1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Grijze 19 GTI 1989
Dion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 20-09-2005

Gepost: 23 april 2015 11:28 PM

Even snel een eerste berichtje. Nou ja snel.

Beetje (auto)geschiedenis over mezelf. 52 jaar, sinds het behalen van mijn rijbewijs Engelse autoliefhebber, met name van voor de zeventiger jaren. Heb er een paar en meer ook ooit gehad. Daarnaast als eerste echte rij-auto een 2CV4 gehad, een lichtblauwe met een kenteken eindigend op -SM. Een Echte Citroën SM dus .... Laughing Tenminste dat maakt ik destijds anderen wijs. Veel lol gehad met die eend, achterbank eruit en er kunnen veel kratten bier in. Op de snelweg opeens je dak verliezen, dat soort dingen.
Midden / eind jaren 90 drie CX-en gehad. Een Reflex, een gewone 2.0 dacht ik en een 2.5 GTI. Allemaal serie 1 want die vond en vind ik het mooist. Paar jaar mee gereden en weer weg gedaan, meestal vanwege ver gevorderde roest.
Midden jaren 0 had ik een Xantia automaat die ik nodig had voor mijn vele woon-werk verkeer. Goede auto maar te saai naar mijn maatstaven. Dus toen ik een CX 24 IE automaat zag was ik verkocht. Die auto heb een paar jaar gehad, heerlijk. Ook weer verkocht vanwege teveel auto’s en te weinig rijden, ik moest er nog wegenbelasting over betalen wat op zich niet erg is maar ik gebruikte de auto ook te weinig. Dat vele woon werk verkeer had ik niet meer. Toch best spijt dat ik die CX heb weg gedaan, was een perfecte combinatie.

Daarna een paar Subaru’s gehad als dagelijkse auto, met name voor mijn vrouw. Die had een of twee dagen per week een auto nodig voor haar werk. Subaru is ook een eigenzinnig merk, mooie techniek verpakt in een veel te saaie vormgeving. Dat deed hem uiteindelijk de das om, afgelopen maandag verkocht ik onze Outback 3.0 zescilinder boxer automaat. Heerlijke auto, daar niet van. Maar we hadden nu eigenlijk helemaal geen auto meer nodig, hoewel…. mijn zoon heeft een rijbewijs en gaat soms met vrienden op stap, dochter heeft ook bijna haar rijbewijs en wil ook dergelijke dingen gaan doen, mijn vrouw wil nog wel eens naar een tuincentrum, enz enz. Allemaal dingen waar ik mijn fijne Engelse dagelijkse klassiekers (1967 Jaguar 420 en 1963 Triumph TR4) niet echt mee wil belasten.
Dus wat nu?
Geen echt moderne auto want ik wil toch wel het idee hebben dat als er wat mis is, ik het zelf zou kunnen repareren. Te vaak lees ik bijvoorbeeld in Auto Motor Techniek over met name elektronicaproblemen waar soms dagen naar gespeurd wordt, met uitgebreide uitleesapparatuur, scopes enz. Horrorverhalen vind ik dat.
Toch moest de auto modern genoeg zijn om meestal op straat te kunnen staan zonder echte zorgen over roest. Ook modern genoeg om wel injectie te hebben, geen carburateur(s) met choke.

En ja hoor daar komt dan de BX om de hoek kijken. Eigenzinnig genoeg om interessant te zijn, niet moeders mooiste in mijn ogen maar tenminste wel karakteristiek, een lichte en destijds relatief niet dure auto dus goedkoop in de vaste lasten, vergaand roestbestendig - dat was wel anders met mijn CX-en.
Dus op zoek naar wat geschikt zou zijn. Een rode GTI mocht niet van de familie want te veel een sjonnie-auto (sorry), de grijze die ik nu te pakken heb heeft ook niet ieders instemming maar dat moet dan maar. Vandaag gehaald in Limburg, een 1989 GTI automaat.

Want ik ben er wel blij mee. De meneer van wie ik hem kocht heeft hem in 1999 overgenomen van een kennis die hem nieuw heeft gekocht. In totaal 166.000 km gelopen. Twee werkplaatshandboeken erbij (Mechaniek 1 en 2 geloof ik) in rode ordners. Een hele stapel rekeningen, alles wat eraan is uitgegeven sinds 1999. Een handgeschreven boekje waar alle tankbeurten in staan sinds 1999! In dat boekje staan ook nog een keer alle uitgaven aan reparaties.
Auto heeft nog de originele lak, die verweerd is op het dak, de achterspoiler en op de matzwarte zijruitomlijstingen. Geen roest te zien. Een heel mooi interieur zonder fouten of mankementen. Nou ja, de radio is prut en slechts de linkerdeurspeaker doet het. 

Natuurlijk zijn er aandachtspunten. Die lak dus, ik denk erover het dak / spoiler te laten spuiten evenals het matzwart. De bumpers zijn ook niet meer heel fraai, wat kan je daaraan doen? Een achterlichtglaasje is beschadigd, misschien dat ik er serie 3 lichten op zit (rookglas), vind ik mooier, past dat?
De oliedrukmeter doet het meestal wel en soms niet. Er gaat af en toe een oranje motormanagement lampje branden. Twee Citroën dealers hebben daar naar gekeken maar niet kunnen oplossen.
Het batterijtje van de afstandsbediening is leeg, de PO (Previous Owner in engelse klassiekertermen, bestaat er een equivalent in NL? VE - vorige eigenaar misschien?) zei dat er geen nieuwe meer te krijgen zijn. Kan ik me niet voorstellen.
Lastiger is het probleem dat de auto vanaf pakweg 100 / 120 weinig puf meer heeft. Heeft dan erg lang nodig om meer snelheid te maken. Acceleratie lijkt ook iets te hakkelig te gaan in de hogere toeren. Dat is niet in orde. 
Opzoeken in de werkplaatshandboeken heeft niet veel zin want deze bevatten alleen gegevens over de 1.4 en 1.6 motor…. ! Moet dus een Haynes manual aanschaffen.

Eerst ga ik maar eens nieuwe bougies, verdeelkap en rotor monteren (kreeg ik erbij) plus bougiekabels. Weet ik zeker dat de ontstekingshardware in orde is. Dan kijken of ontstekingstijdstip in orde is. Daarna is de injectie aan de beurt, misschien dat de luchtmassaklep vuil is? Of iets simpels als een vuil luchtfilter? Benzinepomp levert onvoldoende druk? Benzinefilter vervangen?

Wordt vervolgd!

Een eerste fotootje van vandaag.

Afbeelding Bijlagen
WP_20150423_001 kopie.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 24 april 2015 12:08 AM
  [ # 1 ]

Veel plezier met de BX!
Maar laat de type 2 achterlichten erop, dat is zoveel mooier dan de type 3 rooklichten!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 24 april 2015 07:45 AM
  [ # 2 ]

Dit verhaal komt mij bekend voor.
Ik heb 2 BXen versleten vanaf nieuw, heerlijke auto’s.
Toch rijd ik nu in m’n 4e Subaru, tja..
Maar je zult genieten van je BX!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 24 april 2015 11:10 AM
  [ # 3 ]

Prachtig zo’n GTi met die wieldoppen. Best zeldzaam!

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 24 april 2015 11:38 AM
  [ # 4 ]

Hier staat de vollegige Haynes manual in ieder geval, dan hoef je em misschien niet aan te schaffen: http://www.citrina.lt/failai/tech/_bx/

Veel plezier met de auto!

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Dion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 20-09-2005

Gepost: 25 april 2015 07:16 PM
  [ # 5 ]

Bedankt Michelangelo, voor die Haynes link.

Was ik nog vergeten te vertellen: de auto veert voor geen meter. Tijdens de testrit met de oude eigenaar zei ik hem dat, en hij zei dat het hem niet was opgevallen. Hij had hem 16 jaar! en wel 2x ooit bollen vernieuwd. Laatste keer in 2003….
Het verbaast me dat de auto door de APK keuring is gekomen (een week geleden). Achter lijkt de auto echt bijna niets te veren. Mijn familie is niet onder de indruk van de auto, zo’n harde vering !

Dus de eerste actie zal zijn nieuwe bollen rondom monteren.
Wat is de engelse naam voor de accumulator bol? Zit deze aan de pressure regulator (drukregelaar)?

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 25 april 2015 09:41 PM
  [ # 6 ]

Aan de accumulator inderdaad, bollen zijn online voor €30,- per stuk te vinden ( D & O Almere)

Verder, gave wagen!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 25 april 2015 11:08 PM
  [ # 7 ]

Fraaie BX!

Tot nu toe heb ik al mijn motormanagmentlampjes opgelost door ontstekingsonderdelen te vervangen, dus wie weet. Succes met de klusjes, het is een leuke BX!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Dion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 20-09-2005

Gepost: 05 mei 2015 05:12 PM
  [ # 8 ]

Vandaag voor het eerst echt wat gedaan aan de BX. Hmmm.
Voorbollen vervangen. Dat was geen probleem met de truc met de slangklem / binnenband. Toen achter….
De cilinder waar de bollen opgeschroefd zitten lijken in het geheel niet vast te zitten, ze draaien mee als ik probeer de bol los te tikken. Die bol en cilinder kan ik zo met de hand een paar cm naar links en recht bewegen. Hoort dat? Onderhoudsboek (Mechaniek 1 en 2) en Haynes zijn onduidelijk om te laten zien hoe de boel vast zit, of hoort te zitten. Ja, er wordt gesproken van een klemveer die losgehaald moet worden als je de cilinder wilt weghalen. Is dat alles? 
Ik durfde niet verder te proberen (beitel en moker) omdat ook de leidingen dan meedraaien en die misschien ergens tegenaan stoten. Moet die cilinder niet stevig vast zitten? 
Ben niet erg gerustgesteld over de constructie en het feit dat dit zo belabberd be- en omschreven is.
Iemand tips?
Voorlopig de boel de boel maar gelaten achter. Ik ga pas verder als de brug vrij is want ik zie het aankomen dat er een leiding breekt en ik met een immobiele auto sta. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 mei 2015 05:29 PM
  [ # 9 ]

Dat hoort. Je moet de auto eerst nog op druk in de hoogste stand zetten, dan een paar keer goed meppen met de hamer en beitel op de achterbollen zodat ze een paar mm los komen (ik zet altijd een streepje met een zwarte stift). Vervolgens de auto drukloos maken en dan kan je ze er met de hand zo af draaien. Zo is het mij altijd gelukt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 mei 2015 06:20 PM
  [ # 10 ]

Wat Timo zegt, eerste stukje met de wagen in de hoogste stand. Ik vond de methode met beitel een beetje dubieus bij de achterbollen; vond de constructie een beetje fragiel. Ik heb de achterbollen vervangen met een oliefiltersleutel (met ketting) of als ze erg vast zitten met een grote waterpomptang.
Succes!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 05 mei 2015 07:18 PM
  [ # 11 ]

die achterbollen willen nog wel eens echt, “rete”“vast zitten. Ik heb meestal een scherpe beitel nodig gehad, hoogste stand, streepjes zetten en meppen maar. Zet je hem niet in de hoogste stand sneuvelt inderdaad de veerleiding.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 05 mei 2015 07:39 PM
  [ # 12 ]

Grote ketting-filter-sleutel verlengen met een eindje pijp. Hoef je niet te meppen.

Profiel  
 
Dion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 20-09-2005

Gepost: 05 mei 2015 09:55 PM
  [ # 13 ]

Okee. Als ik het goed begrijp zet de hoogste stand de cilinder en bol vast?

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 05 mei 2015 10:06 PM
  [ # 14 ]

Klopt, want dan staat er druk op.
Je moet hem dan ook niet helemaal los halen als hij in de hoogste stand staat, want dan spuit alles eruit.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 mei 2015 10:06 PM
  [ # 15 ]

Klopt helemaal

Edit: Marviiiiiiiiiiiiiiiiin was eerder

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook