Dilemma
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 30 januari 2015 11:31 AM

Ik heb een zoon met een C5 HDi Break type I die slecht start bij koud weer.

Na het nodige speurwerk blijft als enige oorzaak over de inspuitpomp.
Er is lekkage tussen de aansluiting van het bovenste plunjerdeksel.

Bij een koude start (onder ca 10 graden) haalt hij (net) niet de benodigde druk.

Het is een heerlijke auto, met alle toeters en bellen, zonder schade, lederen bekleding, 2005 met 300.000 km.
Tot de volgende D-riemwissel nog 60 k km. Bij inruil van een wrak kostte hij € 600.

Misschien de aantrekkelijkste optie:
Het bovenste deksel er af en een nieuwe or-ring er in. Je kan er goed bij, maar geen idee of dit een begaanbare weg is.

Alle alternatieven leiden tot pomp er uit, andere of gereviseerde er in. Tweedehands tussen €100 en € 250. Revisie €400.
En linksom of rechtsom, dat blijft een rotklus.

Zo te zien kan je niet op de 2.1 TurboD12 methode (Xantia en XM) het nokkenwiel vastzetten zodat je de D-riem kan laten zitten. Of wel?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 30 januari 2015 01:12 PM
  [ # 1 ]

Contrasten:
De goedkoopste pomp en een pomp met een hele motor eromheen!

Met van der Ven goede ervaringen, trouwens.



Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 30 januari 2015 01:19 PM
  [ # 2 ]

Tja, een hele auto kopen om te slopen kan nog goedkoper zijn, beetje zinloze discussie imho. Je moet voor jezelf uitmaken of je voor 400,- (een gereviseerde) weer lekker verder wil tuffen of dat je voor 400,- op zoek gaat naar een andere auto. Lijkt mij persoonlijk niet zo moeilijk. Overigens, krijg je bij revisie nog wat terug voor deze?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 30 januari 2015 01:52 PM
  [ # 3 ]

De waarde van auto’s van 10 jaar+ is zo ongeveer de prijs van de laatste beurt. En wat de gek er voor geeft uiteraard.
De auto waar het hier om gaat is eigenlijk nog te goed om weg te gooien. Op die stomme pomp na.

Ook in XM en Xantiakringen kwam dit dilemma voor: de beruchte Lucas EPIC pomp ging lekken voorbij de 250.000 km.
Maar die reviseerde je niet voor € 400 maar het drievoudige. Zo zijn heel wat nette auto’s op de sloop beland.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 februari 2015 05:37 PM
  [ # 4 ]

Vandaag in iets mee dan twee uur de klus geklaard.
Een paar dagen nadenken leverde een idee dat goed blijkt te werken.
Daardoor kon de D-riem op zijn plaats blijven zitten.
De pomp zelf wisselen is kinderspel, met name ook doordat je geen timing probleem hebt met zo’n HD brandstofpomp.
Nadat alles weer op zijn plek zat startte het ding direct.
De Lexia onthulde bij stationair toerental al drukken boven de 300 bar, oplopend tot boven de 400 bij hogere toerentallen.

Morgen weten we ook of hij nu bij koud weer start,

Het feest begint met een speciaal gemaakt poelietrekker:

Via de kraag van de moer druk je het nokkenwiel los van de conus:

De moer is dan ongeveer één gang los van het wiel. Daardoor blijft het nokkenwiel op zijn plek en de riem onder spanning.
Een speciaal gemaakt stalen plaatje past in het nokkentandwiel, zodat het niet kan verschuiven:


Een lijmklem kan daarop druk uitoefenen zonder kans op slippen of gewiebel:

Daarmee houden we het nokkenwiel op zijn plek, met spanning op de tandriem:


Nu kunnen we de drie boutjes waarmee de pomp vast zit losdraaien en de pomp er uit halen. Dat gaat vrij makkelijk.

De nieuwe pomp er in, boutjes vast, de moer weer voor het nokkenwiel, vastdraaien en klaar.
Lijmklem en plaatje weg, leidingen aansluiten en starten.

Deze pomp kostte € 100, plus nog een tientje verzendkosten.
Aan tijd komt daar nog (eenmalig) bij: Denkwerk, het stalen plaatje is in een kwartiertje gemaakt. De poelietrekker was een kwartiertje draaiwerk en een half uur gaten boren op de juiste afstand op de freesbank.
Besparing t.o.v. de garage-route:
€ 600 D-riem de- en montage
€ 400 pomprevisie.
Benieuwd hoe lang deze pomp het uithoudt. Dat is uiteraard de hamvraag.
Maar ook dan is opnieuw wisselen een peuleschil.
Het meeste werk zit nog in onbereikbare boutjes voor de D-riemdeksels.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 07 februari 2015 06:21 PM
  [ # 5 ]

Mooi werk Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 februari 2015 03:49 PM
  [ # 6 ]

De koude start verliep ook prima, hedenochtend.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 februari 2015 04:05 PM
  [ # 7 ]

Mooi werk en vooral heel erg mooi bedacht! TOP!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 maart 2015 12:43 PM
  [ # 8 ]

Even ingelogged om je een dikke duim te geven Jan, ik heb echt oneindig respect voor je kluskunsten Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 04 maart 2015 05:29 PM
  [ # 9 ]

Je kunt je kennis te gelde maken. Zet de klus in aanbod op marktplaats. Of tenminste de onderdelen die je gemaakt hebt….

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 maart 2015 07:07 PM
  [ # 10 ]

Zo in de stijl van “klap met hamer: 1€, weten waar 99€”.

Ik denk dat ik het spul cadeau geef aan Johan Oldenhage, daarmee kan hij zijn goede werken weer verder uitbreiden, ten bate van iedereen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 maart 2015 07:56 PM
  [ # 11 ]

Dat zal JO ongetwijfeld op z’n waarde weten te schatten bye1

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook