1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Halfautomaat met vastzittende motor
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 januari 2015 01:09 AM

Hoe zou je de motor van een halfautomaat die vastzit weer los kunnen krijgen. Afgezien van demontage dan.
Ik weet een halfautomaat te staan met een vaste motor. Staat al 30 jaar stil.
Is het bijvoorbeeld mogelijk een deksel van een handgeschakelde 4 bak op de bak te schroeven en zo de 4 in te schakelen ? Dan kan je in ieder geval de wagen heen en weer wiegen of aan de wielen proberen te draaien.
Dan krijg je idee hoe vast ie zit.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 13 januari 2015 01:14 AM
  [ # 1 ]

je zou de hydraulische druk kunnen opbouwen door de pomp separaat met een boormachine/ electromotor aan te drijven. Je kunt dan schakelen en het bewegen via de wielen doen. Als je niet van plan was de motor helemaal uit te bouwen scheelt dat een berg werk.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 januari 2015 01:31 AM
  [ # 2 ]

Thanks Capt Kok das een aardige methode. Uitbouwen en demonteren is een aardig karwei idd.
Maar wel lastig om steeds druk te moeten houden op deze manier.
Het los krijgen kan een langdurig karwei zijn,,, als het al lukt.

Ik weet dat een halfautomaat bak verschillend is van een hand 4 bak, maar zou het deksel van een hand 4 bak erop passen ? En kan dan de 4 ingezet worden ? Puur voor het los krijgen van de motor natuurlijk..

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 januari 2015 07:42 AM
  [ # 3 ]

Druk opbouwen met de boormachine is behoorlijk eenvoudig; Vsnaren eraf, dopsleutel in je boormachine en draaien maar! Niet meer dan een paar minuten werk.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 13 januari 2015 07:51 AM
  [ # 4 ]

halfautomaat bak verschillend van een handbak? Valt wel mee dacht ik, en voor zover ik weet zijn de deksels inderdaad uitwisselbaar. Maar dat is misschien helemaal niet nodig. Kun je de vierde versnelling niet gewoon rechtstreeks met de hand inschakelen als je de deksel toch al open hebt?
En als je zover wilt gaan om de deksel los te halen, moeten toch alle hydrau-leidingen los. Dan is het ook te overwegen de deksel te laten zitten, alleen de leiding van de plunjer voor de vierde versnelling los te halen, en daar een of ander alternatieve drukbron op te zetten…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 13 januari 2015 09:56 AM
  [ # 5 ]

Waarom wil je de versnelling per se in de vierde hebben? Maakt het uit in welke je hebt staan om te gaan ‘wiegen’?

Ik leer het wel…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 januari 2015 10:04 AM
  [ # 6 ]

Ja, dat maakt uit. In zn 4 wordt het moment die het wiegen van de auto op de aandrijfas uitoefend versterkt door de 4e versnelling om zo een zo groot mogelijk moment uit te oefenen op de vastzittende motor. In z’n 1 is dat moment veel kleiner want de versnellingsbak werkt nu andersom; die wielen drijven de motor aan ipv andersom. Probeer maar eens de motor van je ds rond te draaien aan het opgetilde voorwiel; in hoogste versnelling gaat dat redelijk makkelijk met de hand, in zn 1 helemaal niet

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 januari 2015 11:30 AM
  [ # 7 ]

Een soort domme kracht werking inderdaad.

Op zich wel een aardig idee met een externe drukbron alleen de 4 inschakelen.
Aleen het inschakelen gebeurt normaal gesproken met een geleidelijk oplopende druk. En waarschijnlijk ook met een bepaalde eindruk.

Veiliger lijkt het me een handbak deksel erop te zetten.
En ik dacht inderdaad dat een hydraulische bak een tikkie anders was qua bediening dan een hand 4 bak.
Weet alleen niet meer precies was het verschil was.

@nltecoko
De vier met de hand inschakelen, ik weet niet of dat kan. Moet er niet een constante kracht worden uitgevoerd om de 4 erin te houden ? De duw cilinders van de halfautomaat duwen immers maar 1 kant op ?

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 13 januari 2015 11:44 AM
  [ # 8 ]

Dat wiegen wordt niks. Innotec deblock-oil op elke cilinder gooien. Paar dagen in laten trekken en met de startmotor lostrekken.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 januari 2015 11:52 AM
  [ # 9 ]

Deblock oil ? Das iets nieuws voor me. Bedankt !  Een goede kruipolie ? goede tip !

Gaat dat niet met teveel geweld en te snel met de startmotor ? Heb je kans dat als ie goed vastzit dat je zelfs je bendix verkracht.

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 13 januari 2015 12:22 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

als je aan de voorzijde van de bak de meest linkeras, waar koppelingsvergrendeling aan vastzit, naar de motor toe duwt staat de bak in 1ste versnelling. Hoeft je verder niets los te halen.

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 13 januari 2015 12:23 PM
  [ # 11 ]

wel ingedrukt houden. Is veer retour.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2015 12:47 PM
  [ # 12 ]

Aan de 1 heb je niks. Trek dat deksel eraf en druk em in zn 4.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2015 12:51 PM
  [ # 13 ]

Wa je ook kan helpen is om de motor warm te maken. Daarvoor moet je een extern circuitje via bijv de kachel aanleggen. Bijv met een HotFrog.
Je blok wordt dan minstens 60 draden en dat helpt loskomen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 13 januari 2015 01:19 PM
  [ # 14 ]

Thanks boogaard.
De vier blijft er wel in staan ?  Ach de terugdrukveer veer zit in het deksel , niet in de bak natuurlijk.
Dan gaat dat dus lukken met die 4.

Warm maken is ook een goede tip. Heb geen hot frog. Maar kan wel wellicht er kokend water ingooien, even laten werken en dan weer aftappen en nieuw kokend water erop. Een paar keer. Het helpt dan wellicht in ieder geval wat.

Ik ga dit overigens later pas doen. Heb nu nog genoeg andere dingen te doen, maar goed om te weten dit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2015 01:48 PM
  [ # 15 ]

Een hotfrog kost 80 euro. Zou ik altijd gewoon aanschaffen. Mijne zit in mn CX dus die kan je niet lenen..Doe vast deblock oil in je cylinders.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook