XSARA 1.6 CP 4-cil. B 87pk 1998 bougies vervangen
Azerox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-2014

Gepost: 08 februari 2015 02:17 PM

Hallo,

Ik wil graag de bougies van mijn auto vervangen.

Ik heb de juiste bougies gezocht alleen hoe kom ik bij de bougies?

Moet ik die grijze deksel eraf halen om erbij te komen?

Daar zit nog een kabel op aangesloten met gele drukknoppen.

Iemand die mij een tip kan geven?

Bougies zitten er al wel 50k km in dus dacht mag wel een keer.

Heb laatste de olie en de filter al vervangen, ,was leuk en wil nu dit even doen.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 13 februari 2015 01:01 AM
  [ # 1 ]

Aan de achterzijde van het motorblok zie je 4 kabels de motor in gaan. Deze kabels komen vanaf een unit aan de rechterzijde van de motor. Dit zijn de bougiekabels. Trek ze uit de motor (Niet aan de kabel zelf trekken, maar aan de “sok”).

Nu kun je met sleutel 17 (dacht ik) de bougies eruit draaien. Zorg ervoor dat de nieuwe bougies er onder het juiste moment in worden gedraaid. Dit staat vaak op de verpakking van de nieuwe bougie. Bij NGK is het bijvoorbeeld anders, dan moet je draaien tot ze handvast zitten + 3/4 verder draaien met sleutel. Ook even opletten dat de motor een beetje afgekoeld is (mag lauw zijn) en geef de bougies de kans om dezelfde temperatuur aan te nemen. Zo draai je niks kapot. Let op met doordraaien, want een aluminium motor kop is zo kapot gedraaid.

Succes!

Edit: mochten bij jou die 4 kabels afwezig zijn, dan heb je waarschijnlijk een bobine met de aansluitingen van de bougies er direct aan. (Te herkennen aan een zwarte plastic “balk” met 4 aansluitingen in het motorblok. Deze demonteren en je komt bij de bougies!

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook