2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Rugklachten…
lesage
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014

- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 17 augustus 2015 07:45 PM
  [ # 16 ]
Westerman schreef:

Ik ben zelf 1,92m .. 119kg (dat is 8 kilo minder dan 3 maanden terug Wink)..

Proficiat met je gewichtsverlies.
ik ben 1,75 m en 112kg ,is veel teveel!

ik heb ook veel last met mijn onder rug en met de cactus, de c3 Picasso of wat dan ook , het veranderd niets .
Ik heb gewoon slijtage en met ouder worden en is dat maar zo

gewoon de beste positie mogelijk kiezen en het is alles .

-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014

Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 augustus 2015 04:25 AM
  [ # 17 ]
ronama schreef:

Ik heb mijn c4 na dik 1,5 jaar weggedaan omdat ik rugklachten had.
Kramp in de rechter voet, kramp in mijn rechter been tot in mijn onderrug.
Je gaat natuurlijk in eerste instantie elders zoeken maar uiteindelijk bleek mijn zit in de c4 niet optimaal te zijn.
Sinds eind november heb ik een andere auto en de rugklachten zijn weg..

c

en sinds ik de andere auto heb zijn de rugklachten ook weg gebleven..
dus die van mij waren te wijten aan de zit positie in de c4

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 06 september 2015 09:31 PM
  [ # 18 ]

Fijne kar die Cactus, maar die stoelen…. zitting veel te vlak/laag (bij 1.90m lengte) en onvoldoende steun in de lendenen.

Ik heb de voorzijde van de stoel verhoogt met een kokertje van 3 cm breed tussen de rail en de vloer. Op maat gezaagd, stukje uitgeslepen ivm kunststof plaat die daar op de bodem zit, matzwart gespoten, 2 afdekdoppen op de uiteinden, 2 stuks 8.8 bouten van 6cm. Et Voila, de bovenbenen worden perfect ondersteund.

Daarna nog een verstelbare lendesteun van Defa in de stoel en ik zit als een god in Frankrijk.

Afbeelding Bijlagen
DSC_0252.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Kahbouter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-04-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi100 Shine
- BX BX GTi 16v
Gepost: 07 september 2015 12:22 PM
  [ # 19 ]

Ik hoop natuurlijk niet dat je er ooit proefondervindelijk achter komt, maar is bovenstaande constructie net zo stevig als het origineel in geval van een aanrijding? Ik kan me voorstellen dat de krachten op een andere, niet voorziene manier op de constructie komen. En nog los van de veiligheid, wat gaat de verzekering doen in zo’n geval? Die staan er over het algemeen niet om bekend het belang van de verzekerde voor hun eigen belang te zetten… Wink
Nogmaals, ik hoop dat je nu eindeloos comfortabele kilometers kunt blijven maken met je Cactus door deze aanpassing. Smile

Ik heb sinds de aanschaf ook wat met de beschikbare stoel- en stuurafstelling zitten worstelen totdat ik geen last van mijn rechterbovenbeenspieren had na een rit van langer dan een half uur. De stoel staat nu nagenoeg perfect, maar een in diepte verstelbaar stuur had het nog perfecter gemaakt. Ik zit net niet met gestrekte armen aan het stuur met mijn 1,92 meter.

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 september 2015 12:27 PM
  [ # 20 ]

Op verzoek, een 2e foto van de aangepaste stoelmontage… op eigen risico uiteraard

Afbeelding Bijlagen
DSC_0253 small.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 september 2015 12:47 PM
  [ # 21 ]

Een botsproef ga ik om meerdere redenen niet uitvoeren:-).

Je hebt een punt hoor. Een verhoging van de stoel zal leiden tot een andere krachtenoverbrenging. Bij frontale aanrijding zal het kokertje willen kantelen en zullen de achterste bouten op de rail hoger belast worden. Maar hee, het is wel een oerdegelijk citroen he Wink.

Ik kwam op het idee door een garagist die ooit 2 moeren (samen 1.5 cm) tussen de vloer en de rail monteerde om een soortgelijk probleem te tackelen. Kon makkelijk volgens hem. Dat was bij de Cactus niet genoeg. Vandaar het idee van een meer rigide kokertje.

Wellicht zit er een statica/sterkteleer deskundige op het forum die iets nuttigs kan roepen over de terechte zorg van Kahbouter? En anders een verzekeringsdeskundige?

Profiel  
 
Rene Dubois
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015

- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Gepost: 07 september 2015 01:13 PM
  [ # 22 ]

Ik heb even in de Cactus bij Oldenhage gezeten op zo’n meetingsdag. Wist niet hoe snel ik weer uit die auto moest komen. Zat er erg ongelukkig in.

Detail: ben 1,95 mtr en 103kg schoon aan de haak.

Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 september 2015 04:39 PM
  [ # 23 ]

Vandaar de verhoging en lendesteun Wink. De een zal er ook meer gevoelig voor zijn dan de ander. De zit is iig uitstekend nu. Vergelijkbaar met mijn volvo stoel.

Intussen flink rondgesnuffeld op internet en vergelijkbare verhalen gevonden. O.a. op het skoda forum een levendige discussie over voor en tegens en al dan niet reële risico’s die het kantelen van de stoel met zich mee zou kunnen brengen. Uit voorzorg iig 12.9 bouten besteld voor verhoogde treksterkte. Deze kunnen 21 kg per mm2 ofwel 20% meer belasting hebben dan de originele 10.8.

Deze bouten kunnen 3600kg per stuk aan. Samen met de achterbevestiging kan de ophanging van de stoel nu 133.000 newton aan. Ofwel er kan 13.300 kg aan de boutjes hangen….Kans dat de rail c.q. vloerbevestiging eerder afscheurt dan de bout.

Bij een 50km/u botsing komt er een kracht op de stoelbevestiging van 9800Newton (.5x100x14x14). Maw er moet 980kilo op z’n plaats gehouden worden, verdeelt over 4 bouten, met de aanname dat de kreukelzone al een deel van de kracht absorbeert.

Bij 100km/u botsing is deze kracht: 39200Newton ofwel 3920 kilo (wederom verdeelt over 4 bouten). Bij 100km u maak je zelf inmiddels deel uit van de kreukelzone. E.e.a. lijkt daarmee zwaar overgedimensioneerd.

Statica / sterkteleer was voor mij 25 jaar geleden een bijvak, dus als iemand het plaatje kan completeren, bevestigen of ontkrachten dan graag.

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 07 september 2015 06:21 PM
  [ # 24 ]

Geen sterkteberekening gehad vroeger. Maar doordat de stoel hoger is geplaatst is de hefboom werking groter en komen er door de sterkere bouten grotere krachten op de bevestigingen. Maar ik denk dat het allemaal niet z’n vaart zal lopen.
Wij hebben ook gekeken naar de actus. De stoelen deden mij (sorry als ik iemand beledig) meteen denken aan de stoelen van mijn Lada Samara van 1994.  Vond ze niet zo passen bij de moderne Citroen. Daarnaast kunnen de beeldchermen op het dashboard me ook niet echt bekoren. En de Cactus biedt achterin minder beenruimte dan de C4 van de 2de generatie die w nu hebben. De Cactus heeft overigens minder inhoud dan e C4. Is ook ca. 18 cm korter. Neemt niet wg dat het model ons wel aanspreekt.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 07 september 2015 08:53 PM
  [ # 25 ]

de term c4 cactus is ook eigenlijk niet juist..
Eigenlijk is het een c3 xxl very good

Profiel  
 
jellejawa
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 22-11-2012

Gepost: 07 september 2015 09:05 PM
  [ # 26 ]

de cactus staat inderdaad op het C3 onderstel vertelde de dealer hier.

C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 07 september 2015 10:12 PM
  [ # 27 ]

bovendien is het qua prijsstelling ook meer C3 dan C4.

in mijn Citroën-tijd had ik in de BX14RE een GTi-interieur geschroefd. zat meesterlijk. ook de Renault 21 GTL die ik later had, had frans comfort aan boord. de stoelen van de 21 waren sowieso al van het oude stempel en bij 170k km al redelijk verworden tot soort hangmatje. de stoelen van de Xantia’s waren wel aardig, alleen was de zitting wat kort. de tot nu toe beste stoelen zaten in mijn Saab 9-3i. daar had de vorige eigenaar het lederen interieur van een 9-3 Aero ingesleuteld. echt uitstekende stoelen, goede steun en toch comfortabel. na een dag autorijden stapte ik fris en fruitig uit.

ben wel benieuwd wat mijn volgende auto/Citroën wordt. ik denk zelf een Xantia 1B van voor 1995 ivm verzekering (oldtimer à € 5 per maand), als (oei) 4e auto.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 07 september 2015 10:42 PM
  [ # 28 ]
Tonino schreef:

En anders een verzekeringsdeskundige?

Ik zou een APK station, of beter nog de RDW, raadplgen.
Zou mij niet verwonderen als dit een afkeur is.

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 september 2015 11:05 PM
  [ # 29 ]

Goed idee. Ben morgen in de buurt van een RDW station. Zal het eens navragen. Kijken of ik ze een off the record reactie kan ontlokken. Formeel zullen ze hun vingers niet willen branden vermoed ik zo.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 07 september 2015 11:12 PM
  [ # 30 ]
Tonino schreef:

Formeel zullen ze hun vingers niet willen branden vermoed ik zo.

Dat valt wel mee hoor. Het mag wel of niet. klaar….
En dat zullen ze je vertellen.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook