroomlijn van een zeecontainer dus dat wil wel zuipen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 01 januari 2015 06:13 PM
  [ # 3 ]

Als je het zo bekijkt is 1:12 best redelijk Laughing

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 01 januari 2015 07:36 PM
  [ # 4 ]

Snap alleen niet zo waarom ze twee 1600’s hebben met 20 pk verschil.
Is het een compleet ander blok of is het er een met getemperd motormanagement?
Trouwens vind ik zo’n Doblo meer van een zeecontainer hebben dan de berlingo.

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
Gepost: 01 januari 2015 10:53 PM
  [ # 5 ]

Vergeet niet dat stroomlijn voor een groot deel wordt bepaald door de achterzijde (druppelvorm is ideaal), dus al die bestellers en afgeleiden met hun kaarsrechte afgesneden achterzijdes hebben een zog waar je stil van wordt.

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 januari 2015 10:16 AM
  [ # 6 ]

Ik rij al bijna anderhalf jaar met een 1.6 VTI 98 pk benzine en mijn ervaringen zijn positief.  Je koopt natuurlijk geen Berlingo voor de lage verbruikcijfers en pijlsnelle optrektijden, maar wél voor zijn laadcapaciteit en ruimte voor de inzittenden en hoge zit en alzo gemakkelijke in- en uitstap. Ik rij weinig kilometers : zo’n 7000km/jaar als ik er niet op verlof mee ga en de boordcomputer wijst momenteel een gemiddeld verbruik aan van 7,0 liter/100 km (‘s zomers kan dit zelfs dalen naar 6,8 L/100km) ; deze waarden zijn wel ietsje te optimistisch en in werkelijkheid een kwart liter hoger.  De manier van rijden doet er wel veel aan, vrees ik, m.a.w. ik hou me (zo veel mogelijk) aan de wettelijke maximumsnelheid, ik rij defensief (geen Johnny) en ik rij eerder zelden op autowegen en heb ook geen airco ; ik rij wel veel korte afstanden (koude motor).  Dus een verbruik van 1:12 is zeker haalbaar.
De motor is eerder beperkt in kracht uiteraard en zeker te voelen met zwaarbeladen aanhanger en in de bergen en een turbo zou in dit geval natuurlijk een heel verschil uitmaken, 1.6 THP uit de Picasso, maar deze is niet beschikbaar, het blijft een (budget) bestelbusje natuurlijk.  Maar de meesten die een Berlingo aanschaffen en die de prestaties belangrijk vinden, zijn veelal veelrijders en die kiezen voor de HDI-dieselversie met een hoger koppel/trekkracht en die je dan nog kan chippen en omtoveren tot een potent busje. Uiteraard nog geen (technische) problemen gehad na 10 000km.
Namens een tevreden Berlingo-rijder.
Ik heb mijn Berlingo in België gekocht met een fikse korting en met deze korting kan ik het meerverbruik gemakkelijk bekostigen, is mijn redenering.

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 05 januari 2015 10:43 AM
  [ # 7 ]

Hallo Aura,
Bedankt voor uitgebreide info.
Ik zit er zelf ook aan te denken er tzt een uit Belgie te halen.
Hoe heb jij dat gedaan?

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 januari 2015 11:53 AM
  [ # 8 ]

Sorry hoor, Roel….ik bén Belg, simpel zo uiteraard ; ik heb half 2013 mijn ZX 1.8 Break van 18jaar ingeruild (schrootpremie van 1500 euro gekregen) en heb een seductionversie (niet de basisversie)gekozen met als optie metaalkleur (Kyanosblauw : mooiste kleur volgens mij) + optie volwaardig reservewiel (100 euro) + optie donkere ruiten en openklapbaar achterruitvenstertje (240 euro): zeer gemakkelijk als je eens een laddertje moet meenemen of wat pannelatten of iets dgl. : de boordcomputer meldt wel dat het achtervenstertje open is maar verder geen probleem ; je hoeft niet steeds de bagagedrager te plaatsen (ook optioneel bijgevraagd) en ook een trekhaak als optie genomen -> totale prijs 13 000 euro netto !  Mij een zorg dat het verbruik een litertje hoger is dan een kleine sedan waar je nauwelijks iets in kwijt kan.  Ik waan me soms aan het stuur van een heuse Amerikaanse pick-up met dat stoere dashboard en als ik eens volgas geef met mijn volgeladen aanhanger eraan, gaat het verbruikcijfer op de boordcomputer ook eens tot diep in de twintig liter ! Lol ! 
Soms spijtig dat er geen potente THP-versie van bestaat maar tjah als er geen turbo op zit, kan die niet stuk gaan…. De nauwelijks krachtigere (160Nm ipv 152 Nm koppel) 120 pk versie is in België enkel leverbaar in veel duurdere ‘Exclusive’ -versie met een ganse resem overtollige prullen als standaard regensensor, lichtsensor, aut airco,... en dat vind ik niet meer interessant. Misschien toch nog melden dat niet alleen de motor aan de (begrijpelijk) trage kant is om het busje van 1400 kg voort te stuwen, maar ook de versnellingsbak ; als je denkt om zo vlug mogelijk op te schakelen om zo wat tijd te winnen bij optrekken, ben je eraan voor de moeite ; je schakelt van drie rustig via de vrijloop naar vier en vervolgens van vier via lichte tussenstop (vrijloop) naar vijf ; als je te bruusk trekt van vier naar vijf ...kan het zijn dat ie niet in vijfde wil en je in drie terecht komt en ik moet je niet vertellen wat de achterliggers dan van jou denken !! m.a.w. je rijdt gewoon relaxe met een Berlingo benzine, gewoon cruisen en genieten vanuit je hogere zit !
Succes met je aankoop.

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 05 januari 2015 12:37 PM
  [ # 9 ]

Dat is nog een mooie prijs, hier zal zo’n uitvoering al snel boven de €20.000 gaan dankzij de belasting.
Ze kloppen het zo je zak uit….
Mijn budget komt er niet bij in de buurt.
Kijk terzijnertijd naar een knappe belgische okkasie.

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook