Achterklep, gasveren vervangen
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 januari 2015 06:01 PM

Hier en daar is wel wat te vinden over het vervangen van de gasveren van de achterklep, maar dat zijn vrij oude berichten.
Inmiddels zullen er wel vrij veel Breaks zijn met een inzakkende achterklep.

Het blijkt een klusje van niks, binnen een half uur klaar.
Brezan leverde nieuwe gasveren (met stalen veren eromheen, zoals origineel) voor € 95,-. Dat is de helft van de Citroenprijs.

Die veren zitten parallel aan het dak.
De achterklep afsteunen tegen de achterbumper, met een bezemsteel of zo (NIET tegen de grond, ivm eventueel inzakken van de auto).
Plastic covers van de achterste stijlen lostrekken.
Dan kan de achterzijde van het hemeltje naar beneden worden getrokken (dubbelzijdig plakband).
Als je met je rug tegen het hemeltje gaat zitten kan je de veerringetjes loswippen waarmee de voorzijde van de gasveren geborgd zijn.
Het zijn de BINNENSTE veren, de andere zijn voor het achterruitje.
Aan de klep zijde kan je met een schroevendraaier de veercliples loswippen. Er zit een plastic schermkapje voor dat gemakkelijk loskomt.
Klep even iets optillen, dan kan je de veren er moeiteloos uithalen en de nieuwe er weer in schuiven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
janh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-05-2017

Gepost: 02 mei 2017 11:57 AM
  [ # 1 ]

HI, hi,
JanSR maakt het wel heel makkelijk! Dank voor deze handleiding.
Uit vragen elders begreep ik dat het desondanks niet voor ieder gesneden koek was.

Dat geldt/gold voor mij ook, dus ter lering ende vermaak, mijn ervaringen met dit klusje.

1) ik snapte eerst niet hoe het nu in elkaar zit:
De achterzijde van het dak is versterkt met een soort platte metalen doos gepuntlast, daarin zitten de gasveren.
Het hemeltje zit aan de achterkant onder tegen deze doos geplakt.
Aan de voorkant van de veren zit een taps uitloopsel dat aan de voorkant door deze doos heen steekt.
Daar zit ook dee borgveertjes die verwijderd moeten worden, daarom moet het hemeltje opzij.
2) Vouw in het hemeltje. Wie hier precies mee wil zijn, moet de hondenrek bevestiging (torque 27) inderdaad losmaken.
Of deze voorzorg echt nodig is, hangt af van je temperament, zal ik maar zeggen.
3) borgveertjes van de gasveren, voorzijde:
Die gaan met een schroevendraaier niet heel makkelijk los. Had even tijd nodig om er achter te komen dat al te veel subtiliteit niet ging helpen. Was blij dat ik bijziend ben en m’n bril af kon zetten. De borgveertjes waren na afloop wat vervormd en ik heb ze niet opnieuw gebruikt.
Zijn ze nodig? Op het gevaar af mensen tegen me in het harnas te jagen, zeg ik: NEE. De gasveer staat altijd op spanning en kan echt nergens heen.
4) plek van de veren.
Je moet goed kijken, want bij mij waren het de buitenste veren (C5 1.8-16V Difference2 2004). Is uiteraard te zien aan het feit dat ze heel zichtbaar direct verbonden zijn aan een aangelast armpje van de achterklep.
5) nieuwe veren:
Heb autodoc gebruikt, art. nr. was 403390, prijs voor de 2 samen € 87,46 ex BTW. Er zijn nog meer parallel kanalen, geloof ik. Het loont om even door te zoeken. Autodoc levert uit Duitsland, levering kost dan ws een dag extra.
6) Bevestigen veren achterkant.
Ik heb de borgveertjes (kogelkop) niet verwijderd voor de montage, maar een griptang gebruikt om (overigens met weinig aandrang) de kogels er in te drukken. Redenering: in het ergste geval staan de uiteinden van de veertjes hierdoor iets naar binnen. Daardoor wordt hun functie alleen maar verbeterd, lijkt me.
7) zijstijlen
De zijstijlen houden de uitlopers aan de achterkant van het hemeltje op hun plek. Of ze echt los moeten?
Bij het terugzetten in ieder geval goed opletten dat de bevestigingsbeugeltjes precies voor de bijbehorende (2) gaten zitten, om beschadiging van de beugels en daardoor half loszittende zijstijlen te voorkomen.
Conclusie van een amateur: als je wat doorzetting kan combineren met gepaste terughoudendheid, is dit prima te doen en bespaart je - heel ruw geschat - € 350. Als je alle tijd mee neemt (dus ook zoeken en bestellen en wat gehannes) ben je een uur of 3-4 (niet met andere dingen) bezig.

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 02 mei 2017 01:51 PM
  [ # 2 ]

Gewoon naar JanSr luisteren is mijn advies. Hier en daar is genoeg te vinden hoe het uit te voeren en dat kan echt in een half uur.

En gasveren zijn op Ebay te vinden onder de € 40,—voor twee stuks.

Groet Jan

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 02 mei 2017 03:08 PM
  [ # 3 ]

Zie net dat de veren op eBay momenteel uitverkocht zijn.
Het zijn inderdaad de buitenste veren, te herkennen aan de extra spiraalveer.
De met een borgverentang makkelijk te demonteren veertjes zou ik wel terug plaatsen, om te voorkomen dat bij een windvlaag met geopende klep, het glazen ruitje als eindaanslag gaat werken.

Groet, Jan

Profiel  
 
janh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-05-2017

Gepost: 02 mei 2017 06:27 PM
  [ # 4 ]

Ter verduidelijking over mijn tijdschatting, die uiteraard persoonlijk is, net als de overige info:
Die tijd is inclusief het zoeken op internet, bedenken hoe het dan precies zou aitten, het heen en weer lopen voor andere gereedschapjes en dat soort ongein.
Dus bruto, ahw en niet netto, en rekening houdend met (mijn) gebrek aan routine in deze.
De klus kan idd in een half uur - zeker als je ‘m net gedaan hebt Wink
vriendelijke groet,
Jan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook