Ami 8 ombouw naar Super
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 15 april 2015 01:38 PM

Beste forumgenoten,

Al een aantal jaar rijd ik zo’n 25.000km/j in een lichtblauwe Ami 8 Break, deze wel te verstaan:


Ondertussen ziet hij er qua plaatwerk een stuk minder uit dan op dit fotootje. Er ligt al een tijdje een setje “nieuw” plaatwerk in primer te wachten, en eigenlijk valt er op het chassis inmiddels (elk jaar bij de APK) ook steeds meer aan te merken. Ik vind dat het na jaren van trouwe dienst nu tijd is geworden dat ik de auto de liefde ga geven die ze verdiend heeft. Al zo lang als ik Ami’s leuk vind, kijk ik met een half oog naar alle Ami Super’s die op internet te koop staan, maar meestal komt het er toch niet van, en eigenlijk vind ik het leuker om mijn eigen Ami te houden.

Totdat ik vorige week tegen een betaalbaar Ami Super-chassis met 1015cc motor en versnellingsbak aanliep. Afgelopen weekend gaan kijken, en het blijkt een zeer hard chassis, compleet met assen/draagarmen, stuurhuis, veerpotten, schokbrekers en remmerij. Kortom, een compleet rollend onderstel waar je zo een Ami-koets op kunt laten zakken (in my mind… Wink)

Maar wat me zeker over de streep trok om de koop te sluiten, met wat verse benzine in de carburateur en een accu gebeurde er dit:

https://drive.google.com/file/d/0B4p3VKu0cAg-dmtDbnRTTTB1bk5iMlZramxsdjF2eWxDUm80/view?usp=sharing

Plan is om eerst aan het chassis nog wat puntjes op de i te zetten, dan mijn eigen Ami uit te gaan kleden en de koets waar nodig op te knappen, dan het losse plaatwerk te laten spuiten en vervolgens alles op het Super-chassis op te bouwen. Binnenkort komt het chassis mijn kant op en wil ik gaan beginnen aan dit project, maar ik probeer me alvast mentaal voor te bereiden.


Zijn er mensen die zoiets al eens gedaan hebben, weten waar ik tegenaan ga lopen en waar ik evt. terecht kan voor onderdelen? Hieronder een aantal punten waarvan ik zelf verwacht dat ze een creatieve oplossing gaan nodig hebben, of onderdelen die ontbreken en ik nog ga moeten vinden:

- Uitlaat
Helaas zitten er bij de Super geen uitlaatdelen behalve de spruitstukken. Volgens mij kan ik vanaf de achterste demper naar achteren alles van mijn 8 gebruiken, maar ik moet op zoek naar (of zelf maken) vlampijpen, onderste voorpijpen, doedelzak en kromme pijp door het binnenscherm.

- Schakelmechanisme
Bij voorkeur zou ik de paraplu-schakeling willen behouden, daar moet dus een slimme verbinding aan komen naar de schakelstang van de Super-bak.

- Veerpotten
Zijn de veerpotten van een Super anders dan die van de Ami 8 (Break)? Zo ja, dan moet ik daarvoor op zoek naar andere bodemplaten.

- Interieurverwarming
Waarschijnlijk kan ik de koelbeplating van het Super-blok aan het kachelhuis van de 8 koppelen, maar ik mis allen de onderste schaaltjes die onder de voorpijpen moeten.

- Ruimte in het vooronder
Past alles voor het schutbord, en moet bijv. de motorkapsluiting veranderen?

- Kilometerteller
Is de aansluiting op de versnellingsbak anders bij een Super t.o.v. een Ami 8?

- Koeling
Bij een Super zitten er extra koelsleuven in het voorfront. Mijn Ami 8 heeft dat niet, maar zijn die bij het NL-klimaat nodig? En is het verstandig een koelvoorziening voor de remschijven te maken?


Wie zou dit lijstje aan kunnen vullen? Waar moet ik nog meer op rekenen?

Alvast hartelijk dank voor jullie expertise!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 april 2015 02:44 PM
  [ # 1 ]

Klinkt goed!

uitlaat: alles is anders (ook de diameter!)

veerpotten: de voorste veer is sterker van de Super. de bodem is niet veranderd, diameter van de veerpotten is gelijk.

interieurverwarming: schaaltjes zijn hetzelfde van een GS/A

motorkapsluiting is gelijk, alleen het front van een super heeft meer openingen, voor koellucht. Ik heb evt een front voor je, met wat werk,...

kilometerteller: ja als bij een GS

remschijfkoeling is niet perse nodig, hij vangt voldoende wind normaal. verder zie hierboven.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 15 april 2015 02:46 PM
  [ # 2 ]

Sybolt ,

Zo te zien het chassis uit Alphen aan de Rijn, dan eerst laten schouwen door de RDW ivm heractiveren oude chassisnummer , is namelijk nodig omdat je de 4 cylinder ombouw anders nooit regulier door mag voeren.

1e Advies in dit geval is lid worden van de Ami vereniging als je dat nog niet bent.

Veerpotten zijn zwaardere kwaliteit maar wel dezelfde maatvoering , voor behoud van parapluschakeling even op de website van wijlen Jeroen Cats kijken hoe hij dat indertijd met de 4 eend gedaan heeft.

Ivm afwijkingen de voetenbak van jouw 2 cylinder koets vervangen door een voetenbak voor Ami super , zijn bij de AVN nieuw voorradig.

Je 2 Cylinder koets is van ongeveer 1970 en daarom nog niet voorbereid voor Ami Super chassis, in 1975 werden 2 en 4 cylinder door elkaar gebouwd en er zijn dus ook 2 cylinders die reeds een ami Super koets hebben. Mijn ex ivore borely berline uit laat 1974 is daar een voorbeeld van

Rene ter Veer

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 15 april 2015 03:40 PM
  [ # 3 ]

Bedankt, Evan en Rene!

Het lijkt wel te doen dus. Ik heb me ook aangemeld als lid bij de AVN.

Grootste punt is zo te lezen de uitlaat en de oude koets die ik wil gebruiken. Ik neem aan dat die afwijkende voetenbak met name te maken heeft met de ruimte voor de versnellingsbak? Is bij een oude koets alleen de voetenbak afwijkend of is er meer anders, Rene? Past de koets bijvoorbeeld wel op het chassis qua boutgaten?

Het is inderdaad het chassis uit Alphen, toevallig dat je die ook gezien had. Vriendelijke verkoper die met verschillende oude eendjes en besteleendjes bezig was.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 15 april 2015 06:51 PM
  [ # 4 ]

Het chassisnr lijkt me nog de grootste onzekerheid.
Dat zou ik als eerste in orde maken.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 16 april 2015 09:42 AM
  [ # 5 ]

Goedemorgen,

Is dat kenteken heractiveren een onzekerheid wat jullie betreft? Via Citroën NL zijn de gegevens van een Frans kentekennr. achterhaald op basis van het chassisnummer. Type: AM JG, kleur: Bleu Camarque (toevallig ook mijn kleur), etc. Zou ik hem daarmee in kunnen voeren?

En waarom kan ik dat beter eerst doen? Verwacht de RDW geen complete auto?

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 16 april 2015 01:33 PM
  [ # 6 ]

Ja Sybolt ,

Ze hanteren sinds 2014 ook nieuwe regels bij de RDW voor samengestelde voertuigen , daarom moet een 2 CV tegenwoordig ook voor een chassiswissel geschouwd worden (voorzien van loodjes)

Op de documenten opgevraagd via Citroën nederland staat mogelijk de term CVO en zou bij de RDW genoeg kunnen zijn voor kenteken keuring, daarom moet je dat Chassis met aandrijflijn dus laten schouwen voor je begint.

Chassis + aandrijflijn van de Super wil je gebruiken als basis;  Kenteken moet dan ook van de 4 Cylinder (Ami Super) zijn. (2 delen moeten bij elkaar blijven) en dan een “koetswissel” uitvoeren door daar jouw 2 cylinder koets op te bouwen

Rene ter Veer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook