1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Dorstige C3 met een eigenzinnige cruise control
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 14 april 2015 11:38 PM

Hoi, Ik heb een C3 uit 2003. Een C3 Exclusive met een gewone 1.4 I motor. Ik heb er echter 2 vragen over. Wat is een reëel verbruik en wat is er aan de hand met mijn cruise controle?

Ik heb weinig kennis van auto’s. Ik weet mijn pedalen en mijn stuur te vinden. Veel meer dan dat helaas niet. Het valt me alleen op dat de auto dorstig is en dorstig blijft. Ik rij 90km per dag met de auto en nog haal ik maar net een verbruik van 1:13,75. Ik rij met de airco uit, licht en radio aan. Heen rijd ik 120 per uur en terug 105 km. Ik scheur niet als een gek, gaat ook helemaal niet met de auto. Hij is traag met optrekken. In de spits kan ik maar amper achter een vrachtwagen uit komen. Als mijn cruise controle het doet, gebruik ik die. Maar die valt regelmatig uit. 

De auto is van mijn tante geweest, heb hem overgenomen eind 2011 met een kilometerstand van 47.000. Nu staan er bijna 88.000 op de teller. Mijn tante reed er niet veel mee. Ze zei van begin af aan al dat de auto best veel benzine verbruikte. Maar ze deed er niets mee.

Ze heeft de auto in 2010/2011 7 maanden stil laten staan op de oprit. Het mos groeide op de auto.  Toen ik hem over nam is hij eerst naar de merkgarage geweest en helemaal nagekeken en hij heeft een grote beurt gehad. Het bobineblok is vervangen en een iets met de injectie. De eerste maanden veel motormanagement storingen gehad.

Ook is 1 keer de hele stuurbekrachtiging weggevallen. Als oplossing stelde de garage voor om de boordcomputers te vervangen. Omdat ik best veel storingen had elke keer. kosten 700 euro exclusief arbeidsloon. Dat heb ik dus niet gedaan. De laatste anderhalf jaar heb ik ook geen storingen meer gehad en geen problemen met de stuurbekrachtiging.

Wat is een reëel verbruik van zo’n auto? Vooral omdat hij volgens het boekje 1:20 zou moeten doen. En als ik rustig aan doe verbruikt hij nog altijd 1:13,75.

En weet iemand wat mijn cruise control mankeert? Hij valt elke keer uit. Doet soms gewoon spontaan PING. Echt een spookje in de wagen. Dit is mijn tante nooit opgevallen, ze reed nooit op cruise controle.

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 16 april 2015 06:10 PM
  [ # 1 ]

Ha Truus,
Je tante had een goede smaak als Plurielrijdster!
Mijn Pluriel 1.4 uit 2006 rijdt gemiddeld 1:!5. Met cruise conrole (cc) aan wel te verstaan, want dat scheelt echt benzine. Je kan ook eens Shell v-power tanken om het verbruik te testen en de moter te schonen. Of bv nieuwe bougies.

Laatst haperde mijn cc ook steeds vaker tot die uit bleef… In de garage is de rempedaalschakelaar vervangen, want die zit gekoppelt aan de cc. Weg probleem! Is jouw cc links aan de stuurkolom wel origineel van Citoën, want daar kan het ook aan liggen?!?

Mijn cc heb ik later laten inbouwen.Dat kan bij elke Pluriel vanaf bj. 2006 met een modern verdiept display op het dashbord, want de bedrading is er al op voorbereid. Alleen de snelheidsbegrenzer werkt dan niet maar die gebruik je toch nooit.

Hoop dat je Pluriel minder gulzig wordt aan de pomp.  etuh
Meervoud = Pluriel
.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 april 2015 06:37 PM
  [ # 2 ]

Het is natuurlijk wel zo dat bij 120km,p.uur. Het verbruik idioot omhoog schiet, je zit dan gauw op 1op 12.  Gelukkig heb je niet de boord computer laten vervangen, als een auto weinig is gebruikt, en je gaat er dan lange afstanden mee rijden, dan komt alle vuiligheid los, en geeft de auto een storing, weet je wat je even moet doen,  van wynn,s een fles pro injectie reiniger, kopen, en deze in je tank gieten, je rijd al lange afstanden, dus dat komt dan goed, als je bijna op bestemming bent, de motor even op toeren houden, door op de snelweg even naar zijn 4 te gaan, en hem dan naar de 120 sturen, dit kost dan wel even benzine, maar dan brand de boel even flink schoon, flesje wynn,s kost wel 20 euro, maar is goedkoper dan garage rekening,

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 16 april 2015 10:37 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties.

Ik dacht gemerkt te hebben dat het uitmaakt welk merk benzine ik tank. Ik heb 3 keer Tinq getankt en toen zoop de C3 helemaal. Ook de benzine uit België maakte dat de C3 begon te zuipen.  De laatste tijd tank ik Esso of Tamoil. Beide maken elkaar niet veel in verbruik. Shell of Esso aan de snelweg heb ik altijd vermeden vanwege de prijs. Esso tank ik wel, maar hier bij de onbemande pomp op het dorp. 

De knop van CC zit inderdaad aan de linkerkant van mijn stuur. Dat knopje is ondertussen al half kapot.
Ik kreeg ook als tip om de pauzeknop eens in te drukken als CC uitvalt. En vanmiddag deed CC het weer, helaas viel het weer regelmatig uit.
De auto is bijna helemaal origineel. Wat niet origineel is zijn de V-riem, loopwielsetje, waterpomp en aandrijfriem. Die zijn eind vorig jaar allemaal vervangen.  Voor zo ver ik weet is er nog nooit iets aan de stuurcolom gedaan. En mijn tante heeft de auto altijd naar de Citroëngarage gebracht.


Een knop met snelheidsbegrenzer heb ik wel, maar die is volgens mij niet aangesloten.


De auto moet in mei weer naar de APK en een grote beurt. Ik zal aangeven dat de bougies vervangen moeten worden.


Ik zal ook eens een flesje injectie reiniger gaan halen. Haal ik dat bij een auto artikelen winkel?. En een paar keer Shel V-power gaan tanken. Kijken of de auto daar feller en vooral zuiniger op gaat worden. Met een verbruik van ongeveer 35 tot 40 liter per week, (gemiddeld 60 euro per week) kan dat best interessant worden. 


En ik ga als goede voornemen ‘s morgens 5 minuten eerder proberen te vertrekken, als het goed is kan ik dan 110 gaan rijden. Kijken of dat wat minder benzine verbruikt. Dat de C3 niet de 1:20 gaat halen uit het boekje snap ik. Maar ik wil wel iets zuiniger rijden dan dit.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 april 2015 10:48 PM
  [ # 4 ]

Er zit een wezenlijk verschil in de bediening van de CC bij de C3 uit 2003 van Truus en de Pluriel uit 2006 van Meervoud.
De eerste heeft de bedieningsknoppen op het stuur, de tweede een extra bedieningsstengel aan de linkerkant van de stuurkolom.

De versie met de knoppen op het stuur is inderdaad gevoelig voor storingen, als gevolg van contactjes in de knoppen die slecht worden en knoppen die uit elkaar vallen.
De knoppen zijn alleen als complete set te koop bij de dealer voor iets van € 90.
Andere mogelijke storingsbronnen zijn zoals genoemd de schakelaars bij zowel het rem- als het koppelingspedaal.
Gewoon even bij de dealer of goede vakgarage de BSI laten uitlezen op foutcodes in die richting.

@ Meervoud: Truus rijdt een gewone C3, geen Pluriel.
Zal qua verbruik niet zo heel veel schelen, de bolle vorm is ongeveer gelijk.
Al verwacht ik wel dat de gewone C3 zuiniger zal zijn door de gladdere koets t.o.v. de pluriel
Onze Pluriel met 1.6-motor zit op een jaarverbruik van 1 op 13,5 tot 14 bij hoofdzakelijk ritjes van 20 tot 25 km zonder snelweg.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 april 2015 10:55 PM
  [ # 5 ]

Volgens http://www.autoweek.nl/auto/25821/citroen-c3-14-exclusive zou het gemiddelde verbruik ca. 1 op 16 zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 16 april 2015 11:00 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad. Gemiddeld 1:16 volgens autoweek.  En aangezien ik dus bijna alleen maar op de snelweg rijdt zou hij naar mijn mening nog iets zuiniger moeten zijn. Dan vind ik 1:13,75 zeer dorstig.

Ik ga bij de merkdealer eens navraag doen over zo’n setje. Ik ben al blij dat er mensen zijn die weten waar ik het over heb.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 april 2015 11:12 PM
  [ # 7 ]

Truus24, heeft jouw C3 een boardcomputer?

Zo ja, met de drukknop aan het einde van de rechter stuurstengel kan je door het menu hiervan stappen.
Dan kan je ook het actuele verbruik zien, maar bijvoorbeeld ook het gemiddelde sinds de laatste reset.
Wordt wel weergegeven in l per 100 km, 1 op 16 is dan 6,25 l per 100 km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 16 april 2015 11:15 PM
  [ # 8 ]

Die functies heb ik ook. Hij geeft zijn verbruik altijd iets te optimistisch aan. Ik reken het elke tank uit en reset de auto dan. En elke keer schat hij zichzelf zuiniger in dan werkelijk.

Meestal geeft hij iets rond de 7 op 100. Hooguit 6,7 op 100.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2015 08:55 AM
  [ # 9 ]
beremans schreef:

Gelukkig heb je niet de boord computer laten vervangen.

Je bedoelt de BSI zoals dit bij PSA (Peugeot en Citroen) heet.
Hierin zitten allerlei regel- en bewakingsfuncties.

De boardcomputer doet niets meer dan het berekenen van het gebruik en de gemiddelde snelheid.
Mits de auto er is van voorzien, is deze bereikbaar via de drukknop aan het uiteinde van de rechter stuurstengel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 17 april 2015 05:03 PM
  [ # 10 ]

Ik heb vanmorgen de teller gereset. De heenweg 115 gereden, de terugweg 105.  De teller geeft een verbruik van 6,7 aan. Ik ga de snelweg op bij een dorpje nabij Roosendaal en bij Hooipolder sta ik pas stil bij de stoplichten.

Bij mijn cruise controle blijkt het (ook)  de pauzeknop te zijn die soms spontaan contact maakt. Druk ik er weer op dan zet de auto meestal cruise controle weer aan. Meestal, niet altijd.

Ik ga dus het setje knopjes vervangen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2015 05:21 PM
  [ # 11 ]

Als de meting door de BC nauwkeurig is, zou het dus 1 op 14,9 zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 17 april 2015 05:32 PM
  [ # 12 ]

En helaas ken ik mij C3, het zal ongeveer 1:13,9 zijn.

Profiel  
 
marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007

- Xsara diffrence 2
Gepost: 19 april 2015 06:24 PM
  [ # 13 ]

en het is een fabel dat de een c3 of welke andere auto dan ook zuiniger zou rijden op cc want dat is niet zo en dat doet onze c3 dus dan ook niet !!

gemiddeld verbruik stad/grote weg 1:14 zonder cc

maar met cc moet de auto een constante snelheid zien te houden(dus hoger verbruik)en als je zelf rijd dan schommelt de snelheid aangepast aan het verkeer

denk aan heuveltje op en dan weer wat extra tegenwind…..

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  
 
Truus24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 14-04-2015

Gepost: 19 april 2015 06:32 PM
  [ # 14 ]

Dus 1:14 is een gemiddeld verbruik voor een C3. Omdat ik 95% van mijn kilometers op de snelweg maak verwacht ik dan nog iets boven die 1:14 te moeten komen. Ik wist dat het geen 1:20 zou worden zoals het boekje zegt. Maar dit vind ik dorstig voor zo’n wagentje.


en tot nu toe kan ik geen setje knopjes vinden voor de CC van de C3. Dat moet de garage de komende maand maar doen. Dan moet hij weg voor een APK en een grote beurt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 april 2015 06:38 PM
  [ # 15 ]

Het onderdeelnr. van een setje CC-schakelaars is 4112HG.
Huidige prijs € 101,22 bij de dealer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook