1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Weber vraagje 2
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 03 april 2015 06:29 PM

Mijn ID20 sputtert sinds vandaag. Zowel op benzine als op gas. Ook de trekkracht lijkt verminderd.

Vanmiddag de Weber-carburateur van bovenaf geopend, m.a.w. de rubberboog van luchtfilter verwijderd zodat ik bovenin de carbu kon kijken. Hier lagen een sproeier (?) en ander klein grijs onderdeeltje (zie foto 1) beide los in de carbu. Nu heb ik deze weer gemonteerd op de voor mij meest logische manier; grijze deeltje met afgeschuinde zijde bovenop het gaatje gehouden (foto 2) en het koperen pijpje, naar ik aanneem de sproeier, er doorheen gestoken en vast gedraaid. Het grijze deel wijst naar de eerste trap met het uitstekende gaatje naar beneden gekeerd.

Toch sputtert ie nog steeds en lijkt er weinig veranderd. Wat gaat er mis? Iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
Sproeier.jpgbovenkant Weber.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Savoir Vivre!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 april 2015 06:33 PM
  [ # 1 ]

Foto vergeten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 03 april 2015 06:39 PM
  [ # 2 ]

Foto staan er nu bij!

Savoir Vivre!

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 03 april 2015 07:38 PM
  [ # 3 ]

Het deeltje wat je hebt geplaatst is de acceleratie sproeier, deze moet de benzine bij intrappen van je gaspedaal naar beneden in je inlaat spuiten. De sproeimond moet in de richting van de passagierszetel wijzen. Er horen zowel aan de boven als onderzijde van de “sproeimand/grijze onderdeeltje” twee koperen sluitringetjes te zitten. die zie ik nu niet dus kan zijn dat die nog ergens rondzwerven in je carburateur. carbu ff helemaal loshalen is dan wellicht het handigste.

Weet niet of hiermee het sputteren is opgelost maar het is iig een logische veronderstelling dat het hieraan lag/ligt

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 03 april 2015 09:17 PM
  [ # 4 ]

Het lijkt me sterk dat dan het sputteren op gas daar door komt. Of er moet een major leak qua valse lucht ontstaan. Denk eerder een ontstekingsprobleem. Die tweede trap is acceleratie verrijking op benzine geloof ik.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2015 09:24 PM
  [ # 5 ]

Ik denk wel dat je ongelofelijk mazzel hebt gehad dat de boel niet is doorgevallen in je motor?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 04 april 2015 01:52 PM
  [ # 6 ]

Vanmiddag zal ik een poging doen om de carburateur er helemaal af te halen, uitgaande dat er nog twee koperen ringetjes los moeten zijn. Ik neem aan dat deze dan onderin de vlotterbak zouden moeten liggen?

Voor wat bertreft de acceleartiesproeier; hier zit een horizontaal gaatje in. Hoe weet ik dat deze qua positie precies voor het gat van het grijze deeltje terecht komt, of hoeft dat niet?

Savoir Vivre!

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 04 april 2015 03:36 PM
  [ # 7 ]

Ben bezig met demontage Weber. Heb de diverse slangen losgemaakt, de moertjes van de gasstang losgedraaid en moet volgens mij nu nog twee dingen doen; de choke-kabel losmaken en daarna de 4 moeren waarmee de carbu zit gemonteerd op de voet. Bijgevoegd een foto van de bevestiging van de choke-kabel. Zie niet direct hoe deze kan worden losgemaakt want kabel lijkt door de moer heen te gaan en zit volgens mij niet geborgd met een inbus o.i.d. Iemand een idee hoe dit los kan?

Mochten er koperen ringetjes hebben gezeten die onvindbaar blijken, waar kunnen deze dan naartoe zijn gevallen? Is er dan kans op schade of zinken ze naar een plek waar ze weinig kwaad kunnen?

groet en alvast dank voor de reacties.

Afbeelding Bijlagen
Bevestiging choke-kabel.jpgCarbu Weber Brevettato 2.jpgGas mechanisme 1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Savoir Vivre!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2015 03:57 PM
  [ # 8 ]

De chokekabel: naar je toe is waarschijnlijk een boutje dat in de zeskant geschroefd is. Schroevendraaier? De koperen ringetjes liggen waarschijnlijk ergens in de uitlaat. Absoluut niet in de vlotterkamer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 04 april 2015 04:23 PM
  [ # 9 ]

@ Jantje, dank voor de reactie. Bovenste deel carbu nu los van onderste deel. Ziet er allemaal netjes uit.
Wil nu de verschillende koperen sproeiers ed even doorsspuiten. ringetjes in uitlaat, kan dat nog kwaad?

Gr.

Savoir Vivre!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2015 05:09 PM
  [ # 10 ]

Ringetjes van dit formaat gaan waarschijnlijk heel snel de verbrandingsruimte weer uit. Koper is vrij zacht, dus dat zal wel erg meevallen. Ik zou wel goed kijken of ze nog ergens onderin de carbu of het spruitstuk zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 04 april 2015 08:42 PM
  [ # 11 ]

Zowel bovengedeelte als ondergedeelte van Weber eraf gehaald. Geen koperen ringetjes teruggevonden.
Daarom twee koperen ringetjes geregeld bij plaatselijke Citroen specialist. De maatvoering is redelijk, er zit nog een klein beetje speling op (zie foto), maar lijkt acceptabel? Nu de boel schoonmaken en daarna weer monteren. Terugkomend op de acceleratiesproeier; hier zit een horizontaal gaatje in. Ik neem aan dat dit precies zo gedraaid moet worden dat dit matcht met het gaatje aan de binnenzijde van het grijze onderdeeltje (dat richting de eerste trap is gericht) Zie ook foto?

Groet,

Afbeelding Bijlagen
Maatvoering koperen ringetjes.jpgAcceleratiespr.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Savoir Vivre!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 april 2015 08:49 PM
  [ # 12 ]

De horizontale gaatjes zitten in een verjongt deel. Basis techniek van het banjo bout systeem.. Maak je daar geen zorgen over en monteer het piemeltje recht boven de gasklep.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 04 april 2015 08:53 PM
  [ # 13 ]

Dank allen voor de tips & antwoorden, binnenkort maar weer verder.
Goede dagen gewenst!

Savoir Vivre!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2015 08:56 PM
  [ # 14 ]

Die sproeier is gelijkertijd het boutje waarmee dat grijze deel wordt vastgezet. Gewoon vastdraaien dus.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 05 april 2015 02:30 PM
  [ # 15 ]

Ik heb 15 jaar geleden precies hetzelfde gehad bij de ds20ha van mn broer.
het ding kwam toen zo uit frankrijk en ook daar lag de accerlatie sproeier los bovenin de weber carburateur. Lijkt dus geen incident te zijn. Wellicht trillen ze los.
Ook daar was er geen schade toen, geluk gehad.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook