Onderhoud berlingo 1.8i multispace benzine
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 08 april 2015 01:21 AM

Ik wil graag wat onderhoud geven aan mijn berlingo 1.8i multispace benzine.

Het volgende wou ik doen:

Olie verversen
Benzine/oliefilter vervangen
Bougie’s vervangen
Luchtfilter vervangen (of schoonmaken)

Hierover heb ik wat zodat vragen zodat ik alles als het zo ver is zo soepeltjes mogelijk kan uitvoeren.

- Action verkoopt 10w40 olie van Shell, is dit geschikt voor mijn berlingo? En hoeveel liter heb ik nodig?
- moet de auto in een bepaalde positie staan bij het aftappen van de oude olie zodat alles er goed uit loopt?
- waar bevind zich het benzinefilter?
- waar zit het luchtfilter en kan ik deze schoonmaken of kan ik deze het beste vervangen?
- welke bougie’s heb ik nodig?

Ik vind dat de auto nogal behoorlijk veel verbruikt, ik schat het verbruik ongeveer 1 op 9.
Zijn er nog andere werkzaamheden welke ik kan uitvoeren die eventueel het verbruik kunnen bevorderen?

Tips&tricks; zijn altijd welkom!

Bedankt voor het lezen en eventueel reageren!

Profiel  
 
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 11 april 2015 02:56 AM
  [ # 1 ]

Olie onlangs vervangen heb de 5w40 shell helix ultra genomen.
Er ging ruim 5 liter in is dit niet wat te veel?

Profiel  
 
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 11 april 2015 02:57 AM
  [ # 2 ]

Ik las elders namelijk dat er maar 3,5 liter in kon…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 april 2015 04:42 PM
  [ # 3 ]

Wel naar goede motor type gekeken dan?  Keek op olie site stond ook 5 liter op, dus klopt de pijlstok aanduiding, dan is het goed, staat ie te hoog, dan moet je eruit halen, en ja 1 op 9, als je van stoplicht naar stoplicht rijd is dit niet zo gek, het verbruik is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt, dit is nooit een vast gegeven, de een rijd 1 op 9, en de ander haalt 1 op 13,5.

Profiel  
 
uncels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2015

- Berlingo Multispace 18i
Gepost: 12 april 2015 03:42 PM
  [ # 4 ]

1 op 11.4 heb ik gereden afgelopen week met meest stadsverkeer, maar ik heb een rustige rijstijl en schakel bij ca 3500 rpm.

Wat een fijne auto, ook al is hij al wat ouder

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 13 april 2015 09:39 AM
  [ # 5 ]

Heb jaren een ZX 1.8i 8v gehad.  Ik deed er 15W40 olie in, wel van een gekend merk en nu niet direct een goedkope ‘action’olie ; type olie staat in het onderhoudsboekje mocht je dat nog bezitten.  Ik ververste de olie om de ca. 8.000km wegens korte ritten en 9 à 10.000km/jaar.  Motor kwasi onverslijtbaar, gaat vlot de 200.000km voorbij.  Uw verbruik = 1 op 9 ! U doet veel stadsverkeer waarschijnlijk en wil aan de lichten als eerste tot aan de volgende lichten, dan is dit normaal.  Ook als je een aanhangwagen trekt, is dit normaal.  In rustigere omstandigheden zou een verbruik van 1 op 11 of 12 moeten kunnen. Op tijd opschakelen en relaxe rijden en defensief rijden (gas lossen bij naderen rood licht en zodoende zo weinig mogelijk remmen,...) maken een verschil en ... een bestelwagen wordt nooit een zuinigheidswonder wegens de slechte stroomlijn.

Profiel  
 
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 26 april 2015 01:08 PM
  [ # 6 ]

Wat verbruikt een berlingo diesel ongeveer? Zit nu te kijken naar een andere auto omdat benzine niet meer voor mij uit kan maar twijfel tussen diesel em G3.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 26 april 2015 01:44 PM
  [ # 7 ]

De “oudere” 2.0 HDi 8V 90 pk in de Berlingo is een zeer goede en zuinige motor, verbruik ca. 16 à 18 km/l !

Profiel  
 
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 26 april 2015 01:55 PM
  [ # 8 ]

wat is in mijn situatie dan beter? G3 of diesel? Ik rijd ongeveer 20.000 per jaar.

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 27 april 2015 11:50 AM
  [ # 9 ]

delicate berekening in jouw geval.  Nu nog een G3 plaatsen in je berlingo van 14jaar oud !  Is dit wel nog verantwoord ?  Anderzijds kun je de 1.8i inruilen, mits forse opleg, voor een HDI exemplaar.  Je benzineverbruik moet wel beter kunnen, je moet vlugger opschakelen, de 1.8i 8v is mijns inziens zeer soepel en mijn ZX 1.8i bevond zich altijd tussen de 1500 en 3000toeren/m, zelden erboven of enkel bij zware belasting (aanhanger, helling,...) en men ZX break verbruikte tussen 1:15 (platteland, rustig cruisen) en 1:10,5 (stad, korte ritten ‘s winters), dus je berlingo zou theoretisch recht hebben op zo’n 1:14 à 1:9,5.
Met diesel of gas rij je goedkoper, maar je moet investeren en hopen (!!!) dat je die investering eruit haalt.  Ook het onderhoud zal duurder uitvallen met diesel of gas (kleppen?).  Met gas verlies je kofferruimte of reservewiel.
Mocht je inderdaad een deftige HDI-versie aan een schappelijke prijs kunnen op de kop tikken…en je uw 1.8i versie kwijt raken (?) aan een aanvaardbare prijs, kan je die keuze maken… 

Succes.

Profiel  
 
Dm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-2015

Gepost: 27 april 2015 12:17 PM
  [ # 10 ]

Ik schakel altijd onder de 3000 toeren over dus dat zit wel goed denk ik.
Ik tankte deze week 50,- euro om de 400 kilometers en dat waren grotendeels snelweg kilometers of 80/100 wegen, en ik las laatst dat iemand voor 30,- euro gas in een berlingo 500 kilometer kon afleggen, ik ben met een diesel niet zo bekend.
Ik ben sowieso niet van plan om een G3 instalatie in te laten bouwen, maar een andere berlingo/partner op G3 te halen.
Of eventueel een op diesel maar volgensmij is G3 voordeliger.
De multispace/combispace uitvoeringen kom je ook nauwelijks tegen in HDI.

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 27 april 2015 01:06 PM
  [ # 11 ]

Er is wat rekenwerk nodig.  Ik ben belg en ik weet niet hoe de reglemntering is in NL ; waarschijnlijk bij de autokeuring ook nog ‘ns een jaarlijkse keuring van de G3. Voor de berekening, de gasprijs kun je zien aan de pomp ; er zijn wel (althans in België) veel minder LPGaspompen dan dieselpompen en het verbruik van gas is gelijk tot één liter hoger per 100km dan benzine ; bij diesel is dit zo’n één liter minder per 100km. M.a.w. je moet vlugger naar de pomp met gas en als je er dan nog geen vindt! Je start ook steeds op benzine (de eerste km’s na koudstart) dacht ik.
Mocht je een tweedehandse G3 berlingo vinden, heb je er hopelijk één met geen problemen (kleppen, afslaan motor, overgang benzine->gas,...) of je koopt een benzineversie en laat er zelf G3 in plaatsen. Merk ook op dat de benzine(of G3)motoren minder koppel (trekkracht, Newtonmeters) hebben dan HDI’s en die zijn nuttig bij zware lading/aanhanger/hellingen/hernemingen. De HDI’s zijn wel ook iets luidruchtiger en ...minder ecologisch.  Wij, in België, betalen jaarlijks een hogere verkeersbelasting voor een voertuig op gas (athans in personenvoertuig-versie, niet utilitair met 2 plaatsen).
Eerst eens zien op de tweedehandsmarkt en dan beginnen te rekenen…of meteen een nieuwe berlingo, zoals ik, omdat ik een megakorting kreeg (zo’n dik 25%).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook