1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Problemen oliedruk na motorrevisie,vervolg op eerder topic
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 21 maart 2015 03:26 PM

Hallo,

Aangezien de ds 1 juni apk gekeurd moet zijn en ik geen stallingsplek heb vandaag het werk aan de ds hervat.
Misschien dat sommige het zich nog herinneren viel na de motorrevisie de oliedruk binnen enkele minuten weg.
Op het eerste moment sprongen de tranen in de ogen want dit was natuurlijk een grote afgang , want deze klus moest ik makkelijk kunnen klaren , ik heb tenslotte ervaring genoeg met het werken aan deze auto en andere auto’s.
Het tweede probleem was dat ik wist dat ik niet meer voor deze klus (motor in en uitbouwen) bij de garage terrecht zou kunnen.
Ik zag al helemaal voor me hoe de ds op de sloop zou belanden.
Maar bij de pakken neer gaan zitten hielp mij en de ds ook niet verder.

Dus vandaag geregeld dat ik van de oprit van mijn oom gebruik kan maken om de motor er weer uit te halen.
Vanmorgen eerst de oliefilter terug ingebouwd want die had ik er uit gehaald om te kijken of ik daar een fout had gemaakt.
Daarna de olie er weer in gedaan en de auto gestart en een paar minuten laten lopen.
Het lampje ging niet branden dus maar een blokje om gereden zodat ik in geval van problemen de auto terug naar huis kon rijden.
Maar wonder boven wonder ging ook hierna het lampje niet branden.
Toen 3 km gereden zonder een brandend lampje.
Ik begon toch langzaam te twijfelen of ik wel goed had gezien dat het lampje brandde voor het starten…
Dus de motor uitgezet en contact aan en inderdaad het lampje werkt.
Daarna weer 3 km terug naar huis en nog een paar blokjes om gereden .... zonder brandend lampje!

Eerder haalde ik nog niet eens 5 minuten stationair lopen zonder dat het lampje ging branden , en koste het na 2 km veel moeite (ondanks hoog toerental) om nog maar iets oliedruk te houden.

Of het probleem nu werkelijk opgelost is ben ik nog niet 100% zeker van , maar wel al een heel stuk optimistischer!
Klinkt misschien dom maar vrijdag 13 maart jl is de keurmeester die de ds de afgelopen keer gekeurd heeft (expert in ds en sm) overleden en heb tijdens de uitvaart om zijn steun gevraagd , wie weet heb ik dit aan zijn steun te danken.

Nu zal ik de volgende dingen nog moeten doen:

* hydrauliek goed ontliuchten want er zit nog veel lucht in het deel dat de versnellingsbak bediend.
* lekslang die ik op de stuurhuisrubbers heb gemaakt om externe lekkage vanuit het middenstuk te voorkomen aansluiten op het lhm vat.
* auto even kort nalopen voor apk

Waarschijnlijk rijd ik morgen toch al naar mijn oom die vlak bij het keuringsstation woont.
Dat is een ritje van ongeveer 10 km en beschouw deze rit als test om te zien of de ds dit uithoud.
Mocht het goed gaan dan gaat hij weer mee naar huis en zal ik daar later de apk dingen uitvoeren.
Mocht het lampje toch weer gaan branden blijft hij bij mijn oom om de motor er weer uit te halen.

Ik hoop dat “de flauwekul” afgelopen is en ik dan weer dmv van mijn ds kan onderbouwen dat deze “kl*te auto’s” zo slecht nog niet zijn:D
Dan kan ik eens gaan inversteren in wat lakwerk want zoals ie nu is ziet hij niet uit met zn 4 kleuren hahaha.

Wel moet ik vermelden dat ik de auto nog relatief traag vind.
Maar eerst eens ontluchten en goed afstellen om een goed oordeel te kunnen geven.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 21 maart 2015 03:46 PM
  [ # 1 ]

Bjorn,

Weet je zeker dat je de pijltjes van het oliefilter tegenover elkaar had staan de eerste keer ??

Mooi dat tie t weer doet trouwens

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 21 maart 2015 03:59 PM
  [ # 2 ]

Hallo Niels,

Dat weet ik geen 100 maar 1000% zeker , net zoals de plaatsing van alle onderdelen.
Toen ik de oliepomp van Herman Janssen kreeg zat er nog wat straalgrit in het schroefgat waar de onderdelen mee vastgeschroefd worden.
Dit heb ik er toen uit weten te halen , maar vermoedelijk toch niet alles er uit gekregen.
Ook had ik de bout goed aangedraaid…maar waarschijnlijk tegen het straalgrit aan.
Hierdoor is het net alsof je een langere bout plaatst , hierdoor kan dan wel het deksel met oliezeef goed aansluiten maar het deksel van de drukkamer (lijkt op een kommetje) niet goed tegen het pomphuis klemmen.
Het resultaat laat zich raden , de olie aan de dukzijde lekt dan weer naar het drukloze gedeelte weg.
Het zelfde gebeurd als je het deksel waar de zeef in zit niet goed terug plaatst zoals jij al aanhaalde.

100% zeker is het nog niet dat het probleem nu opgelost is , maar dit zou een verklaring kunnen zijn waardoor het tot nu toe wel goed gaat.


Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 maart 2015 04:36 PM
  [ # 3 ]

Als na 20 minuten rijden het lampje nog steeds niet brandt bij stationair zit het wel goed.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 21 maart 2015 06:30 PM
  [ # 4 ]

Hallo Jan,

Ik weet bijna zeker dat het nu wel goed zit aangezien hij nu langer heeft gereden dan toen hij uit de garage kwam.
Maarja te hard wil ik dat ook niet roepen het blijft een franse auto en die kunnen nogal onverwachte dingen doen hahaha.
Als hij morgen nadat ik bij mijn oom ben geweest nog steeds doet wat ie moet doen dan gaat ie even een stukje de snelweg op.
Als dan nog steeds geen lampje brand dan kan de motor blijven zitten.
Tja en wie dan de schuldige is , Herman of ik….beide eigenlijk.
Herman had het straalgrit goed moeten verwijderen , en ik had toen ik het zag nog beter schoon moeten maken.
Het scheelt in ieder geval weer een hoop werk en ik kan me eindelijk eens begeven aan het uiterlijk van de auto.
Daarbij komt ook nog dat het dak er weer af moet , want dat lekt.
De dakrand is dan wel niet de beste meer (het enige van het chassis dat nog niet aangepakt is) maar compleet vervangen is gelukkig nog niet nodig.
Dan komt er meteen een ander dak op want daar is de bevestigingsrand nog goed van ,en er zit een klapraampje in het dak:D

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 maart 2015 07:02 PM
  [ # 5 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 22 maart 2015 09:29 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

Zoals beloofd een verslag na de iets uitgebreidere testrit.
Om te beginnen naar het tankstation gereden , +- 3km waarvan een stuk bergop.
Daar brande het lampje nog niet en dus getankt.
Van daaruit naar de snelweg gereden +- 3km en tijdens het stilstaan bij bhet stoplicht…...nog steeds geen lampje dat brandde.
Na een ritje van een km of 8 op de snelweg , bij een snelheid van 100 _ 110 km/h de afrit genomen en weer met ingetrapte rem stilgestaan (bvh) , ook nu brandde geen lampje:D
De rest van de reis +- 1km verliepen ook zonder kermisverlichting:D

Het gedoe met de oliedruk is nu dus zeer waarschijnlijk verleden tijd.

Op de terugweg “even"door de mc drive gereden (+- 5km).
Niet zo zeer voor het eten maar meer voor de lol.
Als de auto stationair loopt rookt hij aardig wat natuurlijk met de nodige stank gepaard gaat.
Jullie kunnen je dus voorstellen hoe ik , maar niet de auto’s achter me en de medewerkers van de mc donnalds , heb gelachen.
Het was ook nog aardig druk dus de smalle doorgang langs de loketten was al snel blauw van de rook!
Raampjes van de auto’s achter me sloten weer heel snel nadat ze geopend waren en de mensen achter het loket wapperde met de handen om de rook weg te krijgen zodra ze de kop buiten het raam staken.
En dan heel serieus alles afhandelen en bij het laatste loket zeggen , het zal me zeker smaken maar de mensen achter me nog meer , want die hebben tenslotte gerookt vlees.
Daarna weggereden en moeten stoppen want kwam niet meer bij van het lachen.

De verdere reis (5km) naar huis bevatte nog een pittige bergje op wat boven verwachting goed ging.

De vreugde was groot toen ik thuis aan kwam met een rijdende ds , maar die vreugde had natuurlijk ook beetje met het rookfestijn te maken hahaha.

Nu kan ik hem eindelijk eens op mijn gemak afstellen (motor en hydrauliek) zonder bang hoeven te zijn voor brandende lampjes.
Hij rijd opzicht niet verkeerd , maar stationair kan mooier en het hydr. deel wat de bak/koppeling bediend zit nog behoorlijk wat lucht in.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 23 maart 2015 07:04 AM
  [ # 7 ]

Ehh…en dat roken is geen probleem?? Bij een gereviseerde motor lijkt me dat niet het gewenste resultaat…

Hydraulische systeem kun je niet ontluchten en ontlucht zichzelf - enige wat je kunt ontluchten zijn de remmen en centrifugaalregelaar. In die laatste heb ik nog nooit lucht gevonden.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 23 maart 2015 07:09 AM
  [ # 8 ]

Is de kop ook gereviseerd?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 23 maart 2015 08:44 AM
  [ # 9 ]

Bjorn,
Wat had je er nu aan gedaan dan dat het lampje nu uitblijft ?

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 23 maart 2015 02:37 PM
  [ # 10 ]

Hallo,

Roken is geen probleem?

Het is duidelijk dat dit vanuit de kop komt aangezien het alleen bij stationair lopen plaatsvind.
Op dat moment is de onderdruk in het spruitstuk het grootst.
Ik zie dit aan tot na het inrijden , en dan zie ik wel verder.

En het hydraulisch systeem kan je niet ontluchten?
En denk je dat je alleen de centrufigaal regelaar ontlucht?
En waar gaat de lucht dan heen die zich in de diverse leidingen van en naar de bak/koppelingsbediening zit na het leeglopen van deze?
Dat blijft op zn minst in de leidingen en het deel centr. regelaar , blok hydrauliek hangen.
Om het daar goed , en op een snelle manier weg te krijgen zal je dit deel toch moeten ontluchten.

De kop is 2 jaar geleden (+- 2000KM geleden) gereviseerd.
Nu is hij slechts gecontrolleerd en de klepsteelrubbers vervangen door teflon exemplaren.
Het enige wat hier sowiso nog moet gebeuren is het vervangen van de tuimelaarassen en tuimelaars.
Dat ik dat niet meteen heb gedaan is heel simpel:

Ik zat al boven mijn budget en toen kon ik nog kiezen , of de koppeling of tuimelaartjes+assen vervangen.
De tuimelaarassen en tuimelaartjes vervangen is minder werk en makkelijker toegankelijk dan een koppeling.
Ik heb niet altijd de mogelijkheid om naar een plek te gaan om een motor of bak uit te bouwen.
Een kop verwijderen geeft voor de omwonende mensen een minder ingrijpend beeld dus dat is nog wel “langs de weg” te doen.
Soms moet je keuzes maken.

Dat het lampje nu uit blijft komt doordat de bout die de onderdelen die in de pomp zitten goed aangedraaid kan worden.
Er zat nog wat straalgrit aangekoekt in het schroefgat.
Ik had dit toen al verwijderd en zag niks meer zitten , maar schijnbaar zat een deel nog zo erg vastgekoekt dat dit is blijven zitten.
Hierdoor kan je de centrale bout wel goed aandraaien en klemt het deksel met de oliezeef wel op het pomphuis , maar het deksel van de drukkamer (kommetje) sluit niet goed aan op het pomphuis.
Dan word de olie gewoon van drukzijde naar de aanzuigkant gepompt langs het centrale gat en rand van het kommetje.

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 maart 2015 03:07 PM
  [ # 11 ]

Komt de rook uit de uitlaat?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 23 maart 2015 03:38 PM
  [ # 12 ]
Bjorn Kusters schreef:

Hallo,

En het hydraulisch systeem kan je niet ontluchten?
En denk je dat je alleen de centrufigaal regelaar ontlucht?
En waar gaat de lucht dan heen die zich in de diverse leidingen van en naar de bak/koppelingsbediening zit na het leeglopen van deze?
Dat blijft op zn minst in de leidingen en het deel centr. regelaar , blok hydrauliek hangen.
Om het daar goed , en op een snelle manier weg te krijgen zal je dit deel toch moeten ontluchten.

Dat verdwijnt via de lekleidingen. Ik zeg niet dat je de centrifugaalregelaar (voorste nippel) niet moet ontluchten, zeg alleen dat bij de keren dat ik dat gedaan heb (ook na ingrijpende revisiewerken) er weinig tot geen lucht uit kwam.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 23 maart 2015 06:26 PM
  [ # 13 ]

Oke jij jouw mening ik de mijne:D

@ jan:

Voor mij leek het logisch , maar even voor de duidelijkheid komt de rook uit de uitlaat.
Na uitrollen een stoot gas geven en hopla een rookpluim die binnen de kortste keren verdwijnt tijdens het accelereren.
Tijdens het accelereren en op constante snelheid rijden is er niks aan de hand.
Lijk mij een over duidelijk geval dat het door de kop komt.
Zoals ik al zei ik wacht dat nog eens heel even af wat hij op langere termijn doet.

In het begin vond ik hem best lui , maar straks moest ik even iets sneller accelereren en toen had hij opeens een stuk meer vermogen.
Het kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten , maar dat lijkt me sterk want het was een verschil met wat hij de eerste km’s presteerde was overduidelijk , maar dan nog hij heeft pas 60 km gelopen.


Gr Bjorn

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 maart 2015 08:14 PM
  [ # 14 ]

Poeh! dat is wel balen na zo’n revisie…
Heeft al iemand achter je gereden en gekeken of hij ook rookt bij accelereren?
Dat grit in het filterhuis geeft wel te denken over de zorgvuldigheid van het revisiebedrijf.
Misschien is het met die klepsteelrubbers ook niet goed gegaan…Niet goed vastgezet en zweven ze nu boven aan de klepsteel…
Of de zuigerveren niet goed uitgelijnd?
Of ben ik een beetje te kort door de bocht?

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 23 maart 2015 08:24 PM
  [ # 15 ]

Hallo,

Nee niet achter me gereden , maar zie niks in de spiegels
Degene die de kop heeft gereviseerd is niet degene die de pomp heeft geleverd.
Jammer dat zoiets voorkomt , maar tenslotte is hij ook maar een mens , het had erger kunnen aflopen.
Ik vermoed zelf dat de kop niet helemaal lekker meer is.
Dat roken deed de oude motor ook met deze kop , vandaar ik hem nog eens heb laten controlleren.
Maar goed misschien toch net iets te ruim in zijn geleiders of inderdaad een rubber losgekomen.
Maar eerst eens afwachten want het revisie bedrijf zegt eerst inrijden , als het dan nog niet weg is verder kijken.
Het kan tenslotte niet direct kwaad voor de motor.
De zuigerveren zitten 120 graden tov elkaar verdraaid dus dat ben ik niet vergeten.
De slotspeling is ruimer gemaakt 0,3 mm (waarde wph) dit op advies van Herman Jansen.

Gr Bjorn

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook