Schavend geluid
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 29 januari 2015 04:01 PM

Mijn CX geeft een schavend geluid, ik dacht eerst aan een lager van de dynamo of waterpomp, maar ik heb alles los gekoppeld zodat alleen de motor nog loopt. Ook heb ik het druklager terug gedraaid zodat deze niet meedraait, zelfs als ik de koppeling intrap en in zijn versnelling zet blijft het geluid.
De motor is er uit geweest en alle keerringen en pakkingen zijn vervangen, ook de complete drukgroep.
Hij heeft hierna prima gelopen tot ineens dit geluid kwam.
(GTI turbo 1989)
Heeft iemand een idee!

Jan.

Profiel  
 
HilleVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-01-2015

- Saxo VTS 1.6-8V
Gepost: 29 januari 2015 04:13 PM
  [ # 1 ]

Dus als ik het goed begrijp maakt uw CX een schavend geluid in stationair?
Is het schavende geluid tevens constant? Of zitten er pauzes tot het geluid terugkomt?

Gr,

Hille

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 29 januari 2015 04:19 PM
  [ # 2 ]

Het maakt niet uit, bij stationair of gas geven, het geluid is er altijd.

Jan

Profiel  
 
HilleVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-01-2015

- Saxo VTS 1.6-8V
Gepost: 29 januari 2015 04:25 PM
  [ # 3 ]

Het is natuurlijk lastig te zeggen vanaf hier.

Maar u geeft aan dat alles losgekoppeld is/was.

Een blijvend schavend geluid kan goed door de uitlaat cq. spruitstuk veroorzaakt worden.
Misschien dat hij te strak onder de auto hangt o.i.d. ?

Gr,

Hille

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 29 januari 2015 04:53 PM
  [ # 4 ]

Het zit aan de kant van de koppeling, hier is het heel duidelijk te horen. Het zat er ineens in, ik heb er nu zo’n 100 km mee gereden nadat de motor er uit is geweest en alles vernieuwd ook al was het nog goed omdat de motor er toch uit lag.
Het is inderdaad zo moeilijk te constateren, maar wie weet heeft iemand dit ook mee gemaakt.

Jan

Profiel  
 
HilleVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-01-2015

- Saxo VTS 1.6-8V
Gepost: 29 januari 2015 05:36 PM
  [ # 5 ]

Aha,

Dan neem ik aan dat je de versnellingsbak er al onder vandaan hebt gehad. en daarom de druklager hebt teruggedraaid.

Dan moet het de versnellingsbak zelf zijn. Kan eigenlijk niet missen.

Ik herken het probleem nl wel, had ook een schavend / ratelend geluid in welliswaar een hele andere auto ( 106 rallye )

Toen ik er een andere versnellingsbak onder monteerde was het opgelost ( koppelingsplaten en drukgroep heb ik daarbij niet vervangen )

kan niet missen dat er een mechanisme in je versn. bak ‘‘op” is

Gr.

Hille

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 29 januari 2015 05:52 PM
  [ # 6 ]

De versnellingsbak kan het niet zijn, want als ik hem in de versnelling zet staat de bak stil en is het geluid er nog steeds (uiteraard met ingetrapte koppeling).

Jan

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 januari 2015 06:30 PM
  [ # 7 ]

HD pomp wellicht? Of heb je die snaar er ook tussenuit gehaald om te testen?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 29 januari 2015 06:53 PM
  [ # 8 ]

je pakt een lange schroevendraaier en drukt die op het blok met het handvat tegen je oor.
dan vind je het vanzelf.
wel oppassen voor haar enzo met draaiende delen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 januari 2015 08:02 PM
  [ # 9 ]

Steunlager van nokkenas in koppelingshuis?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 29 januari 2015 10:00 PM
  [ # 10 ]

De pomp is het niet, ik heb alles wat met de v-snaar vast zit losgehaald, het nokkenas lager is ook vernieuwd.
Met de een lange schroevendraaier heb ik ook geluisterd, maar het moeilijk te zeggen waar het vandaan komt.

Jan

Profiel  
 
HilleVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-01-2015

- Saxo VTS 1.6-8V
Gepost: 02 februari 2015 01:05 PM
  [ # 11 ]
JvHeel schreef:

De versnellingsbak kan het niet zijn, want als ik hem in de versnelling zet staat de bak stil en is het geluid er nog steeds (uiteraard met ingetrapte koppeling).

Jan


Ik meende dat je dan alleen kon horen of het aan de koppelingsplaten cq. drukgroep ligt.
iig succes met het verhelpen van het probleem!

Gr,

Hille

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 februari 2015 01:23 PM
  [ # 12 ]

Loopt er een beschermplaat aan tegen het vliegwiel? Of is er iets tussen gevallen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 02 februari 2015 06:22 PM
  [ # 13 ]

Bij mijn weten is er niets tussen gevallen, er zit weinig beplating bij het vliegwiel althans wat ik op dit moment kon bespeuren. Ik zal binnenkort eens kijken met een klein lensje wat met glasvezel is aangesloten op een schermpje, misschien dat ik dan iets kan ontdekken.

Jan

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 februari 2015 07:47 PM
  [ # 14 ]

Aan de onderkant zit een demontabele plaat, als je die weg neemt, kan je alles zien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook