Citroën CX 2400 carburateur loopt en start onregelmatig
Johan Hendrik
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 01-03-2015

Gepost: 01 maart 2015 10:25 PM

Ik ben sinds kort in het bezit van een cx 2400 op gas en benzine. Hij startte en liep slecht op zowel gas en benzine. Hij bleek valse lucht aan te zuigen bij het inlaatspruitstuk en carburateurvoet. Pakking er tussen gezet. Sindsdien start hij op gas goed. De choke geeft geen goed resultaat op benzine. Start koud slecht op benzine.
De carburateur is schoongemaakt, de kleppen zijn gesteld. De ontsteking is op tijd gesteld evenals de contacthoek. Ik heb het luchtfilter er uit gehaald en geprobeerd hoe hij het deed zonder.

Klachten: nauwelijks starten op benzine bij koude motor - als de motor langer stationair loopt op gas en ik wil accelereren pakt hij het niet op en loopt hij slecht en soms plofferig. Als de motor warm is start hij slecht op gas. Als de motor warm word in file rijden bv moet ik het gas te hoog ingedrukt houden om de motor op minimaal 1500 toeren te houden anders slaat hij af en slaat op dat moment niet meer aan. Na een tijdje doet hij het weer. Hij heeft naar mijn zin sowieso te weinig acceleratie.
Ten einde raad heb ik de koppakking vervangen. Operatie geslaagd, zelfde klachten blijven.
Wie heeft er goede suggesties.

Profiel  
 
Toit plat
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 02 maart 2015 03:36 PM
  [ # 1 ]

Ik heb met mijn 2400 Prestige vergelijkbare problemen.
Is tijdens het rijden zowel op lpg als op benzine stoterig, en minder acceleratie.
Ik ga deze topic volgen want het kan mij ook helpen.

Waar start je altijd op? Ik start en rij altijd op lpg.
Wanneer de wiselt van brandstof moet de leiding eerst leeg getrokken worden, want een mengeling van benzine en lpg start niet goed.
Bij mij zit op de knop een tussenstand, dan geeft het systeem geen brandstof. Als ie dan droog begint te lopen kun je de knop doordrukken richting de andere brandstof.

Heb je de bougies en kabel/ bobine al nagekeken? succes met de zoeken naar de oplossing.

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 maart 2015 04:18 PM
  [ # 2 ]

Ik kan je alleen adviseren om eerst te zorgen dat hij goed op benzine loopt. Dat is een voorwaarde om ook goed op gas te kunnen rijden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 maart 2015 04:45 PM
  [ # 3 ]

Ik denk dat hij veel te rijk loopt. Welke bougies heb je erin?

De choke is waarschijnlijk aangepast zo dat de smoorklep niet dicht gaat als je de choke uittrekt. Dit is om op LPG genoeg lucht te houden.

Open de bovenkant van je carbu eens en maak een foto?

Die carbu voet moet echt goed afsluiten. Spuit eens met lopende motor remmenreiniger op de voet om te kijken of hij dan in toeren omhoog gaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 maart 2015 09:21 PM
  [ # 4 ]

Wat ik niet goed begrijp:

Je geeft aan dat de auto zowel op LPG als op benzine problemen heeft. Is het een ontstekingsprobleem dan zal het zich eerder openbaren op LPG, is er een brandstofprobleem dan doet de LPG installatie niet zoveel bij een slechte carburateur. LPG gebruikt alleen de gasklep voor de doorvoer van het mengsel.

Met welke reden heb je dan een koppakking vervangen? Dit in eerste instantie niks te maken met het slecht lopen voor zover er geen sprake is van koelvloeistof problemen (olie bij het water of water in de verbrandingsruimte, dus verlies van koelwater) 

Mijn eerste vraag is dan ook: heb je compressie gemeten?

Een kop demonteren kan zinvol zijn als er een probleem met de kleppen of met de kop zelf is is, maar ik neem aan dat wanneer je een kop demonteert bij een 2400 dat je meteen nieuwe zetels hebt laten monteren, of minimaal een kop hebt laten afpersen. Die zijn voor zover ik weet zijn deze koppen niet echt bestand tegen LPG. Of heb je niet gecontroleerd hoe de staat van de kleppen was?

Kortom nogal een onsamenhangend verhaal. Maar als je een koppakking gaat vervangen ben je waarschijnlijk niet helemaal a-technisch, maar een duidelijke reden om de kop eraf te trekken kan ik niet teruglezen…...

Stap 1.
Compressie meten (koud en warm)

Stap 2. ontsteking 100% controleren, dus ook kabels, rotor en verdeelkap en niet alleen het tijdstip, ook warmtegraad bougies etc etc

Stap 3. verdamper controleren

Stap 4 carburateur controleren.
Maar dat kan op LPG als laatste, want een 2400 hoeft niet te starten op benzine en als ie goed loopt op LPG maar niet op benzine, dan is je ontsteking goed!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 09 mei 2015 08:42 AM
  [ # 5 ]

Hi Johan,

heb je nog vorderingen gemaakt?
Ik heb een zelfde probleem met mijn Athena..

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 09 mei 2015 01:18 PM
  [ # 6 ]

Herstel: ik hád dezelfde problemen! Smile
Bij mij was het vuil in de carburateur.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook