1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Proefrit met C6 3.0V6
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 18 maart 2015 09:13 PM

Na verkoop van mijn CX overweeg ik een C6 te kopen. Ik vind dit een prachtige auto en is denk ik een waardige opvolger van mijn cx. Ik rijd gemiddeld 7000 km per jaar.  Zaterdag ga ik bij de dealer een proefrit maken met een C6 3.0 V6 automaat Exclusive. Deze auto is van bouwjaar 2006 en heeft 110.000 gelopen. De distributie is reeds vervangen en de auto wordt geleverd met 6 maanden Bovag garantie. Zijn er specifieke punten waarop ik moet letten tijdens de proefrit? Kan iemand mij een globale indicatie geven van de jaarlijkse onderhoudskosten?

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 18 maart 2015 10:38 PM
  [ # 1 ]

Tip is even goed op het forum kijken hier kom je veel tegen.
rekening houden dat er wat extra kosten bijkomen, waaronder automaat spoelen, ik heb dit bij Johan Oldenhage laten doen en dat is zeker een aanrader.
het is zeker een goede opvolger van de cx, want het is echt een fantastische wagen.
zelf heb ik ook de benzine uitvoering voor zover ik kan beoordelen is het een betrouwbare wagen die je niet veel ziet, en het rijdt maar iets duurder als een cx.
welke heb je op het oog die donkere met trekhaak.

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 18 maart 2015 10:43 PM
  [ # 2 ]

Ok dank je. Ik heb al veel gekeken op het forum, maar daar ligt de focus meer op de diesels. Het is inderdaad die met de trekhaak. Die heb ik overigens nodig voor mijn kleine Eriba.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 maart 2015 12:26 AM
  [ # 3 ]

Hallo Barkie,

Ik rijd mijn c6 op LPG nu bijna 4 maanden.

Let even goed op de fusee’s voor. Of die aan vervanging toe zijn, merk je niet door de bekende ‘xm-rammel’ of tijdens pulserend remmen een ‘kloenk’. Tijdens het rijden merk je het nauwelijks. De beste manier om dat vast te stellen is om het stuur helemaal naar links de draaien en een stukje te rijden (dan voel je rechts af en toe een behoorlijke dreun..niet schrikken) en andersom.

test even goed op de cruisecontrol. de COM2000 heeft niet het eeuwige leven.
Kijk ook even naar de datum op de nokkenasverstelventielen. (groene ventielen bij distributieriem).
Als ze meer dan 60.000 km erop zitten is het raadzaam ze preventief te vervangen.
Ook even goed letten op het schakelen. moet heen en terug in alle versnellingen soepel gaan.

verder superfijne motor.

groeten en succes met aankoop,

Xander

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 maart 2015 10:26 AM
  [ # 4 ]

Ik zou zeker ook een proefrit maken in een 2.7 diesel. Het verschil is groot. Ik spreek uit eigen ervaring.
Ja, betaalt meer belasting.
Maar je hebt ook veel lagere brandstofkosten, want 1:10 haal je echt niet met zo’n benzineversie.
Het verschil is een afweging tussen een bescheiden extra bedrag en meer rijplezier.

Speling in de voortrein heeft ruwweg twee oorzaken: de genoemde fuseelagers. De nieuwe versie mist het probleem van de oude.
De kosten zijn te overzien.
Dan zijn er nog wat silentblocs. Ook daarvoor moet je bij Oldenhage zijn, die een list bedacht waardoor je daar echt geld bespaart.

Als de airco het niet doet is het wellicht een lekke condensor. als je die vervangt kan je het beste ook de radiator vervangen, dan betaal je éénmaal montage kosten en die zijn fors. Die dingen zitten in een soort cassette.

Aan de onderzijde goed letten op LHS sporen bij de voorste veercilinders en aan de voorzijde van de onderkant. Nattigheid = kosten.

Als je een 2006 auto koopt zit je precies op de scheiding van een RT3 en een RT5 navigatiesysteem. Het verschil is groot.
De RT3 werkt nog op basis van DVD’s, de nieuwe heeft een harddisk. Veel en veel sneller, meer info en geen gedoe van DVD wisselen als je de grens over gaat. Een nieuwe set DVD’s kost ca €170 voor half Europa. Merkwaardig genoeg zitten buitenlandse vakanties altijd aan de andere kant van de scheiding tussen die twee, dus je moet ze toch beiden hebben.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 20 maart 2015 01:57 PM
  [ # 5 ]

Een RT4 HDD is idd een aanrader tov de RT3 Smile ( werkt echter met cd’s , niet met DVD’s !! )

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 20 maart 2015 04:19 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ook lopen twijfelen tussen de benzine en de diesel en ben blij dat ik toch voor de 2,7 V6 ben gegaan wat een geweldig blok is dit!

Je kan lekker meekomen, met de benzine moet je toch meer in de toeren, op de snelweg ben je echt 1 van de snelste, sinds ik C6 rijd moet ik oppassen dat ik niet zomaar 160 rijd haha had ik met de C5 geen last van dan was 140 hard zat.

Ik haal met een pittige rijstijl ongeveer 1:14 - 1:15 als ik meer mijn best doe moet 1:16 ook mogelijk zijn.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 maart 2015 06:52 PM
  [ # 7 ]

Met de 2.7 1:14? dat heb ik nog nooit gehoord.

Bij 7000 km per jaar ben je 500 euro per jaar meer kwijt aan de diesel tov benzine.
Je verbruik hangt sterk af van het aantal snelweg km’s
Hoe meer snelweg, hoe zuiniger.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 20 maart 2015 10:10 PM
  [ # 8 ]

1:14 tot 1:15 met een pittige rijstijl? Ik geloof je omdat je het zegt, maar kan het me niet voorstellen.
Ik rij, gedwongen door behoorlijk druk woon-werkverkeer met weinig files, meestal rustig 115 - 120 km/h. Daarmee haal ik ongeveer 1:13. Het langdurig verbruiksgemiddelde wat ik sinds ik de auto heb gekocht nooit heb gereset, staat op 1:13,5.
Als ik eens een keer een tijd pittig doorrij, buitenlandse kilometers enzo, dan kom ik eerder op 1:11 tot 1:12.

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 21 maart 2015 01:20 AM
  [ # 9 ]

Ik bedoel met pittige rijstijl lekker doorrijden op de snelweg 120-140 ik haal dan makkelijk 1:14 en vind dit toch wel erg netjes!
Gecombineerd met stad erbij kom ik ongeveer op 1:10 - 1:11

Overigens is de boordcomputer vrij zuiver, heb het ook berekend aan de hand van de liters die ik tank en kwam vrijwel op hetzelfde uit, ik heb het dan over snelweg kilometers.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 21 maart 2015 01:54 AM
  [ # 10 ]
Barkie schreef:

Ok dank je. Ik heb al veel gekeken op het forum, maar daar ligt de focus meer op de diesels. Het is inderdaad die met de trekhaak. Die heb ik overigens nodig voor mijn kleine Eriba.

mooi ding! doen! zeker met garantie.
over verbruik: reken 1:8 tot 1:9. en ach..je kan altijd nog een keer LPG erin leggen.
die van mij rijdt er heel goed op Wink

lees ook even de aankooptips van het C6 genootschap.

Slijtage van de fusee’s kan je ook goed aan de banden zien.
Draai even aan het stuur zodat je banden zichtbaar zijn en vergelijk het profiel van de binnenkant met de buitenkant.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 maart 2015 10:04 AM
  [ # 11 ]

Maar ook als ze versleten zijn dan kosten nieuwe fuseelagers je niet de kop. Zeker niet als je het bij een ervaren C6 specialist laat doen.
Je gaat het toch een keer meemaken dat ze vervangen moeten worden.

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 24 maart 2015 08:10 PM
  [ # 12 ]

Ik heb inmiddels proefgereden in de C6. Wat een geweldige ervaring was dat zeg. Na kortstondige onderhandelingen heb ik de auto vandaag gekocht. De dealer maakt de auto helemaal tiptop in orde waarbij ondermeer de banden, remschijven en blokken en de accu’s worden vervangen en nog meer kleinere dingen. Ik verwacht de auto in de eerste week van april. De aanschaf van een diesel was overigens niet aan de orde. Daarvoor maak ik te weinig kilometers. Is het raadzaam om de c6 volledig casco te verzekeren? Ik zie her en der op sites van verzekeraars staan dat de dagwaarde maar 6500 is. Wie heeft tips hieromtrent en wat is een goede verzekeraar?

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 24 maart 2015 08:15 PM
  [ # 13 ]

In mijn in te ruilen c4 heb ik de Yatour interface op de ingang van de wisselaar aangesloten. Kan dit bij de c6 op identieke wijze?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 maart 2015 08:49 PM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd! Heel veel plezier en veilige kilometers in je C6! Fotootje?

Waar heb je hem gekocht?

Mooi dat de dealer hem nog helemaal in orde maakt, maar ook niet meer dan normaal lijkt mij. Ik weet niet of je nog garantie hebt, maar na die garantieperiode is het sterk aan te raden om je C6 bij een echte C6 specialist in onderhoud te geven. Scheelt je een hoop geld en ergernis!
EDIT: Ik zie nu in je startpost dat je 6 maanden bovag garantie hebt. Mooi!

En ehhh, de accu’s? Ik ken er maar één in mijn C6.

Ik heb de verzekering van mijn C6 onlangs gewijzigd van all-risk naar WA+. Ik vond het gezien de dagwaarde, inderdaad het bedrag dat je noemt, niet meer waard. Het scheelt een flinke smak geld.

Wat betreft de Yatour, ja dat kan! Lees even vanaf hier.

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 24 maart 2015 09:14 PM
  [ # 15 ]

Dank voor je reaktie. Ik heb de auto gekocht bij Dijkstra in Groningen. Dit wordt mijn eerste Citroen die ik bij een dealer heb gekocht, maar ik heb het wel het idee dat ze echt hun best gaan doen om een goede auto af te leveren inclusief volledige garantie. Ik heb helaas nog geen foto’s gemaakt. Die houden jullie nog tegoed. Natuurlijk is er maar een accu. Foutje. Dus vwb de Yatour lees ik dat deze ook op de wisselaar uitgang komt en dat ik deze ook los moet koppelen op de wisselaar zelf. Maar wat voor aux ingang zit er in het dashboardkastje? Ik heb daar nog niet in gekeken namelijk. Ik twijfel nog wel wat over soort verzekering. Ik heb wel de maximale no-claim opgebouwd namelijk, maar goed ik heb nog wel even de tijd. Zou de aankoopprijs die je betaalt voor een verzekeraar geen indicatie voor de huidige dagwaarde vormen?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook