C5 2.2Hdi - 2002 trekt batterij leeg bij stilstand
ZX cruiser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 16 maart 2015 11:26 PM

beste Citro-liefhebbers,

De C5 van mijn vader die ondertussen 5 jaar trouwe dienst doet zit met een vervelend probleem. Als je de wagen stilzet dan is na een dag of 2 - 3 de batterij helemaal leeg en doet hij niets meer. Hij zit dus ergens met een verlies.

We hebben dat probleem vlak na de aankoop, dus ondertussen 5 jaar geleden al vastgesteld. Toen hebben we meermaals een nieuwe batterij gekocht, de wagen is ook verschillende keren bij een officiële Citroën dealer binnen geweest waar er uiteraard enkele keren een paar € 100 is neergeteld, maar zonder oplossing.

Mijn vader koppelt nu dus na elke rit de batterij af. Na 5 jaar is het genoeg geweest en wil hij de wagen verkopen als dit probleem niet kan verholpen worden… Begrijpelijk, ik zou het niet zo lang hebben volgehouden.

Het is enigszins jammer want de auto rijdt perfect en heeft verder nooit problemen gehad. Vanavond hebben mijn broer en ik wat opzoekwerk gedaan en wat aan het meten geweest. we hebben vastgesteld dat:

- Als de wagen stilstaat meten we op 200mAh “1,9”
Ik las dat het te maken kon hebben met de hoogteregeling, hebben we de wagen in laagste stand gezet en nog eens geprobeerd maar geen verschil.

we hebben ook eens geprobeerd met de deuren vast en toen gaf de meter plots 13,9. nog een keertje batterij aangekoppeld, deuren eens los en vast gedaan, en dan gaf hij weer 1,9. Ik begrijp er alvast niets van. Toegegeven weet ik ook niet precies wat die 1,9 dan wil zeggen, is dat 1.9 x 200mAh? En dan is de volgende vraag is dat veel of eerder normaal bij een stilstaande auto?

Als er iemand is die hier raad mee weet dan hoor ik het héél graag!

mvg Jochen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2015 12:28 AM
  [ # 1 ]

Als je meet in de stand 200 mA dan geeft de uitlezing 1,9 een waarde van 1,9 mA.
Als je zegt mAh dan dan moet je nog eens naar de meetschaal kijken, want ik denk dat je mA bedoelt.
Als je de deur open doet of dicht doet kan je best 13,9 mA meten, maar dat is niks.
Stel je hebt een accu van 50Ah ( ampere-uur) die je in 2 dagen leeg trekt dan wil je een lekstroom van 1 Ampere zoeken , want 1 ampere over 50 trekt 50Ah leeg ( dat is niet precies, maar een goede benadering). Als de 13,9 mA lekt over 4 dagen ben je 1.4 Ah kwijt van de 50Ah of meer capaciteit.
Een C5 heeft een “eco modus”, als de accu spanning te laag worden de verbrkers uitgeschakeld.
Help ons nu: Welke waarden meet je echt, welke C5 heb je precies.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ZX cruiser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 17 maart 2015 09:49 AM
  [ # 2 ]

Hallo,

Bedankt voor dit snelle antwoord.
Blijkbaar was ik niet heel goed geïnformeerd. Het blijkt een 2.0hdi te zijn. Het is een automaat met enkele opties zoals hydractive vering, navigatie, parkeersensoren. Heeft momenteel 226000 km gelopen.

Als ik de post lees dan begrijp ik dat onze afgelezen 1,9 zeer weinig is en dat het probleem elders moet gezocht worden? Ik lees ook op fora dat het zou kunnen komen door een diode die slecht os langs waar hij leeg loopt. Is dat niet zichtbaar als je verlies op de batterij meet dan?

Grts!

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 25 maart 2015 11:24 AM
  [ # 3 ]

Heeft de auto een trekhaak?  De microswitch daarin kan de boosdoener zijn. Een andere boosdoener kan inderdaad de vering zijn, gertriggered door een niet goed werkend contact in een van de deuren. Maar dit hoort normaliter door de eco mode opgevangen te worden.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook