Citroën Xantia 1.8 Ocean - Wielbout probleempje
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 18 april 2015 05:55 PM

Hallo allemaal,

Na een aantal jaren BX, heb ik begin maart een Xantia uit Duitsland gehaald.
Het betreft een 1.8 Ocean uit 2000, met slechts 105.000 km op de teller.
Na wat zoeken in Duitsland, uiteindelijk geslaagd in Kiel, dus uiteindelijk is het nog een aardig tripje geweest…
Ik geloof dat de Ocean uitvoering in Nederland niet leverbaar is geweest, maar het is een wat luxer type met de bekende houtaccenten, airco enzovoort.

Ik heb inmiddels een aantal weken met de wagen gereden, en het beviel eigenlijk allemaal prima.
De vering achter was slecht en de hoogteregeling deed ook niet helemaal wat de bedoeling was, maar de Hegru in Veldhoven heeft dat probleem inmiddels verholpen. Bollen zijn weer op druk en de wagen gaat weer keurig van hoog naar laag en terug.

De Duitse APK verliep 30 april aanstaande, en dus was het tijd om de auto te laten keuren.
Op zich viel het allemaal reuze mee, maar de eerste “Xantia-kwaal” heb ik inmiddels mogen ontdekken.
De auto werd afgekeurd op een vastzittende achterrem en bijbehorende verroeste remschijf.
Aangezien ik het remblokje er met geen mogelijkheid af kreeg aan de binnenzijde, maar eens op het forum gaan zoeken, en inderdaad, het bleek dat de klauw scheef stond door corrosie tussen klauw en draagarm. Dit probleem is verholpen en de auto is inmiddels goedgekeurd tot 30 april 2016.

So far so good!

Met het wisselen van het wiel, viel het me echter op dat er één afwijkende wielbout op zat. Met de gedachte op zeker te spelen wilde ik die bout extra goed vast draaien, wat resulteerde in een dolgedraaide bout. Na een uur friemelen was het wiel weer los en bleek het gelukkig de bout te zijn die het begeven had, en niet de draad in mijn wielnaaf. Uiteindelijk bleek de bout een paar mm langer dan de originele bouten, dus daar ging waarschijnlijk wat mis.

Dus ik op zoek naar een nieuwe bout.
Bij de Hegru hebben ze gezocht, maar helaas niets gevonden.
Vervolgens heb ik op een sloperij 3 speciekuipen wielbouten doorzocht, maar zonder enig resultaat.
Geen enkele bout die qua lengte ook maar in de buurt kwam. De sloper zei zelfs dat ie nog nooit een dergelijke bout had gezien.

Mijn probleem is nu, dat ik dus geen bout kan vinden. Op internet regent het bouten, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die de bout op de foto kan plaatsen (dat is dus een goede bout, waar ik er nog 1 extra van moet hebben) of die de velgen herkend?


De basis is M12 1.25, correct?
En wat is dan de lengte die ik moet hebben? 42mm zoals gemeten op de foto?

Op de velg staat overigens het volgende:
7jx15H2
KBA 43539
1540

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 april 2015 06:43 PM
  [ # 1 ]

Even je gegevens door google gegooid http://hottuning.be/cars/models/products/car-93/cid-407/ wat overigens een betere bout oplevert, voor alu velgen hebben de bouten normaal een dunnere zeskant, de jouwe lijkt eentje voor stalen velgen te zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 april 2015 11:29 AM
  [ # 2 ]

Thanks!

Zijn besteld, zouden morgen binnen moeten zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook