Vreemd gedrag EAT6 in Blue-Hdi
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 05 april 2015 01:28 PM

Onze vrij recente C4 Picasso Exclusive Blue-HDI 150 met EAT-automaat vertoond soms nogal verdacht schakelgedrag. Nu de wagen iets meer als 10000 km in de wielen heeft vind ik dat de bak soms en vooral in derde versnelling abnormaal veel slip vertoond. Het toerental stijgt dan in verhouding veel meer als de wagen aan snelheid wint en vroeger is dit me nooit opgevallen. Het doet zich ook niet altijd voor en ga het op die manier maar eens aan de dealer uitleggen. Meestal is het na dat de bak terugschakelde van 4 naar 3 en je terug beetje snel wil optrekken, dan schiet het toerental vrij snel door naar pakweg 2500 toeren om daar constant te blijven hangen maar nog wel te versnellen. Laat je daarna de snelheid terug zakken zonder dat de bak terug gaat schakelen en je geeft dan gas is er niks aan de hand en geen slip.tijdens acceleratie vanaf stilstand merk je enkel wat normale slip tijdens het opschakelen. Verder vind ik ook dat deze automaat niet altijd oordeelkundig schakeld, hij blijft wel erg lang in een hogere versnelling hangen na afremmen waardoor hij bij gas geven eerst nogal aarzelend terugschakeld en dit is niet echt comfortabel en zelf beetje onveilig. Duidelijk gericht op zuinigheid en dus lage toerentallen. Vooral aan lage snelheden blijft hij te lang in tweede hangen om dan in mijn ogen te veel tijd te verliezen om terug te gaan naar eerste en te hernemen. Er is ook voor zover ik weet geen keuzemogelijkheid uit diverse schakelprogramma’s wat toch betreurenswaardig is. Natuurlijk kan je de bak gelukkig maar met de flippers terug doen schakelen en vaak vind ik de manuele stand zelfs de fijnste tenzij in de file natuurlijk en die hebben we hier in België echt in overvloed Confused.
Misschien ligt het een beetje aan mij en verwacht ik teveel (het is onze eerste automaat) maar graag had ik jullie ervaringen met de EAT vernomen en is deze hoeveelheid slip wel normaal? Ik heb best heel wat technische achtergrond en weet wel dat zo een automaat sowieso een beetje slip heeft door de koppelomvormer maar vroeger heb ik het nooit zo gemerkt, maar ik rij ook niet zo heel vaak met deze wagen.
Misschien toch maar eens naar de dealer want als er toch één of ander mis is wil ik niet dat de hele boel naar de haaien gaat, ik vermoed ook dat ze wel een hele boel aan deze bak kunnen uitlezen. Wie heeft wat goede raad voor ons alvast bedankt voor het meedenken Wink.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook