Waarschijnlijk kapotte verstuivers…-slik- graag advies… (16HDI110-2005)
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 13 maart 2015 08:00 PM

Beste mensen,

Inmiddels ook aan een C4 1.6 HDI 110 VTR Coupe begonnen een week of wat geleden. Prima wagentje met behoorlijk power viel mij op. Na een kilometer of 2000 te hebben gereden helaas de eerste pech…

Deze dag had ik het idee dat de auto stationair minder mooi liep en zelfs een beetje bokte…
Na een rit rij ik de snelweg af en wil weer optrekken waarop de motor afslaat, er een grote rookwolk achter de auto volgt en ik stilval.
Even aan de kant gestuurd en proberen te starten zonder succes. Motor lijkt vreemd te starten en slaat niet aan. Gek genoeg slaat ook de klok in de auto opeens weer op de begintijd en datum 1/1/2003.

Heb toen de ANWB maar gebeld. Zij kwamen, wierpen een blik, even kabel aan de auto met extra power en nogmaals proberen te starten, maar identiek als net, niet aanslaan en vreemd starten.

Ze hebben me naar mijn garage gesleept die als eerste diagnose na een paar uur aangaf dat de brandstofpomp kapot zou zijn. Ik zeg vervang maar, waarop ze me later bellen dat er geen brandstofpomp is waar ze die verwachtten. Kortom, verder zoeken, en de verstuivers zijn aan de beurt.
Garage geeft aan de verstuivers te hebben getest en dat 1 heel slecht is en de andere 3 ook slecht…
Inmiddels loopt de auto wel geeft de garage aan, alleen rookt deze nogal heftig.

Nu heb ik setje op het oog met garantie, maar weet niet zeker of deze identiek zijn. Ik zie allerlei termen als HY, HZ en DV6 enz en weet dus niet welk type verstuiver erin zou moeten en welk type motor ik heb kom ik ook niet echt verder uit. Op kenteken staat bij type wel A9HY waaruit ik HY motortype op zou kunnen maken.

Weten jullie meer, hebben jullie tips, is het zelfde type motor ook in 307 en andere autos te vinden?

Ik hoop op jullie expertise en antwoorden, kosten van 4 nieuwe inclusief montage gaan de € 1000 ver te boven en de garage geeft aan niet verzekerd te zijn van dat de auto dan weer helemaal in orde is…

Bedankt vast.

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 13 maart 2015 11:32 PM
  [ # 1 ]

Is een bekende serie probleem motoren, zie andere plaatsen op dit forum. De 1000 eur voor vier verstuivers kan wel kloppen want wij hebben 175 ex p st horen zeggen.
Wat mij verbaast is dat zo plotseling optreedt, ligt het niet aan de turbo? Hebben anderen een mening?
Misschien bij een diesel specialist laten doormeten? Niet goedkoop, maar trial and error betekent dat men zichzelf niet vertrouwt.

Profiel  
 
KefXsara
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-2011

- C4 (2004-heden) 1.6 16v Ligne Ambiance
- Xsara 1.4I Berline
- Xsara 1.4 hdi ligne pestige
Gepost: 13 maart 2015 11:41 PM
  [ # 2 ]

DV6 zijn de 1.6 diesel voor de C4 en de HZ zijn de HDI motoren HY zeggen mij nog niks.
je probleem klinkt wel als verstuivers. had een dci van renault en die is naar een opkoper gegaan. reparatie was rond 2000 eurie. wel dealer.

C4 1.6 16v Ligne Ambiance, Xsara 1.4hdi Prestige 2004, Xsara 1.4i Prestige 2001, Xsara 1.4i Prestige 1999, ZX 1.6i Tonic, BX 1.4, AX 1.1.

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 14 maart 2015 10:16 AM
  [ # 3 ]

Vandaag gaat de auto naar een specialist die een second opinion zal uitvoeren.
Nog meer ervaringen en tips?

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 maart 2015 10:30 AM
  [ # 4 ]

Kun je nog aanspraak maken op een vorm van garantie?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2015 10:35 AM
  [ # 5 ]

Wat ik wel vreemd vind is dat alle 4 verstuivers dan ineens slecht zijn geworden…
Dan zou ik toch denken aan vuil in de brandstoftoevoer, distributie tandje verschoven of verkeerde brandstof.
Is het gekomen vlak na het tanken? (per ongeluk benzine ipv diesel, sorry ik vraag het toch maar)
Ik heb geen idee hoe de verstuivers getest worden trouwens. Eruit halen en dan op een testbank de vloeistof doorstroom meten?

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 14 maart 2015 11:34 AM
  [ # 6 ]

Geen garantie.

Gewoon diesel getankt, testen wordt gedaan door lekken te meten ofzo?
Weet ook niet precies.

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 maart 2015 11:38 AM
  [ # 7 ]
www.citrofiel.tk schreef:

Geen garantie.

ai. Een 1600 hdi zonder garantie… dat kán vervelend worden….... maar goed. second opinion bij een andere garage overwogen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 maart 2015 01:38 PM
  [ # 8 ]
www.citrofiel.tk schreef:

Geen garantie.

Gewoon diesel getankt, testen wordt gedaan door lekken te meten ofzo?
Weet ook niet precies.

Gewoon de auto aan de computer en starten maar, zoveel is goed, zoveel is slecht.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 maart 2015 01:43 PM
  [ # 9 ]

Uitlezen kan inderdaad, gespecialiseerde bedrijven zullen testen door in een testopstelling het debiet te meten en het verstuivingsbeeld te bekijken.

Via google:

http://www.lgmotorenrevisie.nl/common-rail-verstuivers/

http://www.automotive-werkplaats.nl/techniek/item/5827-vervuilde-injector-geeft-vertekend-beeld

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook