1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
trilling in bocht
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 22 april 2015 09:25 PM

Als ik een bocht naar rechts neem met flinke snelheid dan is er een hoorbare en voelbare trilling in de auto. Nu rijd ik normaal niet bepaald hard door een bocht dus vaak heb ik er geen last van; toch is het echter iets wat niet goed aanvoelt.
Het is minimaal als ik geen gas geef; geef ik echter gas dan begint het, voelbaar, hoorbaar en dus niet ok. Neem ik de bocht echt hard dan gaat er rechtsvoor iets helemaal niet goed; een soort gehobbel met herrie.
Zelfde trilling vanuit de rechter voorwielzijde is er ook bij sterk inveren en rechtdoor rijden; vooral als ik gas geef.(gaspedaal los; trilling minder)
Bocht naar links is geen probleem.
Zou dit het wiellager kunnen zijn of een aandrijfas of misschien iets anders? Het is langzaam sterker aan het worden(!).

Groet, juriaan
(het is niet het ratelen van een homokineet; dat ken ik, het voelt ook heel anders)

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 april 2015 09:28 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een versleten binnenste koppeling (tripoïdehuis) van de rechter aandrijfas.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 22 april 2015 10:12 PM
  [ # 2 ]

Of de kunststof silentblocs van de draagarmen? Deze beschrijving past namelijk ook op “CX 1976” Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 23 april 2015 03:33 PM
  [ # 3 ]

De silentblocs van de draagarmen; zijn dat de kunststof ringen waar de draagarmen in zitten?
En het tripoidehuis; kan ik dat zelf nog controleren of dat niet ok is? Is daar een andere draagarm voor nodig mocht dat niet goed zijn?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 april 2015 11:27 AM
  [ # 4 ]

Of een gare onderste motorsteun .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 april 2015 01:46 PM
  [ # 5 ]

De onderste motorsteun is recent vervangen; dat is het dus niet.
Ik zal eerst eens een andere aandrijfas monteren; kijken of dat het probleem is.

Heeft iemand nog een aandrijfas liggen ter overname?

juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 28 april 2015 11:07 PM
  [ # 6 ]

Als je toch bezig gaat: trek meteen de silentblocs tussen langsliggers en carrosserie even na. Ik had afgelopen zomer vergelijkbare klachten (een duidelijke “knok” bij scherp insturen, optrekken of remmen), we dachten aanvankelijk aan “iets” met de ophanging, totdat we erachter kwamen dat de silentbloc onder de voetenbak van de voorpassagier wat losgetrild was. Kleine moeite, als het het niet is kun je het in ieder geval uitsluiten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 28 april 2015 11:58 PM
  [ # 7 ]

Ook twee keer gehad met een cx. Was in die beide gevallen tripoide.
En de onderste motorsteun onlangs vervangen. Ligt alles weer op de juiste plek?
Daar heb ik ook een trillingen van gehad.
Ik heb toen die boutjes van de steun los gehaald en met koevoet de hele handel weer verschoven.
Na paar keer proberen reed de cx echt weer zoveel beter.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 30 april 2015 10:13 AM
  [ # 8 ]

@ mulder; goede tip; heb gekeken en bouten aangetrokken; onder de voetenbak zit een rubber en degene er achter is het rubber er uit; voor zover ik weet was dit al lang.

@ verkuilm; dan is de kans dus zeker aanwezig dat het de tripoide is, ik zal de aandrijfas dan toch maar vervangen. (heb overigens de nieuwe motorsteun weer opnieuw los/vast gezet zonder resultaat)

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 30 april 2015 08:34 PM
  [ # 9 ]

kan ik trouwens bij de tripoïde delen vervangen? Ik denk meteen aan een hele andere as maar dat is wellicht niet nodig?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 01 mei 2015 10:31 AM
  [ # 10 ]

tripoide kan los van de as.
maar dan moet je wel beide delen van de tripoide vervangen.

als je de as vervangt moet je goed kijken of je de goede weer krijgt.
er zijn nogal wat verschillende.

overigens kan de andere kant (homokineet) ook los en volledig uit elkaar.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2015 11:40 AM
  [ # 11 ]

Tripoide zelf hoeft in principe niet van de as.
Naar mijn idee kan je volstaan met het vervangen van de kogels op de tripoide in combinatie met het bijbehorende tripoidehuis.
Let daar wel bij op dat elke kogel in z’n eigen baan terug komt.
De kogel en baan slijten op elkaar, daar ontstaat ruimte dus speling op.
Ik heb nog niet gezien dat de kogel ruimte krijgt op de tripoide, in de kogel zit een naaldlager.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 mei 2015 11:47 AM
  [ # 12 ]

en ik dacht dat het tripoidehuis toch met een klemveer vast zat he? Een beitel voorzichtig tussen tripoidehuis en dan los tikken geloof ik.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2015 12:01 PM
  [ # 13 ]

Dat is het losmaken van het tripoidehuis uit de bak.
Zit overigens alleen links op die manier vast.

De rechter aandrijfas heeft een steunlager en een lange as aan het tripoidehuis.
Borging op het steunlager door 2 haakvormige boutjes in de aangegoten steun aan het carter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 mei 2015 12:06 PM
  [ # 14 ]

ik heb een geheugen als een zeef Sad, heb die zaken al vaker los gehad, maar dank; zit ik dus niet aan die kant met dat gekloot Wink

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2015 12:11 PM
  [ # 15 ]

Dat kloten hoeft niet hoor!

Mijn linker as is al 2 keer spontaan los gekomen uit de bak. Laughing
Waarschijnlijk is de verende werking van de borgring niet meer afdoende, vervanging staat nog op het lijstje TO DO.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook