24 van de 25
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 Volgende > 
   
ElectroFan: Het werkt!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 september 2019 10:27 PM
  [ # 346 ]

Naar aanleiding van mijn meest recente retourtje Frankrijk naar Chateau de Valogne (voor kenners) waarbij de naald van mijn -nauwkeurige, geijkte, analoge- temepratuurmeter regelmatig het 100-graden-streepje kietelde dit topic maar weer eens naar boven gehaald.
Ok, het was 35 gr in de schaduw, het asfalt lag hier en daar te smelten en ik had ook nog een tenttrailer (ca 300 kg) achter mijn godin gehangen. En ik reed deels binnendoor met pittige klimmetjes.
Tijdens dit soort evenementen heb je veel tijd om na te denken en betrapte ik mijzelf op fantasieën over elektrische hulpventilatoren.
Heb een leuke ventilator liggen die tussen radiateur en mechanische fan zou kunnen passen.
Maar toen ik vanavond p de website van Millers naar een ethanolkiller zocht werd mijn aandacht ook getrokken door waterloze koelvloeistof. Had er ooit van gehoord, maar was het vergeten. Evans levert waterloze koelvloeistof met een kookpunt dat boven de 180 graden ligt. Ergo: geen dampdruk en geen verlies van koelcpaciteit tgv stoomvorming. Dus ik dacht: dan ben je toch klaar> En kun je je de hele heisa hierboven besparen, of niet dan?
Je moet alleen zorgen dat het spul netjes binnen boord houdt want het is geen goedkoop vloeistofje. voor 10 liter ben je ex verzbeding al ruim 170 euyro kwijt. Maar dan nog… gemoedsrust mag best wat kosten….
Iemand ervaringen of bedenkingen?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 september 2019 10:41 PM
  [ # 347 ]

Geen ervaring, maar ik heb mij dat ook al eens afgevraagd.
Ik denk dat de prijs het grote struikelblok is.
Beschermt ook nog eens beter tegen corrosie ...

Stel nou dat de temperatuur oploopt naar 110 gr dan neem ik niet aan dat meteen alle lagers speling krijgen of de rubbers smelten…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3540
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2019 11:43 PM
  [ # 348 ]

Bedenking: Die vloeistof heeft maar de helft van de “warmtecapaciteit” van water en de warmte overdrachtscoefficient is niet ideaal. je moet hem dus sneller laten stromen of meer koeloppervlak hebben voor hetzelfde koelend vermogen. Als je koelsysteem “ruim” opgezet is is dat geen probleem.
Mijn algemene vraag: waarom gebruiken de autofabrikanten dit niet als het zo goed is: Koud kunstje voor hen om dit na te maken. Ik denk vanwege de warmtecapaciteit: Dan moeten ze in principe grotere koelsystemen gaan installeren. Je hebt daar pas last als je in de buurt van vol vermogen komt: Bij stationair draaien profiteer van de langere standtijd in de radiator en motor voor een goed warmteoverdracht.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9888
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 september 2019 09:46 AM
  [ # 349 ]

Waarom geen radiateur inclusief elektrische fan van een 21 of 23 IE?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 september 2019 12:19 PM
  [ # 350 ]

Gewoon een goed koelmiddel gebruiken dan heb je ook anti boil, en elke 4 jaar vervangen.
Zelf gebruik ik mpmoil koelmiddel en ben er zeker van te spreken.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 september 2019 07:51 PM
  [ # 351 ]
Citroensmgz schreef:

Bedenking: Die vloeistof heeft maar de helft van de “warmtecapaciteit” van water en de warmte overdrachtscoefficient is niet ideaal. je moet hem dus sneller laten stromen of meer koeloppervlak hebben voor hetzelfde koelend vermogen. Als je koelsysteem “ruim” opgezet is is dat geen probleem.
Mijn algemene vraag: waarom gebruiken de autofabrikanten dit niet als het zo goed is: Koud kunstje voor hen om dit na te maken. Ik denk vanwege de warmtecapaciteit: Dan moeten ze in principe grotere koelsystemen gaan installeren. Je hebt daar pas last als je in de buurt van vol vermogen komt: Bij stationair draaien profiteer van de langere standtijd in de radiator en motor voor een goed warmteoverdracht.

Ah.. Warmtecapaciteit is wel een punt…
Maar al zou die hetzelfde zijn als van water gebaseerde koelvloeistof dan zouden fabrikanten vanwege de kostprijs niet overgaan op dit goedje denk ik.
Bij gebruik van gewone koelvloeistof gaat een koelsysteem toch over het algemeen wel een 10-15 jaar mee.
En daarna vindt een fabrikant het wel fijn als ie instort…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 september 2019 10:02 PM
  [ # 352 ]

Ik denk dat het puur de kostencomponent is. Zeer kostbaar bij verlies. Distributievervangen en meteen maar even de waterpimp meepakken? Huppekee, verlies. Moet met minimlae verpakking van 5 liter = 85 euro worden aangevuld. Gaat hem niet worden dus. Snapt de klant niet. Is voor moderne koelsystemen ook niet nodig. De wijzer van de temp meter in mijn Volvo komt in hartje Spanje met zware kar bij 45 graden op een helling van 10%  nog niet uit zijn middenstand vandaan… geen mm. alsof er een spijker voor staat…. Maar ja, een radiateur van een vierkante meter he!

Voor onze klassiekrs is het echter een heel ander verhaal. Een DS-systeem gaat zelden zomaar lek, dus ik durf dat vloeibare goud wel aan.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 september 2019 10:45 PM
  [ # 353 ]

Als er al KVS op waterbasis in heeft gezeten moet je ook nog een middel gebruiken om het restant van de oude vloeistof op te nemen. Moet je ook nog rekening mee houden.(letterlijk en figuurlijk)

Ik kan trouwens nergens vinden dat de warmtecapaciteit de helft is van KVS op waterbasis…

En nog wel iets waar ik zelf wel tegenaan loop bij erg warm weer en file, dat is vapour lock.
Dat zal niet beter worden met een nog warmer motorblok…

Maar voor de rest lijkt het mij een prima investering.

Ik heb zelf goede ervaring met Forlife KVS van Carburol.
Mijn vader heeft in 1972 een nieuwe DSpecial gekocht, heeft daar al heel snel Forlife ingedaan, die zit er nu al ruim 40 jaar in. (wel deels vervangen bij reparaties) De auto is nu in mijn bezit.
Alles is nog brandschoon van binnen.

Helaas is dat in EU niet meer te krijgen…

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 28 september 2021 02:14 PM
  [ # 354 ]
ijcobar schreef:

Vanmiddag lekker aan het gassen geweest op binnendoor weggetjes en de zaak stevig op zijn donder gegeven, temperatuur blijft perfect en de fan hoeft niet veel te doen. Wat heerlijk is de rust zonder die mechanische fan, meer een CX zo. Morgen maar eens naar de sleuteldag in Leek.

Ik heb ook een elektrische fan ingebouwd. Een SPAL VA01-AP70/LL-36S om precies te zijn. In tegenstelling tot IJscobar is dat een ‘gewone’ borstel ventilator. Maar ik heb wel PWM regeling erop gezet met een externe regelaar.

Die komt uit Amerika en is van The AutoCoolGuy (HF-125).

Resultaten zijn vergelijkbaar met wat IJscobar schrijft: temperatuur is super stabiel. En het (gebrek aan) geluid is perfect. Voordelen zijn dat de fan draait op basis van de watertemperatuur en niet op basis van het toerental.

Maar als gezegd; de mooiste meerwaarde is dat de ‘zoem’ van de mechanische fan weg is. Dat maakt rijden in de DS nóg prettiger.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 september 2021 05:56 PM
  [ # 355 ]

kijk! en daar is eindelijk een goede reden om die Spalt te monteren! alle andere redenen zijn onzin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 september 2021 06:40 PM
  [ # 356 ]

Mooi!
En hij draait net zo weinig als die van Ijcobar?
Heb je de temperatuurvoeler in zo’n koperen verbindingsstuk kunnen plaatsen?

En als ik zo vrij mag zijn, hoeveel was je daar aan kwijt in totaal?

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 29 september 2021 07:49 AM
  [ # 357 ]

De fan staat stil tot 75 graden. Als de thermostaat opent zal de fan langzaam gaan draaien. Maar horen doe je hem nooit tijdens het rijden. Er zit ook een override functie op. Dan kan ik met een knopje de fan op 100% laten draaien. Dan hoor je hem wel zoemen als je stilstaat. Tijdens het rijden hoor je hem ook dan niet echt.

Er zit een sensor op de uitgaande bocht van de radiator. Die zit geklemd. Radiator moet er dus wel uit om de sensor te plaatsen. Gebruik dan 2 slangklemmen! 1 voor lekdicht aansluiten van de rubberen slang en 1 om de sensor vast te houden (hebben wij geleerd nadat hij ging lekken met slechts 1 slangklem Sad )

Kosten? De SPAL was met een beetje zoeken een kleine 100 euro. En de regelunit uit Amerika kost je zo’n 300 euro. Dus laten we zeggen dat het je iets van 400-450 euro kost.

Hier een filmpje waar je de fan geïnstalleerd ziet. Die past dus precies in het gat van de radiatortunnel. Wel heb ik daarvoor aan de zijkant van de SPAL ventilator wat montagebeugels afgezaagd zodat die in het gat past.
Eigenlijk is het redelijk eenvoudig allemaal.


Ik zet de fan in het filmpje even op 100% zodat je het verschil kunt horen.

 

 

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 september 2021 08:27 PM
  [ # 358 ]

Cool! cool hmm

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 oktober 2021 08:10 AM
  [ # 359 ]

Wow! Geweldig!

Profiel  
 
jos52nl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-07-2008

Gepost: 06 oktober 2021 06:43 PM
  [ # 360 ]

Een tijd geleden heb ik een elektrische ventilator ingebouwd in mijn DS23IE. En wel een Spal VA10-AP50/C-61A in combinatie met een Flex-a-lite #31165 variabele snelheidsregelaar. De fan heeft ongeveer 3000 km prima gefunctioneerd op basis van de koelwatertemperatuur. Na een tijdje begon de ventilator bij het opstarten een licht ratelend geluid te produceren, net alsof hij aanliep. Bij pakweg 4000 km is de fan tijdens een toertocht door de Ardèche ermee opgehouden. Te laat bemerkt, dus de motor was oververhit met als gevolg een lekke koppakking. De auto is met autotransport naar huis gebracht. Na demontage van de cilinderkop bleken er bij bijna alle kleppen scheurtjes te zitten tussen bougiegaten en klepzetels.
Bij spalusa.com heb ik nagevraagd of de combinatie van de fan en de controller geschikt was. Het antwoord luidde:

“Please don’t use our fans with a Flex-a-lite PWM controller.  (Don’t use the Derale one either, the same issues exist.)  These will kill our fans very quickly. Either the controller will kill the fan, or the fan will kill the controller, but either way they aren’t the best for compatibility with our fans.

Typically we don’t recommend PWM control with our brushed fans.  The difficulty stems from our fans having 20 commutations per revolution of the motor.  So we require a significantly higher switching frequency than what those controllers are capable of providing.  SPAL Recommends a switching frequency greater than 7kHz. for reliable function with PWM.  So there is only ‘one’ controller that I am aware of, and I’m not very confident on the quality of this controller.  It’s also quite expensive.  But here it is: https://www.autocoolguy.com/product-page/hf-125-7-khz-pwm-controller.”

Conclusie: gebruik geen pwm-controller met een “brushed”, maar met een koolborstelloze fan. Uitzondering blijkt die van autocoolguy te zijn, dus rvdb20, je hebt blijkbaar een goede keuze gemaakt.
De fan werkt wel goed met de originele temperatuursensor rechtsonder in de radiateur van de DS23IE. Hij draait dan op volle toeren als hij aanslaat, niet met een variabel toerental op basis van de temperatuur van het koelwater. Het laatste was juist de bedoeling.

Duur grapje, zo’n elektrische fan.

 

Profiel  
 
 
24 van de 25
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook