Saxo VTR 97 | Main Topic Problemen | Ewout DK
Ewout112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-03-2015

Gepost: 26 maart 2015 04:09 PM

Hallo, ik zal mezelf eerst even voorstellen voor dat ik alle vragen stel, Wel zo netjes vind ik.
Goed, mijn naam is: Ewout en heb een Citroën Saxo VTR uit 97.

Ik kan zeggen dat deze auto zeer goed is als beginners auto en ik heb er ook veel plezier mee, op de probleempjes na dan…
De auto zelf heeft al redelijk wat mee gemaakt door al een vrij hoge KM-Stand… bijna 260.000 dus dat is redelijk.

De auto heeft (Volgens vorige eigenaar) altijd gedaan, nooit “grote” problemen mee gehad etc…
Ik heb hem nu een goed half jaar en heb al het een en ander gevonden van probleempjes tot probleem…
Dus ik zal een lijstje maken hier en hopelijk kunnen jullie mij er verder mee helpen.

Ook is mijn budget niet al te groot, heb een sloop in de buurt om onderdelen te halen tegen zeer lage prijzen.
Klein tot middel onderhoud kan ik wel aan met een vriend.

PS: Ik ben zelf nog een simpele ziel die nog niet veel van auto’s af weet, Ik heb wel een maat die me met dingen helpt die wel het een en andere weet erover.


Dus…
- Airbag Lampje knippert en na 5 min blijft branden.
Kan ik dit oplossen door het lampje te verwijderen in dashboard of mag dat niet? Laat ook graag andere ideeën horen.

- Tijdens het wegrijden vallen me toeren best laag. en met dus om simpel te zeggen een stuk extra gas geven om ervoor te zorgen dat ik niet stil val.
ook maakt de auto dan een vrij luid krakend geluid dat volgens mij m’n versnellingsbak kan zijn… Graag uitleg hierover gewild.

- Ik heb een start onderbreker (Zie afbeelding) en heb daar sinds 25/03/15 nu een groot probleem mee. Hij doet gewoon “raar” en daarmee bedoel ik dat hij niet meer functionerend naar behoren.
Om simpel te zeggen, Hij piept wanneer hij niet moet piepen (ontgrendel geluid) en om het nog leuker te maken… Hij schakelt me systeem uit tijdens rijden…
Ook reageert hij niet altijd… Kan ik dit systeem verwijderen en tot waar moet ik rekening houden ivm geknipte kabels om onderbreker te laten functioneren op de eerste plaats.

- Vocht in auto.
Zoals de meeste vast wel last van hebben of gehad. Ik heb nu een vochtvreter maar zou toch een paar tips kunnen gebruiken om eigenlijk de vochtvreter achterwegen te kunnen laten.


Graag zou ik ook wat tips kunnen gebruiken over algemeen onderhoud aan de auto. Ik weet zoals eerder vermeldt niet al te veel van auto’s af, en zou toch wel wat kennis kunnen gebruiken.

Olie, koelvloeistof en dat standaard onderhoud ken ik wel maar is er ook dieper onderhoud tot aan het blok toe zegmaar.

Ik wil alvast de mensen bedanken hieronder voor de tips en info. Hopelijk kunnen jullie mij en ook andere hiermee helpen en wijzer te maken.

MVG, Ewout

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 27 maart 2015 02:53 PM
  [ # 1 ]

Ik kan je niet overal mee helpen, maar heb wel een paar tips.

Allereerst vind ik het vreemd dat je meteen begint over het airbag lampje er uit slopen ipv het onderliggende probleem oplossen… Dat lampje brandt niet voor niets en het betekent dat er een probleem met je airbags of gordelspanners gedetecteerd wordt, waardoor je airbags helemaal niet meer zullen werken.

Dus, controleer het volgende:
- zijn de gordelspanners nog OK (zoniet, vervangen voor exemplaren die niet bij ongeluk betrokken zijn geweest)
- zijn de connecties tussen de stekkers onder de stoelen OK (zoniet, oplossen, evt stekkers er uit knippen en solderen)
- Zitten er stoelen in zonder zij-airbags, terwijl die er origineel wel in zaten (zoja, dan moet je die zij-airbags bypassen met een zekering).

Verder het krakende geluid bij wegrijden: is dit alleen als je de koppeling nog niet helemaal los hebt gelaten? In dat geval lijkt mij een defecte drukgroep waarschijnlijker.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 27 maart 2015 03:26 PM
  [ # 2 ]

Lampje van de airbag is vaak de connectie onder de stoel. Stekker er uit knippen en de draadjes doorsolderen. Wel even je accu los trekken als je daarmee bezig gaat! Of het ook echt de stoel is, zul je eerst vast moeten stellen. Een garagebedrijf kan dit heel snel zien als ze hem aan de computer hangen.

Startonderbreker kan er altijd uit. Het is alleen even zoeken hoe eea is aangesloten. Ik zou sowieso beginnen met het zoeken naar een aansluitschema van de betreffende startonderbreker. Volg de draden eens naar de hoofdkast en kijk waar die uitkomen. Bij mijn Xm waren er maar 2 draden onderbroken. Deze waren simpel weer met elkaar te verbinden door de kleurcodering op de draden. Kon maar op 1 manier hebben gezeten..
Het geheel er tussenuit halen en de draden netjes aan elkaar solderen is de enige manier om dit duurzaam op te lossen!
Ik zou er wel snel mee aan de slag gaan als je nu al problemen hebt. Voordat je met een auto zit die helemaal niet wil starten…

Als je op de snelweg je koppeling intrapt, heeft die dan ook de neiging erg ver terug te vallen in toeren / af te slaan? Zo ja, dan zou je stappenmotor wel eens niet helemaal lekker kunnen zijn. Zo niet is het zo met deze omschrijving erg lastig om een diagnose over internet te stellen…

Bekende lekkage punten van een Saxo weet ik zo niet. Ik weet wel dat mijn ex in haar Saxo ook vaak beslagen ramen had…. Geen idee of het een producteigenschap is?

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 27 maart 2015 04:27 PM
  [ # 3 ]

Mijn saxo heeft ook wel eens problemen met het airbag lampje. Dat airbag lampje komt er af en toe wanneer ik de stoelen naar voren klap om mensen achterin te laten stappen of wanneer ik even de stoel verschuif. Dan weer wel en dan weer niet. Het probleem doet zich vaker voort bij de bijrijdersstoel. Lange tijd niks meer van gezien..

Vraagje, wat bedoelen jullie specifiek met losknippen? de draden gewoon direct aanelkaar solderen en dus de stekkers letterlijk verwijderen? en als je die draden soldeert, neem ik aan dat de accu er toch afmoet? anders knalt je airbag eruit ofniet? Surprised een van de kabels heeft het plastic omhulsel gescheurd en hangt de kabel een beetje slap bij en bloot.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 27 maart 2015 04:31 PM
  [ # 4 ]

Ja, gewoon de stekkers er tussenuit knippen en de draadjes direct aan elkaar solderen en met een krimpkousje afwerken. Andere optie zijn knijpcontactjes (geen idee of het ook echt zo heet; van die aluminium buisjes waar je van beide kanten een kabeltje in duwt en dan met een tang het buisje plet).

Wel van te voren even naar de kleuren kijken, bij mij kwam er roze/grijs uit de auto en bruin/blauw uit de stoel…

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 27 maart 2015 04:35 PM
  [ # 5 ]

oke, oke, ja ik zal dat proberen wanneer hij echt geregeld blijft branden. want heb nu al een maand geen last meer gehad. Kun je die stekkers dan niet opnieuw gebruiken? of iets binnenin buigen waardoor hij weer beter contact heeft?

en misschien belangrijkste vraag nog: je bent aan het rotzooien met draden van een bom, maatregelen nemen? accu los of.. kun je die stekkersgewoon lostrekken en beginnen met solderen.
thank you!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 28 maart 2015 12:49 PM
  [ # 6 ]

Goed punt. Accu loshalen en 30 minuten wachten, is het officiele advies. Zelf houd ik een paar minuten aan.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 maart 2015 12:54 PM
  [ # 7 ]

Mijn Saxo had ook een aftermarket startonderbreker, en had ik vaak last dat de transponder in de sleutel niet pakte. Uiteindelijk de aftermarket startonderbreker uitgebouwd en alle bijbehorende bedrading verwijderd, sindsdien geen gedoe meer.

Vocht in het interieur kan ook door roestgaten in de achterwielkasten komen, een vaak voorkomend probleem bij Saxo’s, net als roest aan de bodem. Ook onder de dorpelskirts wil het wel roesten, zeker als daar door de jaren heen bulten zand, vuil, steentjes etc. is blijven zitten. Als ik mijn Saxo was, spuit ik altijd onder de kappen via de krikgaten. De eerste keer kwam er zowat een compleet grindpad uitzetten…

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Ewout112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-03-2015

Gepost: 30 maart 2015 02:55 PM
  [ # 8 ]
Xsara Coupe schreef:

Startonderbreker kan er altijd uit. Het is alleen even zoeken hoe eea is aangesloten. Ik zou sowieso beginnen met het zoeken naar een aansluitschema van de betreffende startonderbreker. Volg de draden eens naar de hoofdkast en kijk waar die uitkomen. Bij mijn Xm waren er maar 2 draden onderbroken. Deze waren simpel weer met elkaar te verbinden door de kleurcodering op de draden. Kon maar op 1 manier hebben gezeten..
Het geheel er tussenuit halen en de draden netjes aan elkaar solderen is de enige manier om dit duurzaam op te lossen!
Ik zou er wel snel mee aan de slag gaan als je nu al problemen hebt. Voordat je met een auto zit die helemaal niet wil starten…


Ik heb afgelopen zondag eens een kijkje genomen naar de bekabeling en heb met “schrik” dit gevonden. (Zie afbeeldingen) Voor mij ziet dit er uit als het werk van een beunhaas omdat ik zelf altijd alles netjes weg werk. Ben namelijk een pc-fanaat en heb daarin alles opgeruimd en weggestoken. Maar dat ter zijde.




Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 30 maart 2015 03:12 PM
  [ # 9 ]

Je zult originele bedradign moeten herstellen. Zo te zien is de rode draad doorgeknipt, gaat vanuit t contactslot eerst t kastje in en vanuit t kastje weer naar je contactslot.
Aan twee kanten de zwarte draad van de rode af knippen en de rode weer met zichzelf doorverbinden.

Ik kan niet zien awar de overige draden heen gaan? De flat-cable gaat neem ik aan naar de badge-reader?

Overige draden zul je even moeten volgen om te kijken waar die heen gaan! Ik gok een separate voeding, maar dat weet ik niet zeker… De onderbroken draad is iig de rode, dat is duidelijk!
Voor je gaat knippen even duidelijk krijgen waar de flat cable heen gaat en waar de andere zwarte draden heen gaan. Wellicht ook nog een indicatie led? Een display?

Dat zwarte kastje van t alarm kun je trowuens gewoon openmaken zo te zien..

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 30 maart 2015 03:18 PM
  [ # 10 ]

Als ik goed kijk lijkt t haast wel alsof het is geknipt uit een heel kort kabelboompje? Mooiste is natuurlijk als dat hele stukje er zo tussenuit kan, om dat te vervangen voor een onbeschadigde.. Maar daar kan ik zo niet over oordelen..

Over de netheid: die systemen moeten vaak voor weinig ingebouwd en net werken is dan niet t belangrijkste.. Zolang t maar goed vast zit!

Profiel  
 
Ewout112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-03-2015

Gepost: 30 maart 2015 09:42 PM
  [ # 11 ]

ik heb de onderbreker er van tussen gekregen en de draden weer aan elkaar gedaan.

Helaas had ik nu niet veel tijd en ook niet alles in huis dus heb nu TIJDELIJK kroon steentjes gebruikt om te testen.

Morgen ga ik waarschijnlijk het beter afwerken door de draden goed te solderen en weg werken zodat het er weer fatsoenlijk uit ziet en werkt.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 30 maart 2015 09:49 PM
  [ # 12 ]

Hij deed het dus naar behoren?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Ewout112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-03-2015

Gepost: 30 maart 2015 09:58 PM
  [ # 13 ]

Ja hij doet het nu zonder startonderbreker ertussen. Dus dat probleem is nu opgelost. hoop ik

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 maart 2015 11:21 PM
  [ # 14 ]

Mooi! Wel snel even netjes solderen, want een kroonsteentje om zo’n dikke draad te verbinden is natuurlijk niet echt een duurzame oplossing. Maar dat had je zelf ook al door!

Op naar het volgende probleempje!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook