Startmotor vervangen: problemen met aangrijpen
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 13 april 2015 06:33 PM

Mijn oude startmotor deed het nog wel, maar ik had besloten om deze te vervangen door een nieuw en sneller draaiend exemplaar.
Omdat mijn DS model 67 is met een DY motor zijn veel nieuwe niet beschikbaar. Uiteindelijk zijn ze nu wel beschikbaar, dus vorig jaar er 1 ingezet.
Helaas ging het starten niet altijd goed met deze nieuwe. 1 op de 5 keer pakte het rondsel / bendix niet in de starterkrans. Gevolg was een krakend geluid van 2 tandwielen die elkaar raken.

In overleg met de leverancier alles nagelopen. Alles leek goed en heb toen een nieuw exemplaar gekregen.
Helaas, dit nieuwe exemplaar heeft hetzelfde euvel.
Ik heb de oude en de nieuwe naast elkaar gelegd. Zijn beide 10 tands, maar wat me opviel was dat de uitslag van de oude zo’n 7 mm groter is.
De oude heb ik maar weer teruggezet om te testen of die het dan wel goed doet en jawel, geen probleem met aangrijpen meer.
De oude is er trouwens 1 met Bendix, de nieuwe heeft een solenoide en startrelais op de motor.

De starterkrans is ondertussen wel beschadigd, maar werkt dus blijkbaar nog wel goed met de oude (Paris Rhone) startmotor.
Wat ik vreemd vind is dat de nieuwe het gewoon niet altijd goed doet. Wat zou de verklaring kunnen zijn?
Stroomcircuit is nieuw en goed. Zou mijn aanname goed kunnen zijn dat ze toch van elkaar verschillen en dat de uitslag van het rondsel niet voldoende is? De oude moet sowieso vervangen worden, die is wel zo’n beetje op, ook al doet ie het nog. Iemand een tip?

Foto’s:
http://1drv.ms/1ObbHKz

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2015 10:52 PM
  [ # 1 ]

meestal kan je de uitslag afstellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 april 2015 11:20 PM
  [ # 2 ]

Toevallig heb ik ongeveer hetzelfde probleem.
Met de oude startmotor af en toe alleen een tik maar niet ronddraaien.
En als ie ronddraaide weinig fut, ook met nieuwe accu.
Waarschijnlijk versleten sleepcontacten/borstels.
Gereviseerde Ducellier/Valeo erin en aanvankelijk leek het goed.
Draait als een tierelier. Totdat ik alleen maar weer een tik hoorde bij het starten.
Na een paar pogingen pakt ie wel en draait goed rond.
Dit is nu al een paar keer gebeurd. 1 op de 10 keer ongeveer.
Probleem is dat ik niet weet waar het aan ligt.
Kan ook de dikke plus draad zijn. Ik zie geen breuk of zo.
Maar ik heb wel wat zitten frotten en sindsdien heeft ie nu een keer of 10 probleemloos gestart.

Waar je dus even naar moet kijken is de dikke plus en de bijbehorende aansluitingen.

Ik had trouwens een gereviseerde 10 tands gekocht op marktplaats, zo’n dikke.
Maar ik heb een 9 tands nodig.
Garage heeft die geruild. Met wel wat bijbetalen van mijn kant.
Maar hij heeft hem nog wel liggen…

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 april 2015 10:36 AM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

meestal kan je de uitslag afstellen.

Omdat ik dit wilde proberen heb ik de nieuwe eruitgehaald. Ik kwam erachter dat dit bij de nieuwe niet kon. Toen ben ik eens gaan meten en kwam erachter dat ik 7 mm tekort kwam (tot de eindstop) tov. de oude. Dit is niet te verstellen helaas.

@Hans, ik zie dat jij hetzelfde had. Bij mij bood helaas een vervangende nieuwe en gepruts geen oplossing.
Alle bedrading is nieuw en goed bij mij. Accu is ook vrij nieuw en goed op spanning.
Met de hele oude spullen die ik had gaat het wel goed
Mijn vermoeden is dat de nieuwe startmotor niet goed past bij mij. Kan rondsel of uitslag zijn heb ik het vermoeden.
Ik heb nu verschillende mensen in mijn omgeving gevraagd, maar kreeg 3 meningen.

Kan jij ook zeggen waar die 10 tands is gebleven? Is dat er een met solenoide of zonder?

Ik ga iig de leverancier nog eens vragen voor een oplossing.
Alternatieven die ik heb zijn
- Oude die ik heb reviseren
- Andere kopen en reviseren / gereviseerde kopen
- Starterkrans aanpakken

Wat het lastig maakt is dat het type startmotor wat ik heb voor model 67 afwijkend is van de nieuwere typen

Ik hoop dat er nog meer ervaringen / oplossingen zijn. Graag hoor ik ze!

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 april 2015 08:12 PM
  [ # 4 ]

De onderste is het. Met solenoïde
Ligt bij Civer Den Haag

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 april 2015 11:03 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de update en foto. Helaas heb ik hier niets aan…

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 april 2015 11:40 PM
  [ # 6 ]

Oude laten reviseren is denk ik de veiligste oplossing.
Je bent hem alleen wel een tijdje kwijt…
Weet je toevallig of die van een DV hetzelfde is?

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 15 april 2015 12:01 AM
  [ # 7 ]

Oude laten reviseren of zelf reviseren is ook mijn gedachte, of een gereviseerde kopen, degene die ik nu heb was ook niet orgineel meer en helaas minder sterk dan de orginele. Helaas heb ik mijn orignele ingeruild voor een gereviseerde. Die gereviseerde liet me alleen op de eerste dag al in de steek…

Van een DV is hetzelfde als een DY, dus zoals ik hem ook moet hebben. Ik heb het net in het onderdelenboek opgezocht. Zijn de startmotoren geschikt t/m 9/68. Type nummer is DX 533-01A.
Al mijn documentatie zoals de onderdelengids kan je hier vinden:
http://1drv.ms/1FGDRsg

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 15 april 2015 06:06 PM
  [ # 8 ]

In overleg met de leverancier besloten om de nieuwe om te ruilen voor een oude gereviseerde.
Ik ben benieuwd of het daarna is zoals het zou moeten zijn, verwacht het wel.
Wordt vervolgd.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 april 2015 09:32 AM
  [ # 9 ]

Een langzaam draaiende startmotor of af en toe alleen maar klikkende startmotor is vaak te wijten aan een vuil anker en/of versleten koolborstels. Deze dijn vrij eenvoudig te vervangen en het anker is makkelijk schoon te maken.

De spoel op de startmotor zit in serie met de koolborstels/anker. Wanneer hier de overgangsweerstand te hoog is komt de spoel die het tandwiel uitstoot niet in.

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1670240/

Bij de automaterialen handel koolborstels uitzoeken die kwa maat het beste overeenkomen, maar net te groot zijn.
Koolborstels met een schuurpapiertje op een vlakke plaat op de juiste maat schuren.
Met een zware soldeerbout erin solderen
Anker schoonmaken met een fijn nat schuurpapiertje

Voilla! Je kunt weer jaren starten voor een paar euro en een half dagje werk aan de tuintafel (afgezien van het uit-, en inbouwen van de startmotor, dat kan soms een frustrerend drama zijn)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 april 2015 08:06 PM
  [ # 10 ]

Deze heren maken het helemaal in orde, voor een redelijk bedrag:
http://autoelektraamersfoort.nl/contact.htm

Niet pinnen, contant.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 april 2015 08:00 AM
  [ # 11 ]

Virtualitie,
Mijn broer heeft waarschijnlijk nog een gereviseerde startmotor mocht het niet lukken…
Woont ook nog eens in Groningen…
Is wel van een DV uit ‘67

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 18 april 2015 02:33 PM
  [ # 12 ]

Geweldig om te zien dat er verschillende oplossingen worden aangeboden!
Ik heb ondertussen contact gehad met de leverancier van de nieuwe startmotor.
Hij neemt deze terug en ik krijg van hem een gereviseerde die bij mijn auto past.
Ik ben benieuwd of dit het probleem oplost, al ga ik er natuurlijk wel van uit.
Wanneer ik de boel hebt vervangen, zal ik dat posten. Ben wel even met vakantie, dus ik ga ervan uit dat ik over 2 weken wel iets kan melden.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 23 augustus 2015 02:24 PM
  [ # 13 ]

hier zijn de 2 weken al lang om….. sleep

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 23 augustus 2015 06:22 PM
  [ # 14 ]
HYvonne schreef:

hier zijn de 2 weken al lang om….. sleep

Goed opgemerkt! Dank.
Een tweede nieuwe startmotor gaf hetzelfde probleem als ik eerder had, de starterkrans werd niet goed gepakt.
Ik heb toen uiteindelijk mijn oude er maar weer ingezet, die deed het nog en pakte goed op.
In overleg is toen aangeboden om een startmotor te reviseren aan mij op te sturen.
Dat heeft een aantal maanden geduurd voordat ik deze binnen had (zoekgeraakt, vakantie, etc.)
Ik heb 2 weken geleden de gereviseerde startmotor gekregen.
Deze was voor een DX motor van een 21, ik heb zelf een DY motor van een 19a.
De uitslag van de bendix was gelijk aan de nieuwe die ik eerst had, dus te weer te klein.
Ik heb contact gehad en we hebben toen uiteindelijk maar besloten om de startmotor niet te plaatsen. Ik wilde de gok niet nemen. Ik krijg nu mijn geld terug (als het goed is).
Ga nog wel verder op zoek naar een startmotor die wel past.

Het probleem bij mijn startmotor was dus de uitslag van de bendix. Bij de nieuwe type is deze zo’n 7 a 8 mmm minder. Dat werkt dus niet.
De nieuwere type met solenoide hebben allemaal deze korte uitslag.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 juni 2016 05:54 PM
  [ # 15 ]

Antwoord: nee!

Dubbelpost

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook