Zorgen over illegale sloop auto’s
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 03 april 2015 09:52 AM

Met enige verontrusting las ik gisteren en vandaag een artikel over zogenaamde illegale autosloop. Hier een contemplatie.

Zie hier de artikelen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23878387/__Illegale_autosloop_onstuitbaar__.html

http://nos.nl/artikel/2028298-zorgen-over-illegale-sloop-auto-s.html

Deze regeling is dus door de lobby van het Expertisecentrum Autorecycling Nederland (ARN)komen te vervallen.  depressed
Quote:
Ondanks grote inspanningen van de auto- en de demontagebranche worden per jaar tienduizenden auto’s illegaal gesloopt. Dat zorgt voor milieuschade, maakt handel in gestolen onderdelen mogelijk en werkt belastingontduiking in de hand.
Un-quote.

Wat gaat dit voor u inhouden:
Het zelf demonteren van uw eigen auto mag niet meer, zie bijlage voor de regeling van het RDW tot 1 april. Op pagina 21 leest u in artikel 8 (Een voertuig (laten) demonteren (slopen) het volgende:

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/brochures/Uw voertuig en het kenteken.pdf 

(kopieer de link en plak in uw browser, op deze site mag geen gebruik worden gemaakt van PDF bestanden)

Zelf demonteren (slopen)
Voor enkele categorieën voertuigen geldt een uitzondering op deze
demontage (sloop)-regeling. Dat zijn:
• Personenauto’s van 15 jaar en ouder
(demontage door een ander dan een door de RDW-erkend bedrijf);
• Bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa tot
en met 3500 kg van 15 jaar en ouder;
• Motorfietsen;
• Bromfietsen;
• Bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van
meer dan 3500 kg;
• Aanhangwagens en opleggers met een maximum toegestane
massa van meer dan 750 kg.

De demontage van deze voertuigen moet u als eigenaar/houder zelf
melden bij de RDW. Stuur daarvoor een schriftelijk verzoek om de
aansprakelijkheid te beëindigen naar de RDW. Met het verzoek stuurt u
ook het kentekenbewijs mee en een kopie van uw legitimatiebewijs. De
kentekenplaten moet u zelf vernietigen. Zodra u een bevestiging heeft van
de RDW, mag u het voertuig slopen.
Alleen met een vrijwaringsbewijs kunt u aantonen dat u niet meer de
geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig bent.

Dit betekent dus dat u uw donor auto zelf niet meer mag slopen (of dus het kenteken kan laten vervallen) (ik dacht toch echt dat mijn auto mijn eigendom is en ik daar mee kan doen wat ik wil (binnen bepaalde grenzen).

De Farizeeërs van de ANR hebben dus voor elkaar gekregen dat de handel in gebruikte onderdelen wordt gefrustreerd, uw clubgenoot mag geen donorauto zelf meer slopen zodat u geen achterdeur oid van hem kan overnemen voor een schappelijk bedrag.
De door de ANR aangevoerde argumenten met betrekking tot milieuschade en belastingontduiking worden allen toegepast voor hun eigen gewin. Handel in gestolen waar blijft uiteraard dubieus maar wordt hiermee niet uitgebannen.

Dit alles zal uiteindelijk de aanvoer van gebruikte onderdelen voor uw oldtimer reduceren en duurder maken laat staan dat u bepaalde onderdelen nog kunt bemachtigen in Nederland.

De optie om auto’s uit buitenland te kopen en hier te slopen zal aantrekkelijker worden (zolang u de wagen niet officieel invoert).

Profiel  
 
vanderiet
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012

- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 april 2015 10:14 AM
  [ # 1 ]

Als ik t goed lees mogen we dus nog wel een auto van 15 jaar of ouder slopen?  Dan is t niet zo’n groot probleem toch. Dan veranderd er volgens mij voor particulieren niet eens iets.

Huidig wagenpark:

Citroen c5 break service 2.0 HDI automatique

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 03 april 2015 10:19 AM
  [ # 2 ]

Helaas dat is dus de oude regeling die is komen te vervallen cool grin

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 03 april 2015 10:20 AM
  [ # 3 ]

Daarnaast bestaat de achterdeur volgens mij nog steeds, nl. je auto exporteren.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 april 2015 10:22 AM
  [ # 4 ]

Ik zie niet helemaal in waarom dit “de aanvoer van gebruikte onderdelen voor uw oldtimer (zal) reduceren en duurder maken”.

Je buurman mag natuurlijk best een donorauto schorsen, de achterdeuren aan jou verkopen, de motor in een andere auto bouwen, het dak er afzagen om daar een theehuisje van te bouwen en van de banden plantenbakken vouwen, op voorwaarde dat hij uiteindelijk het restant met kentekenplaten, chassisnummer en kentekenbewijs maar inlevert bij een erkend bedrijf voor een vrijwaringsbewijs.

Blijft jammer dat de regeling kennelijk is veranderd, maar het bevreemdt me dat er op de site van de RDW nog niks over staat. Zojuist geplukt van rdw:


Als u uw voertuig met een Nederlands kenteken wilt slopen/demonteren, kan dat alleen bij een door de RDW erkend demontagebedrijf. Er zijn echter bepaalde soorten voertuigen die u ook zelf mag slopen of mag laten slopen bij een demontagebedrijf dat niet door de RDW erkend is. In dit artikel leest u hier meer over.

Voertuigen die u zelf mag slopen zijn:

  personenauto’s van 15 jaar en ouder;
  bedrijfswagens van 15 jaar en ouder;
  motorfietsen;
  bromfietsen;
  aanhangwagens;
  driewielige motorrijtuigen;
  bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kg.


Bij de RDW weten ze dus nog niks van de “nieuwe” regels.
Wat is de datum van dat krantenartikel?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 april 2015 10:29 AM
  [ # 5 ]
Bossie schreef:

Daarnaast bestaat de achterdeur volgens mij nog steeds, nl. je auto exporteren.

dacht ik ook gelijk aan.
En dan demonteren en het restand naar de oud ijzer boer.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 april 2015 10:30 AM
  [ # 6 ]

Er is helemaal niets aan de hand. Ik heb laatst een bmw gesloopt. Helemaal kaal getrokken en daarna de sloper gebeld die het restant kwam halen, er nog 150 euro voor gaf de vrijwaring uitschreef. Klaar. Ik m’n onderdelen, hij de rest, iedereen blij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 03 april 2015 10:52 AM
  [ # 7 ]

Dit allemaal klopt, zolang je maar de schorsing blijft betalen, dus een autootje voor erbij blijft kosten. Uiteraard kan je zoals Yuri het zegt het wrak laten ophalen als je er klaar mee bent.
@nltecoko De RDW is niet zo snel met het aanpassen van de website, daar had ik ook de “oude” regeling vandaan.
Het export verhaal is nu waar de ANR zijn vingers achter probeert te krijgen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 03 april 2015 11:14 AM
  [ # 8 ]

Dan wens ik ze veel succes… Dat zou dan een samenwerking moeten worden met alle omringende landen… Om nog maar niet te zwijgen over het feit dat een nieuwe eigenaar niet verplicht is hem meteen in te schrijven…

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 09 april 2015 11:58 PM
  [ # 9 ]
nltecoko schreef:

Bij de RDW weten ze dus nog niks van de “nieuwe” regels.
Wat is de datum van dat krantenartikel?

1 april is de ingangsdatum.

Ik kan er verder ook niet zo heel veel van vinden eerlijk gezegd.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 10 april 2015 12:09 AM
  [ # 10 ]

Ik lees nergens op de site van het rdw dat ik iets anders moet doen dan ik altijd gedaan heb (= kenteken opsturen naar rdw en zelf lekker auto slopen).... Ze willen niet ARN erkende autoslopers aanpakken die dus bij jou thuis je oude auto ophalen en het kenteken vrijwaren en vervolgens op ‘illegale’ wijze je auto afvoeren.

Het zou toch ook te gek zijn voor woorden eigenlijk als je thuis je eigen oude auto niet meer uit elkaar mag trekken?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 10 april 2015 09:37 AM
  [ # 11 ]

Het artikel van De Telegraaf is van do 02 april 2015, 06:56

Het artikel van de NOS is van do 2 april 2015, 21:29

Vind ik ook je mag je eigendom toch wel zelf slopen.

Uiteraard kan je zoals Yuri het zegt het wrak laten ophalen als je er klaar mee bent. Maar met deze regeling kan je dus niet zelf het kenteken ongedaan maken omdat je daar een vrijwaringsbewijs van nodig hebt, dit gaat dus schorsingsgeld kosten.

De RDW heeft de regeling op de site inmiddels aangepast:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-voertuig-zelf-slopen-of-laten-slopen-door-een-niet-RDW-erkend-demontagebedrijf.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Slopen of demonteren

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2015 09:53 AM
  [ # 12 ]

De personenauto’s van 15 jaar en ouder zijn inderdaad uit de lijst verdwenen.
Om deze nu zelf te kunnen slopen zal je ‘m moeten schorsen todat het erkende demontagebedrijf het vrijwaringsbewijs heeft afgegeven.
Het schorsen van deze categorie auto’s kost overigens 24 euro per jaar, het zogenoemde “laag tarief”.
Zie https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 april 2015 09:53 AM
  [ # 13 ]
WebmasterGS schreef:

Vind ik ook je mag je eigendom toch wel zelf slopen.

hmmm… ik weet niet of ik het daar zomaar helemaal mee eens ben. Immers, wie zegt dat een zelf-sloper zich bewust is van het milieu? Dat hij het chemisch afval netjes laat afvoeren? Dat de stukken die te recyclen zijn ook daadwerkelijk zo worden afgevoerd dat ze hergebruikt kunnen worden?

Als ik een wrak kaalpluk en het restant laat ophalen door een ARN-erkend sloper heb ik in ieder geval voldaan aan de zorgplicht: niemand kan mij dan het verwijt maken dat ik niet bewust ben omgegaan met het restafval en de sloper zorgt voor de juiste afvoer van de rommel zonder dat ik daar verantwoordelijk voor gehouden kan worden, immers: ik hem de boel laten ophalen door de ARN-erkende sloper.

Zelf slopen prima, tot op zekere hoogte, maar de resten moeten gewoon netjes worden opgehaald en afgevoerd. Zolang dat bij zelf sloop niet gecontroleerd kan worden snap ik ergens wel dat men daar niet zo blij mee is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2015 10:02 AM
  [ # 14 ]

Ik heb op deze manier al een aantal auto’s volledig ontmanteld, maar wel altijd alle verschillende materialen/vloeistoffen netjes gescheiden en op milieuverantwoorde wijze afgevoerd.

Het verschil is wel dat je nu het restant van het voertuig met het VIN door een erkend demontagebedrijf moet laten ophalen dan wel daar zelf heen moet brengen om een vrijwaringsbewijs te krijgen.
Tot 1 april kon al het metaal ook naar de oudijzer-boer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 10 april 2015 10:09 AM
  [ # 15 ]

En je moet voor jouw donorauto de schorsing blijven betalen (als je die al niet had afgemeld).

Wel mee eens dat de verschillende materialen op de juiste manier worden afgevoerd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook