1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbak
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 04 januari 2015 01:29 AM

Vandaag merkte ik opeens dat wanneer ik overschakel naar de volgende versnelling dat ik dan een bonk hoor, zeg maar een soort “klock"geluid.
Ik merkte ongeveer 14 dagen geleden dat het wel erg makkelijk ging om hem uit de versnelling te halen bij het overschakelen, bij het even aanraken van de pook ging hij al uit de versnelling.
Wellicht heeft dit met elkaar te maken.

Zou de versnellingsbak olie vervangen moeten worden of gaat deze olie levenslang mee of gaat binnenkort de versnellingsbak naar zij’n grootje.

Joop.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 januari 2015 03:16 AM
  [ # 1 ]

Versnellingsbak olie gaat eigenlijk nooit een leven lang mee Joop maar het hangt af van hoelang dat leven is eigenlijk. Beter is om gewoon te vervangen elke tig kilometers maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat je druk lager op aan het geraken is. Die gaan normaliter eerder kapot dan je bak met oude olie.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 05 januari 2015 01:43 AM
  [ # 2 ]

Overigens bonk hij bij het schakelen alleen bij warme motor, dus bij koude motor schakeld hij normaal.
Is het niet zo dat wanneer olie te oud en op temperatuur is dat het dan minder smeerd/geleid?

Of geld dit hetzelfde voor de druklager, koud gaat het wel, warm word het euvel erger.

Joop.

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 05 januari 2015 01:10 PM
  [ # 3 ]

Een gaar druklager hoor je altijd, koud of warm maakt weinig uit. Bij een bijna overleden druklager hoor je lawaai als het onbelast is en houdt dat op als je de koppeling intrapt. De “bonk” bij het schakelen zegt me niet zoveel, te weinig specifiek. Het heeeeel makkelijk uit de versnelling “vallen” lijkt me meer op een slechte synchromesh ring. Gebeurt dat bij het afremmen op de motor? Mooi winterklusje, een bakrevisie.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 05 januari 2015 05:45 PM
  [ # 4 ]

Ik hoor wel verschil qua geluid of ik de koppeling ingetrapt heb of niet maar dat is niet echt storend, heb ik altijd al gehad.

Het uit de versnelling “vallen” gebeurd bij op en terugschakelen.
Bij het afremmen op de motor is het nog nooit gebeurd dat hij uit de versnelling sprong.

Het lijkt mij verstandig om als eerste maar eens de bakolie te vervangen en kijken of dat enigszins helpt.


Joop.

Profiel  
 
Gepost: 05 januari 2015 06:07 PM
  [ # 5 ]

Uit de versnelling springen heeft echt niets met de olie te maken lijkt me. Ook niet met het druklager trouwens. Ik zou eerst maar eens naar het schakelmechanisme kijken. Of alle externe draaipunten nog doen wat ze moeten doen. Verder worden de meeste versnellingsbakken in versnelling gehouden met een soort blokkeersysteem in de bak, meestal met kogeltjes en veertjes, dat kan ook versleten zijn. In combinatie met de bonk denk ik zelf het eerst aan een gare motor of versnellingsbaksteun, waardoor de motor/bak wat scheef hangt en de bediening niet kan doen wat ze moet. De bonk is dan het verplaatsen van de aandrijfaggregaat op de kapotte steun. Eerst maar eens goed kijken wat er allemaal te zien is aan de buitenkant dus.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 05 januari 2015 06:56 PM
  [ # 6 ]

Ik heb zojuist even gevoelt aan de schakelstangen, en daar zat wat speling op.
Dat lijkt mij normaal omdat er rubbers zitten tussen de draaipunten.

Profiel  
 
Gepost: 05 januari 2015 09:34 PM
  [ # 7 ]

En de motorsteunen?

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 06 januari 2015 05:40 PM
  [ # 8 ]

Maar dan blijft alsnog staan dat wanneer de motor koud is, hij dan normaal schakeld.
Dat heeft volgens mij geen invloed op het schakelmechanisme of motorsteunen(koud of warm).

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 06:04 PM
  [ # 9 ]

Koude bakolie is te vergelijken met schenkstroop, en warme olie met karnemelk. Ik denk dat de blokkeerinrichting in koude toestand ‘geholpen’ wordt door de dikkere olie, en dat voordeel is weg zodra de olie dunner is geworden. Is het makkelijk uit de versnelling komen in alle versnellingen hetzelfde? Ook in de hoogste versnelling?

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 06 januari 2015 06:20 PM
  [ # 10 ]

Ik merkte het met 2e, 3e, en 4e versnelling, zowel met op en terugschakelen(het uit de versnelling halen ging veel makkelekker).
1e en 5e versnelling voelen normaal aan.

Maar het is niet zo dat hij spontaan uit de versnelling schiet.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 06 januari 2015 06:28 PM
  [ # 11 ]

Ik zal van de week in iedergeval de bakolie verversen, baat het niet schaad het niet.
Heeft iemand een idéé welke olie ik moet gebruiken, wat ik wel weet is dat er 75w80 in moet, maar er zijn verschillende specificaties.

Profiel  
 
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 06 januari 2015 06:47 PM
  [ # 12 ]

Geen idee, maar dat zal niet moeilijk te achterhalen zijn. Waar je wel even op moet letten is hoeveel eruit komt en of het niet te donker van kleur is. Dat duidt op verbranding en dus verminderde werking van de dopes in de olie.

Doordat je er in 2, 3 en 4 last van hebt ben ik er vrij zeker van dat het niet uit je motor- of baksteun vandaan komt. In de zogenaamde H-schakeling zorgt kanteling (voorover of achterover) nooit voor deze problemen in beide richtingen van het schakelpatroon, maar slechts in 1 richting. Dus of in 2 en 4 of in 3.

Succes

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 januari 2015 11:08 AM
  [ # 13 ]

Hoeveel km heeft hij gedraaid?
Als je boven de 300k zit zou ik gewoon een bak van de sloop halen met weinig km’s.
Meteen ook de krukaskeerring vervangen en de koppeling indien nodig.
Kan je weer een paar honderdduizend mee.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 10 januari 2015 04:52 PM
  [ # 14 ]

Vandaag de bakolie vernieuwd, een heel simpele klus, en na een proefrit was er toch wel verbetering maar ik hoorde nog wel een beetje het gekonkel(in plaats van bonk/klock) geluid.
Wellicht ben ik veel te kritisch en denk ik dat je vrijwel niets mag horen tijdens het schakelen maar laten we wel wezen, deze bolide is inmiddels 15 jaar jong, dus er zal best wel slijtage zijn ontstaan.

Ik heb ook het idéé dat het gekonkel misschien iets te maken heeft met het stangensysteem, daar ik een beetje speling heb op de stangen.

Joop.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 13 januari 2015 12:36 AM
  [ # 15 ]

Na de vernieuwing van de bakolie ben ik vandaag naar mijn werk gereden.
Van huis wegrijdend schakeld hij als een zonnetje(binnen 5 á 10 minuten ben ik op de snelweg en dan blijf ik in de 5e versnelling rijden tot ik bij de afslag ben om de parkeerplaats op te zoeken na +/- 40 km.)

Op zoek naar de parkeerplaats moet ik terug en opschakelen, en dan hoor ik weer het gekonkel.
Zoals eerder vermeld maakt het niets uit of de olie warm of koud is m.b.t een versleten druklager/groep wat betreft het moeilijker/hoorbaar schakelen(zie reactie Graddus).

Joop.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook