3000 km in een Xsara Picasso 1.8 16v 2003
Pieter Stegers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 23 maart 2015 01:57 PM

Ik heb half januari een Xsara Picasso gekocht met 135.000 km op de teller, als vervanger voor mijn totaal gare Xsara Berline uit 1998 (lekkende koppakking, kapotte lambda sonde, kapotte katalysator, gescheurde stuurhoes, teveel speling op de fuseekogels en ga zo maar door. Reed wel nog altijd heerlijk maar goed).

De onderhoudshistorie van de auto was maar gedeeltelijk aanwezig, gelukkig wel op de meest vitale punten (o.a. distributieriem), en geen rare dingen bij proefrit (werkelijk alles gecontroleerd en onder de auto gelegen). De auto kwam niet met een nieuwe apk (was tot half april gekeurd), dus dat moest ik vandaag zelf regelen. Best even spannend, want je weet nooit wat je niet gezien hebt bij aankoop. De apk was, op een afgekeurde achterband (meteen twee nieuwe laten leggen want de andere was een adviespunt) geen enkel probleem. Doorvragen leverde enkel een compliment over de lak op, maar geen rare dingen. Alles was keurig en in uitzonderlijke staat (‘zeker veel snelwegkilometers gehad?’, de vraag kon ik niet beantwoorden). Dat de Xsara Picasso een sterk ding was, hoorde ik via vele wegen, maar ik heb dus nu daar een beetje bewijs van.

Ze rijdt echt heerlijk, met dat beetje rauwe motorgeluid van de 16 klepper. Het verbruik valt me eigenlijk wel wat tegen, ongeveer 1 op 13,5 (de xsara berline haalde makkelijk 1 op 15). Maar, gezien de omvang en gewicht is het redelijk. Ik was van plan het klein onderhoud zelf te doen (olie, v-snaar, filters, etc). Dat bespaard behoorlijk in de kosten.

Ik ben nu 3000 kilometer verder, en denk dat er nog vele gaan worden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook