1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Beste BX voor een Beginner
JeffreyM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 11-01-2015

Gepost: 13 januari 2015 03:35 AM

Hey BX’ers!,

Ik ben media student en al een tijdje besmet geraakt met het BX virus! Laatst heb ik de knoop doorgehakt, ik ga actief op zoek!!:D


Maar zoals de post titel al doet vermoeden heb ik nooit eerder een BX gehad of gereden, Dit zou dus mijn eerste BX gaan worden! en ik ben nog een beetje in dubio voor welk type BX ik precies moet gaan.


Ik ben van plan wat langere road-trips met de BX te maken dus hij moet wel een beetje ‘mee kunnen’ op de snelweg. Zoals gezegd ik ben student dus een onderhoud’s vriendelijk/betrouwbaar modeletje met een (relatief) laag verbruik heeft wel de voorkeur. Extra’s zoals elektrische raampjes, cruse control en centrale deurvergrendeling zijn altijd welkom maar geen must.

Wat kunnen jullie mij aanraden? 


Bedankt alvast!:)

Afbeelding Bijlagen
Citroen-BX-19-GTi.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

** Leuke BX 1.4 Gezocht**

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 januari 2015 06:42 AM
  [ # 1 ]

Allereerst welkom!

Ik zou wel willen vragen of je de intentie hebt zelf te gaan sleutelen? Zo ja heb je daar ervaring in of heb je technisch inzicht?

In mijn ogen zijn de meeste latere modellen wel geschikt. Alleen een 16v is exclusiever met onderdelen en lastiger met sleutelen.
Brandstof verbruik is het meest afhankelijk van je rechtervoet en de staat van onderhoud.

In theorie zou een 1400 de goedkoopste en makkelijkste benzine varriant moeten zijn.

Succes!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
JeffreyM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 11-01-2015

Gepost: 13 januari 2015 09:25 AM
  [ # 2 ]

Hey McDean,

Bedankt voor je hartelijke ontvangst!,

Wat het sleutelen betreft heb ik zeker de intentie het een en ander zelf te doen, daarbij moet ik wel toegeven dat ik nog niet eerder aan een auto heb gesleuteld maar technisch inzicht is zeker wel aanwezig dus ik zie het wel als een leuke uitdaging!:)

Ik twijfel erg tussen een 1600 en de 1400 (later model) hoewel mijn voorkeur wel uit gaat naar een 1600 (net eff wat vlotter), alleen las ik dat deze modellen nogal is last hebben van een hoog olie verbruik? zijn er nog meer van dat soort vaak voorkomende problemen specifiek aan een 1600/1400 motor waar ik rekening mee moet houden met mijn keus? en verder nog tips

Ps,

kennen jullie misschien nog een goed verkoop adresje?:D

Bedankt guys!!

** Leuke BX 1.4 Gezocht**

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 13 januari 2015 09:34 AM
  [ # 3 ]

Als je met een lange road trip “door europa heen” bedoeld zou ik niet gelijk naar een BX kijken maar naar een Xantia Wink

Voor zuinigheid zou ik op zoek gaan naar een 1400 of diesel

Een 1400 is niet echt supertraag maar woon je in een drukke stad waar iedereen gehaast is dan kijken ze je niet altijd lief aan

Een 1600 of 1900 komt altijd wel goed mee met het verkeer maar dan mag je blij zijn met 1/10

Wil je “racen” dan koop je een gti of 16v en een 16v is ook een comfortabele cruise auto op snelwegen

En er is vast wel iemand hier op het forum die bij je in de buurt woont die wel met je mee wil gaan om te kijken naar een BX als je wat gevonden hebt

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 13 januari 2015 09:37 AM
  [ # 4 ]

Welkom!
Ik heb zelf een Cannes. Daar zit een 1.4i motor met 75pk. Deze auto was ook mijn eerste auto en ik ben ook student. Net als jij had ik niet echt sleutelervaring met auto’s, daarom is mij door een maar aangeraden om een 1.4 te kiezen omdat deze motor wat kleiner is in omvang dan een 1.6/1.9. Tevens is de 1.4 (laat model) redelijk zuinig met 1:15. Echt snel is ie niet, maar ik vind dat het een best pittig blok is en goed mee kan komen met het overige verkeer. Ik weet niet waar je woont, maar bij deze nodig ik je uit voor een proefritje.
Betreft een verkoopadres, hou dit forum en de Facebook pagina van de BXclub in de gaten. Dit zijn vaak auto’s van liefhebbers geweest en dan weet je dat je gewoon een goede auto hebt. En het is nooit verkeerd om iemand mee te nemen naar bezichtigingen die ervaring heeft met BXen.
Succes!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 13 januari 2015 01:33 PM
  [ # 5 ]

Mijn eerste auto was ook een 1.4 TU (1991 deauville) dit is een prima starters auto, maar vaak niet de mooiste. Rijd best goed maar snel is het niet. Als je een roadtrip wilt maken doe je er goed aan om een 1.6 TZi te nemen, dit zijn betrouwbare blokken en die gaan net wat sneller, en nog redelijk zuinig in vergelijk met een 1.6 carburateur. Mocht je hulp nodig hebben, ik woon in de buurt van Breda Smile

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 januari 2015 02:45 PM
  [ # 6 ]

Wat ik je zou adviseren is, om eerst een in een BX te gaan rijden. Zoals ik kan lezen heb je dat nog nooit gedaan. En dan niet een ritje van een half uurtje, maar lekker even er op uit. Kijken of het wat voor je is.

Je geeft aan nog geen ervaring te hebben met sleutelen en dat je dat wel wil leren en dat je een auto wilt die zuinig is. Dan zou ik je een 1.4 willen adviseren. Daar kan je het BX rijden en onderhouden goed leren en kan je dan altijd verder. Je zal niet de eerste zijn die begint met een 1.4 en binnen de kortste keren staat er een andere BX.

Een 1.4 is makkelijk in onderhoud en rijdt gewoon goed je kan, naar mijn idee, prima met het verkeer mee. Ik rij regelmatig met verschillende BX-en en overal is wel iets van te zeggen. Het gaat om je eigen gevoel. Ik zelf kan prima naar zuid Frankrijk rijden met een BX 1.4 en met mij vele anderen, maar misschien wil jij er wel het eerste zijn. Ja dan heb je niks aan een 1.4 en zal het geen passende auto voor je zijn.

Bij een Clublid een auto kopen is zeker niet altijd een goede basis van succes. Wat wel een goede basis van succes is, is om iemand mee te nemen die het echt weet. Die je kan laten zien waar de zwakke punten zitten en je daar op wijst. Weet wat je doet en weet waar je aan begint. Lees je goed in, in de materie en ga echt eens rijden met een BX. Tipje, probeer eens naar de meeting te komen in de Meern van het Citroen Forum op 25 januari. Dan zul je kunnen praten met BX rijders en misschien kan je ook even met een BX rijden.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 januari 2015 03:36 PM
  [ # 7 ]

Als je echt een road-trip gaat maken kan ik je eigenlijk maar 1 goed advies geven: Neem een diesel!!
Ik heb heel wat BX’en gehad, maar die met een gewone normale platte diesemotor zijn hiervoor ideaal.
Betrouwbaar en lekker in de omgang.

Aangezien ik heel wat types heb gehad zal ik hieronder mijn ongezouten mening over de diverse types geven.

1.4XU—> leuk voor de korte afstanden, niet echt snel en leuk geluid. Soepele motoren
1.4TU—> Brommerig en te licht ik vind de XU veel lekkerder.
1.6XU—> Als benzine eigenlijk ideaal, wel een monopint of multipoint nemen, carbu’s zijn nog wel eens storingsgevoelig
1.9XU Idem als hierboven, maar de 130PK versie heeft eigenlijk teveel vermogen voor de vooras, beetje onrustig.
1.7XuDt Heeft wat adem tekort in de 2e versnelling, maar eenmaal op toeren heerlijk. Minder zuinig en minder robuust dan 1.9XUD, (gescheurde cilinderkoppen)
1.9XUD Heerlijk dieseltje, lekker zuinig, niet echt snel, maar voldoende koppel, betrouwbaar en het gewicht van de motor op de vooras geeft een pretigger stuurgevoel.

Kortom als diesel niets is, koop een 1.6 (bijvoorbeeld TZi of Tri) dan heb je gewoon een prettige combi en meteen de wat luxer uitgeruste versies. Maar voor een echte roadtrip zou ik een goeie diesel op de kop tikken…....

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 13 januari 2015 03:53 PM
  [ # 8 ]

Kanttekening,
De oude 1.4 is een “150” blokje geen xu. Wel een fantastisch fijn blokje trouwens.
Een late 1.4 Cannes / deauville is denk ik een prima uitvoering om mee te beginnen, lekker simpel, licht en betrouwbaar.
Als 2e keus is een 1.6 ook goed te doen. Meer koppel en meer comfort, maar ook een belastingcategorie hoger en een verbruik van Max 1 op 12.5

Zelf ben ik begonnen 4 jaar terug met een progress. Heerlijk 1.6je zonder al te veel opties.

Diesels zijn nog beter, maar in Nederland helaas niet meer te vinden

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Rolf92
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013

- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Gepost: 13 januari 2015 04:45 PM
  [ # 9 ]
tim1993 schreef:

Tevens is de 1.4 (laat model) redelijk zuinig met 1:15. Echt snel is ie niet, maar ik vind dat het een best pittig blok is en goed mee kan komen met het overige verkeer.

Verbaasde mij eerlijk gezegd nog hoe snel/pittig jouw 14 was toen ik achter je reed met de najaarsrit van de BXClub. Moest mijn 19TZI af en toe toch even doortrekken, normaal kom ik niet boven de 3500 toeren.

Zo’n Cannes 14 weegt ook maar 920 kg leeg en heeft 75pk.
De 19TZI die ik heb weegt 1000kg (hogere belastingschaal!) en heeft 109pk.
Weet niet wat de TS precies bedoelt met ‘road-trips’, maar als je bijvoorbeeld met 4 man en bepakking naar Zuid-Frankrijk wil kan een 14 wel eens te licht gemotoriseerd zijn.

BX rij je bijna voor niks!

Profiel  
 
Jeger
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009

- BX Cannes
- BX Deauville
Gepost: 13 januari 2015 08:37 PM
  [ # 10 ]
JeffreyM schreef:

Zoals gezegd ik ben student dus een onderhoud’s vriendelijk/betrouwbaar modeletje met een (relatief) laag verbruik heeft wel de voorkeur.

Ten grondslag van elke keuze die je maakt staat natuurlijk de vraag: wat wil en kun je betalen aan een auto? Als het zo goedkoop mogelijk moet zijn, kun je de bx beter overslaan en voor een ax/saxo’tje kijken. Niet lullig bedoeld overigens, maar een goedkope bx kopen én geen sleutel ervaring hebben, kan best in de papieren lopen.
Ook is het handig om je zelf af te vragen hoeveel gebruik je wil gaan maken van de auto, of je ervan afhankelijk wil zijn of juist niet.

Daarnaast is een bx natuurlijk een erg leuke auto, heb er zelf ook 2 gehad, en in heel veel verschillende types gereden. Ik kan uit ervaring zeggen dat het verschil in prestaties tussen een 1.4 en een 1.6 niet zo denderend is. Ik zou dan ook eerder voor een 1.4 kiezen dan een 1.6, tenzij je meer luxe wil, dat is vaak wel aanwezig op een 1.6.
Een platte diesel rijdt ook erg goed, wel traag, wel een erg fijn blok.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 14 januari 2015 05:53 PM
  [ # 11 ]
Twan238 schreef:

Kanttekening,
De oude 1.4 is een “150” blokje geen xu. Wel een fantastisch fijn blokje trouwens.
Een late 1.4 Cannes / deauville is denk ik een prima uitvoering om mee te beginnen, lekker simpel, licht en betrouwbaar.
Als 2e keus is een 1.6 ook goed te doen. Meer koppel en meer comfort, maar ook een belastingcategorie hoger en een verbruik van Max 1 op 12.5

Zelf ben ik begonnen 4 jaar terug met een progress. Heerlijk 1.6je zonder al te veel opties.

Diesels zijn nog beter, maar in Nederland helaas niet meer te vinden

Klopt idd een foutje van mijn kant, die 150 motor is een motor uit de XY generatie. Inderdaad een heerlijk motortje! het is wel grappig want de XU motoren hebben ook nummers ik meen me te herinneren dan een 171 motor een 1.6 Xu motor is. Tsja altijd met erg veel plezier in die BX’en gereden. Helaas was de fijnste ook wel de meest storingsgevoelige. Dat was een TZD Turbo. Aan die Tu blokjes heb ik echter nooit echt kunnen wennen. Ik had er niets mee…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 14 januari 2015 07:47 PM
  [ # 12 ]

Ik ben op m’n 18de net als Twan met een BX 16 Progress begonnen, met veel plezier in gereden en het sleutelen een beetje geleerd, wat dat was uiteraard soms ook nodig. Al miste ik persoonlijk wat later wel wat luxe en heb ik uiteindelijk zelf elektrische ramen en centrale vergrendeling ingebouwd.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 15 januari 2015 07:24 PM
  [ # 13 ]

http://www.leboncoin.fr/voitures/728747099.htm?ca=17_s

Lijkt mij een ideale BX mee te starten. En bovendien een heel erg mooie, voor behoorlijk weinig geld.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 15 januari 2015 07:26 PM
  [ # 14 ]

Zo een Image is moooooooooi!  love6
Vooral dat interieur

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 15 januari 2015 07:29 PM
  [ # 15 ]

Inderdaad! en zit ook heel erg goed. Ik heb er onlangs nog enkele gaan ophalen in Frankrijk voor vrienden voor in hun Defenders. Die Image ziet er echt wel nog goed uit en bovendien heb je toch al wat luxe, elektrische ramen, cv,...

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook