1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara 1.6 geeft problemen in opwarmfase: hoog toerental, stottert en valt uit
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 14 januari 2015 07:47 PM

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een citroen Xsara 1.6 hatchback uit 1998.
De auto heeft pas 72500 km gelopen, distributie riem is op tijd vervangen, en de auto heeft op tijd zijn beurten gehad.
Nu heb ik het volgende probleem.
Als de motor koud is, start ie meteen, zit enigszins wat hoger in toerental, maar is denk ik normaal bij koude start.
Als ik een paar minuten heb gereden, en dus in de opwarm fase zit, gaat het toerental stationeer naar de 2500 of hoger, als ik dan ff flink gas geef, stottert ie even, en kan ik door rijden, maar laat ik hem stationeer zo draaien, slaat ie af, en krijg ik hem de eerste paar minuten ook niet meer aan de praat, tot hij wat afgekoeld is, na wat pogingen te doen, stinkt het ook naar benzine.

Kan ik doorrijden, en de motor is op temperatuur, dan is er niets meer aan de hand, loopt ie netjes stationeer, en slaat ie ook niet af.
Als ik dan een half uur later weer wil rijden, krijg ik hem weer niet aan de praat, eerst weer wachten tot de motor verder is afkoelt.
Wat me wel opvalt, is dat bij koude start, er enigszins wat witte rook uit de uitlaat komt, kan zijn dat het me koppakking is, maar bij warme motor is dit niet meer aanwezig.

iemand een idee wat er met deze auto aan de hand kan zijn en waar ik moet zoeken?
Men zegt dat de stappenmotor niet gauw kapot gaat, de vacuum-slang heb ik nagelopen, en kan ik niets in ontdekken.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 januari 2015 08:08 PM
  [ # 1 ]

in eerst instantie denk je aan een vacuum lek, maar omdat ie bij warme motor weer normaal doet, denk ik temperatuur-sensor. je zou hem preventief kunnen vervangen, zijn niet echt de kosten, veel witterook wijst op lang door draaien op verijkt brandstof (choke). neem niet aan dat je iederekker koelvloeistof hoeft bij te vullen? maar dan zou ie dus ook warm nog witterook moeten blasen.  letop de temperatuur-sensor heeft 2 draden, of een ohm meter aansluiten op de sensor, en dan vanaf koud starten, en dan kijken of waardes snel genoeg veranderen, naar mate de temperatuur stijgt.

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 15 januari 2015 10:36 AM
  [ # 2 ]

bedankt voor je reactie, we gaan die sensor opzoeken en een ohm meter eraan hangen.

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 16 januari 2015 08:16 PM
  [ # 3 ]

vandaag een en ander zitten proberen.

Het lijkt er op dat als de auto niet wil starten, er geen vonk aanwezig is.
als ik start met koude motor en de connector van de stappenmotor los getrokken wordt, dan loopt ie rustig stationeer.
zet ik deze er weer op gaat het toerental omhoog, en eenmaal op bedrijfstemperatuur, loopt alles netjes zo als het hoort.
daarna een half uur gewacht, en de auto weer proberen te starten, helaas, hij start dan niet, en wil niet eens een poging doen om aan te slaan, en zo als ik dus al eerder zij, de indruk dat hij geen vonk heeft.
na de nodige tijd geduld te hebben, start ie, en als ik dan meteen ga rijden tot bedrijfstemperatuur, dan is er verder niets aan de hand, en kan ik gewoon normaal rijden zonder problemen.
de slangen allemaal na gelopen, en daar is niets afwijkends aan te zien.

aan 1 kant denk ik de stappenmotor, aan de andere kant weer temperatuur sensor, maar de gedachte dat de bobine de veroorzaker is, is bij mij ook al op gekomen.

Iemand een suggestie waar te beginnen met vervangen of wat nou werkelijk aan de hand is?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 januari 2015 08:28 PM
  [ # 4 ]

denk dat je het beste even een afspraak moet maken met een citroen dealer, dat je komt, en gelijk wordt geholpen, wat vaak erg moeilijk voor ze is, maar het moet, want als hun hem starten na 4uur is er dus niks aan de hand, hij start toch, wat is het probleem.,, dus afspraak, melden, en dan de auto aan de monitor, uitleeskast. en dan starten, als het dan goed is start ie dus niet.en moet het zichtbaar worden op de kast. het kan echt van alles wezen, en als je van alles preventief moet gaan vervangen, dan wordt het een dure klus.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 16 januari 2015 09:05 PM
  [ # 5 ]

Doe je motorkap open en kijk even links van het motorblok, daar lopen een aantal rubberen leidingen in de richting van de veerpoot, een daarvan loopt naar een wit/bruin rond plastic klepje trek de rubberen leiding er voorzichtig af blaas deze even door, doe dat zelfde met het klepje, waarschijnlijk zit deze verstopt, heb jou verschijnselen bij mijn xsara ook gehad en dat hielp. Het is misschien wat raar uitgelegd maar ik denk dat daar je probleem zit, hopelijk helpt het.

Je kunt ook zelf je stappen motor schoon maken dat kan in deze zeker geen kwaad.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 21 januari 2015 11:10 AM
  [ # 6 ]

thx voor de tip. gaan we zeker proberen.
De temperatuursensor is inmiddels vervangen, en was dus niet de oorzaak.

Ik ga die leiding opzoeken, heb je een iets duidelijkere beschrijving waar dat potje zit en hoe groot ongeveer en wat er ongeveer op aangesloten zit?
Ik zie links wel een bruin achtig klein potje, zitten 2 slangen op, en 1 connector, 1 slang komt vanaf motor blok, ander verdwijnt de wielkast in, is dat het bedoelde potje, een ander zie ik eigenlijk links niet zitten.

Ik meen al eerder er iets over gelezen te hebben, maar kon het niet terug vinden.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 21 januari 2015 05:54 PM
  [ # 7 ]

Denk dat je de juiste gevonden hebt, alle slangetjes en het potje even door blazen. Hopen dat ie dan wat doet.

Heb je een mogelijkheid om de auto uit te laten lezen?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 21 januari 2015 06:27 PM
  [ # 8 ]

Ik heb zelf geen mogelijkheid om het te laten uitlezen.
Wel heeft men mij al aangegeven, dat met uitlezen deze storing hoogstwaarschijnlijk niet zichtbaar is.

Morgen ga ik dat gedeelte eens helemaal schoonmaken, en me stappenmotor reinigen, alhoewel het er dik in zit dat deze niet de veroorzaker is en ik het idd in een verstopt slangetje moet gaan zoeken.

wordt vervolgd.

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 23 januari 2015 03:36 PM
  [ # 9 ]

Heb diverse vacuum slangen los gehad en schoongemaakt, er zat in een enkele leiding wat vocht/ condens.
Het toerental is nu vrij rustig, komend weekend de auto eens lekker warm rijden, en kijken hoe die zich de komende dagen gaat gedragen.
Wordt weer vervolgd.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 23 januari 2015 06:12 PM
  [ # 10 ]

Wij zijn benieuwd.

Bij de weg, hoe is de staat van je bobine? Met name de onderkant van de bobine, als daar een soort van brandplek/scheurtje zit wordt het tijd om hem te vervangen, kan ook heel vervelende motor gerelateerde problemen geven.

Succes.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
soldaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 26-11-2006

Gepost: 28 januari 2015 02:42 PM
  [ # 11 ]

Wat is de functie van de stappenmotor en waar zit deze?
Gr Hans

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 30 januari 2015 03:10 AM
  [ # 12 ]

Stappenmotor regelt het stationaire toerental en vind je meestal op het gasklephuis.

Profiel  
 
soldaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 26-11-2006

Gepost: 31 januari 2015 12:44 AM
  [ # 13 ]

Mooi, bedankt.

Profiel  
 
P@tje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-2015

Gepost: 31 januari 2015 11:49 AM
  [ # 14 ]

even weer een update van me probleem.

Het leek enigszins beter te gaan, wat inhoud dat in de opwarmfase de motor wel nog af en toe omhoog gaat in zijn toeren, en eenmaal warm normaal werkt.
Echter het probleem is toch nog aanwezig.
Als de auto eenmaal goed warm is, blijft stationair toerental netjes lopen, maar we hebben koud weer, en als ik eenmaal weer ga rijden, koelt de motor wat af, en begint het toerental weer op te lopen, als de motor dan wordt afgezet, krijg ik hem wederom niet gestart, voor dat de auto genoeg is afgekoeld.

Me vervolg stap in deze is dan ook maandag met de auto naar de dealer te gaan en hem daar te laten repareren.

Wordt vervolgd.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 31 januari 2015 01:26 PM
  [ # 15 ]

Soortgelijke problemen met een Fase-I Xsara opgelost door de temperatuursensor te vervangen en de stappenmotor schoon te maken.

Gekke vraag, maar welke sensor is vervangen? Die ter hoogte van de thermostaat (aansluiting slang vanaf radiateur op het aluminium deel rechts aan het blok, daarin zit de radiateur. De sensor zit er meen ik net achter) en niet die op de radiateur (die laat alleen de fans aanslaan als het nodig is)?

De eerste keer bij de dealer ook een ...verhaal over een connectorprobleem, maar klachten waren dezelfde avond al terug. Tweede bezoek was daarna op de sensor te vervangen. Toen problemen 3 jaar later terugkwamen heb ik zelf dezelfde sensor vervangen adhv het partnummer zoals dat op de factuurstond, nabesteld bij Winparts á EUR 8 oid.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook