probleem met Xsara?
1951
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 27-03-2014

Gepost: 06 april 2015 12:06 AM

vandaag reed ik op de snelweg met een snelheid van 90/100 km toen ik zag dat mijn toerenteller 4000 tpm aangaf en ik ook de moter behoorlijk van zich liet horen, eenmaal van de snelweg af en bij optrekken bij verkeerslicht vond ik dat de xsara moeite had om op te trekken en had het idee dat de power minder was.
wie weet raad?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 april 2015 12:18 AM
  [ # 1 ]

Is het plotseling ontstaan?
Slippende koppeling misschien?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 april 2015 01:47 AM
  [ # 2 ]

1951, hoeveel km heeft de auto al gelopen?  En wordt de auto veel in de stad gebruikt, of op de snelweg??? Hier aan kunnen we dan een betere indicatie geven,  Maar zoals Hans al zegt slipt de kopeling, dit kan niet anders, of je reed in zijn 3 ipv zijn 5, en probeerde je bij het stoplicht in zijn 3 weg te rijden, maar dat zal dan wel niet, (al weet je het nooit)  maar hoe voelt het koppelingspedaal als je hem intrapt, soepel of heb je het idee dat ie hapert schuurt of weet ik veel wat, als de kopelingskabel verrot of bramen heeft kan het zijn dat de kopeling niet goed vrij komt, of dat mastel mechanisme te strak is gaan staan om dat je met je voet op de kopeling hebt gereden, aan de hand van je gerden km kunnen we dus een schatting maken van hoe en wat, een kopeling gaat gem 180000 à 220000km mee,

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 april 2015 11:49 AM
  [ # 3 ]

Slippende koppeling komt meestal geleidelijk, maar kan ook vrij plotseling ontstaan.
Bijvoorbeeld bij olielekkage of gare drukgroep.

Testen is vrij makkelijk. ga op de buitenweg in de hoogste versnelling en geef flink gas.
Vliegt het toerental omhoog zonder dat de auto versnelt dan is de koppeling aan het slippen.
Moet dan bijna altijd vervangen worden.
Enige optie is dat de kabel nog afgesteld kan worden, maar ik weet niet of dat kan bij een Xsara, vaak is de koppeling zelfstellend.

Wat ook nog kan is een gare bobine.
Toerenteller schiet dan omhoog en de motor houdt in.
Als het toerenteller via de ecu wordt aangestuurd kan daar ook nog iets mis mee zijn…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 april 2015 03:27 PM
  [ # 4 ]

1951, ik begrijp dat het om een automaat gaat, die 275000km heeft gelopen,  hoe is het oliepeil in de bak en in de omvormer(kopeling) kan zijn dat deze laag staat, of dat de olie zo oud is dat deze gaat schuimen, en dan geen werkende functie meer heeft, letop in een automaat zit geen motorolie, hier zit een speciaal soort olie in.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 april 2015 03:43 PM
  [ # 5 ]
beremans schreef:

1951, ik begrijp dat het om een automaat gaat,

Haha, kom ik met m’n slippende koppeling… Laughing
Misschien schakelt ie niet naar de hoogste versnelling?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook