1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
HD-pomp DS vervangen door CX-pomp
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 januari 2015 08:23 PM

Omdat ik niet weet hoe lang de veerbollen er al op zitten wil ik ze laten testen. Als ik goed gelezen heb moet ik
(stap 1) eerst de auto in de hoogste stand zetten en dus de druk erop laten.(motor aan laten?) Terwijl er dus druk op het veersysteem staat moet ik eerst de veerbol alleen maar lossen, zonder deze er verder af te draaien. Dan
(stap 2) laat ik de auto helemaal zakken tot op de laagste stand. (en motor nu af) Dan kan ik als het goed is de veerbol er verder afdraaien of moet ik ook eerst de ontluchtingsschroef lossen?
Begrijp ik het nu goed dat ik dus als de eerste bol gelost is in de hoge stand ik ook de andere drie nu kan lossen en dan pas verder ga met stap 2?
Moet ik nog andere maatregelen nemen alvorens ik met de veerbollen op stap kan gaan om de druk te laten testen en evt te vullen?
Het gaat hier over mijn DSuper5.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 27 januari 2015 10:03 PM
  [ # 1 ]

Inderdaad, eerst stap 1 en dan pas stap 2.
Eerst auto omhoog zodat er flink druk op het systeem staat. Hierdoor zitten de veercilinders lekker aangedrukt in hun bevestigingen en zullen ze niet gaan meedraaien als je de bollen los maakt. Nu alle bollen 1/2 tot 1 slag los. Ze kunnen erg vast zitten, soms helpt alleen een koubeitel en een grote hamer: beitel op de evenaar en een paar forse meppen in tegenklokse richting. Je slaat dan scherpe ‘moeten’ in de bol, da’s niet mooi maar de bol kan daar wel tegen. Let op, de linker voorpoot heeft een verlengstuk op de cilinder, dat komt soms met de bol los. Niet erg, kan later naast de auto losgemaakt worden.
Stap 2: auto omlaag (mag evt op steunen/bokken laten zakken) zodat de druk van het veersysteem af is. Indien mogelijk auto daarna iets optillen met garagekrik, zodat je zelfs een beetje “onderdruk” hebt, waardoor je minder olie morst. Nu kun je de bollen losdraaien, meestal met de hand, evt beetje helpen, maar pas op dat de cilinders niet verdraaien. Controleer of je de vier O-ringen hebt en of ze nog goed zijn (onbeschadigd en een beetje veerkrachtig), bij twijfel vervangen door zelfde type, dus meenemen naar bollenvuller.
Succes!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2015 10:23 PM
  [ # 2 ]

Het testen van de bollen kan ook goed op de wagen.
Gewoon rijstand en dan achter op de rand van de kofferbak zitten.
Zakt ie een flink stuk in dan zijn de bollen goed.
Vóór de bumperrozetten pakken en de auto op en neer bewegen.
Flinke slag? bollen goed.
Tot nu toe bleek dat “gevoel” net zo betrouwbaar als testen met de manometer…

Ik heb ooit het advies gekregen om na 3-5 jaar bollen te laten vullen.
Auto veerde nog goed, maar ik dus toch maar na 5 jaar naar de bollenboer…
“Nei meneer, die zijn nog veels te goed, nog boven het minimum. Ik ga geen goeie bollen vullen”
Voor Jan Doedel de bollen eraf geschroefd…

Dit geldt trouwens niet voor de voorraadbol, want die moet echt gemeten worden.
Alleen die zit op een wat ongelukkige plek…

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 januari 2015 10:28 PM
  [ # 3 ]

Kleine aanvulling…..voor deze bollen party

-Je kunt een benzine slang aan de ontluchtings nippel (remklauw) vastmaken en het andere uiteinde in het voorraadvat stoppen. Dit is wel zo makkelijk want er komt best wel wat lhm eruit als je aan het ontluchten bent.

Deze slang heb je namelijk ook weer nodig als je gaat ontluchten na het monteren van de bollen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2015 10:54 PM
  [ # 4 ]

Is ontluchten na het vervangen van de veerbollen nodig?
Ik deed dat alleen bij voorraadbol of remmen. En LHM verversen natuurlijk. (dan het eerste shotje in een potje, want die drab hoeft niet in het LHM vat…)
Volgens mij krijg je de lucht helemaal niet uit de veercilinders…
Hoeft ook niet, want een millimeter verder zit een hele voorraad “lucht”...

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 januari 2015 11:09 PM
  [ # 5 ]
lopezdijkstra schreef:

Deze slang heb je namelijk ook weer nodig als je gaat ontluchten na het monteren van de bollen.

Mij is nog nergens duidelijk geworden dat er na deze oefening ontlucht moet worden.????

H@ns schreef:

Dit geldt trouwens niet voor de voorraadbol, want die moet echt gemeten worden.
Alleen die zit op een wat ongelukkige plek…

Maar die is recent gelukkig al vernieuwd!

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 januari 2015 11:11 PM
  [ # 6 ]

Poeh dat is een goeie hans…Ik neem altijd mijn voorraad bol mee. Het valt me wel op dat na een aantal keer gymnastieken er toch behoorlijk wat lucht in het systeem zit. Ontluchten doe je in 5 min. dus kan nooit geen kwaad.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2015 11:35 PM
  [ # 7 ]

Kan zeker geen kwaad. 5 min voor 4 remmen is best snel (in je eentje) Wink

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 januari 2015 11:50 PM
  [ # 8 ]

Oke je hebt gelijk Hans… Vaak doe ik alle remmmen als ik merk dat de auto anders remt/reageert of zeker weet dat er veel lucht in zit. In eerste instantie alleen de ontluchting van het HD systeem bij de rechter remklauw. Mijn ‘ontluchtings’ slang is 5 meter (just in case voor de achter remmen) en bind ik aan de bovenkant met een touwtje vast zo hoog mogelijk(Open motorkap,op de vergrendeling).
>Ontluchtings nippel opendraaien >Daarna neem ik plaats achter het stuur dan zie ik de luchtbellen in de slang na remmen vanzelf minder worden.>Nippel vast draaien. Voila 5 min.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 januari 2015 12:14 AM
  [ # 9 ]

Ik snap iets niet!
Als je er een bol afdraaid en je draaid er een andere of gevulde weer op.
Dan kan daar lucht zitten,( snap ik)
Maar je rem systeem komt voor de veercilinder ( een aftakking voor dat de leiding de veercilinder ingaat)
Dus hoe kan daar lucht komen?
Bij de voor vering kan het niet!
Bij de achter vering heb ik ook sterk mijn twijfels!
Als iemand mij dit wil uitleggen,heel graag.

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 28 januari 2015 12:21 AM
  [ # 10 ]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde frank.Ik schreef een beetje ongelukkig “in eerste instantie” en ik benoemde de lange 5m benzine slang, stel dat je deze nog moet aanschaffen ‘als beginner’. Ik heb het over ontluchting HD systeem. Hans heeft het over ontluchting remmen. Maar we hebben het over het HD systeem i.v.m. vervanging bollen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 januari 2015 12:32 AM
  [ # 11 ]

Na vervangen van de bollen hoeven de remmen niet ontlucht te worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 januari 2015 12:48 AM
  [ # 12 ]

Behalve als je een voorraadbol hebt gehad die geklapt is (membraan stuk). Dan kan er stikstof in het systeem komen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 januari 2015 01:33 AM
  [ # 13 ]

Klopt. Maar ik dacht dat de TS het specifiek over de veerbollen had…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 28 januari 2015 07:52 AM
  [ # 14 ]

Het topic raakt alweer een beetje verward…

A: Zolang de veerbollen niet geklapt zijn waardoor er stikstof in de LHM zou zijn gekomen, is ontluchten bij vervangen/vullen van de veerbolen NIET nodig.

B: Het veersysteem wordt niet ontlucht met een slang via de remmen, maar door een paar keer flink te gymmen (omhoog-omlaag), evt. daarna ontlastschroef op HD-regelaar een poosje openen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 januari 2015 08:30 AM
  [ # 15 ]

Ik zet mijn ds nooit in de hoogste stand om bollen te wisselen want dan krijg je de veerbollen alleen met geweld los want nog meer kracht op schroefdraad door extra hoge druk; in de hoogste stand staat daar gewoon de volle druk van +/- 150 bar op! Dit veroorzaakt extra wrijving op je schroefdraad.

Als het echt vast zit met een beitel een klapje geven (valt best mee, hoeft niet zo hard) en met terugzetten de bol gewoon handvast draaien, zonder gereedschap. Dan draai je ze de volgende keer ook gewoon zonder gereedschap weer los. (hooguit een lap erom draaien voor extra grip)

Wel altijd een nieuwe o-ring plaatsen, die koop ik in bulk bij hydraulisch bedrijf (is geen speciale LHM ring, gewoon eentje die bestand is tegen hydraulische olie) kosten een paar cent per stuk.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook