CineCars: C6, the Last Goddess
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 mei 2015 04:28 PM

Johan Oldenhage (1974) is als klein kind al in de ketel met Citroën-toverdrank gevallen. Zijn vader werkte eerst bij de lokale Citroën-dealer en had vanaf eind jaren ‘70 een eigen Citroën-dealerschap. Hij nam vaak van die zweefmobielen mee naar huis, waarin Johan heerlijk kon spelen. Vooral de verlengde ‘Prestige’-versie van de Citroën CX bood tussen voorstoelen en achterbank een ruime speelplaats. Het meerijden in die hydropneumatisch geveerde Citroëns liet op Johan een onuitwisbare indruk achter: zo comfortabel hoort reizen te zijn, vindt hij nog altijd. In de loop der jaren bouwde Johan een indrukwekkende collectie Citroën-automobilia op, verzamelde model-Citroënnetjes en Citroën-boeken, ging naar de technische school en opeens was het 1996 en was het gedaan met het spelen en werd het meewerken in de garage van z’n vader. In 2011 nam Johan zelfs het bedrijf van zijn vader over en in 2014 verhuisde Garage Johan Oldenhage naar een modern en ruim pand aan de Tarwestraat in Nieuw-Vennep.

Het uiterlijk van de in 2005 geïntroduceerde Citroën C6 verschilt slechts op detailniveau van het studiemodel Lignage dat Citroën voor het eerst in 1999 op de salon van Genève liet zien. Het toenmalige topmodel van Citroën, de XM, kon zijn leeftijd niet langer verhelen. Dat de verkoop van de Citroën C6 pas in 2005 begon, vijf jaar nadat in 2000 de XM van de markt genomen was, heeft te maken met gegronde twijfels van het Citroën-management over zijn afzetpotentieel, maar ook met vertragingen bij de productontwikkeling. Hoewel de Lignage uiterlijk bijna productierijp leek, was hij onderhuids niet meer dan een normale XM.

In 2005 was er dan toch eindelijk weer een echte grote Citroën. De kopers kregen de keuze uit één benzinemotor en twee dieselmotoren. De 2,9-liter V6 benzine had eigenlijk te weinig koppel om de zware C6 vlot van zijn plaats te krijgen. De 2,2-liter viercilinder diesel deed dit veel beter en is voor verstokte handschakelaars de voorkeursversie. Toch past de zescilinder dieselmotor van eerst 2,7 en later 3,0 liter het best bij het concept van gracieus zweven.

Aan boord van de C6 vind je alles: zetels die Frans comfort en Duitse stevigheid verenigen, fijn leer, mooi hout, een head-up display, goede audio, maar vooral ruimte en stilte. Al die luxe wordt met de weg verbonden via Citroëns “hydractive” vering van de derde generatie, die razendsnel veerkarakteristieken berekent en aanpast, variërend van bijzonder comfortabel tot strak sportief.

De C6 wordt direct het voertuig van de Franse politici. Fransen die geen namen van automerken en -modellen kunnen onthouden, kennen de C6 als Sarkomobile. Buiten Parijs vallen de verkopen echter zwaar tegen. In december 2012 schrapt Citroën de C6 uit de prijslijsten en blijft de teller definitief steken bij ongeveer 23,000 exemplaren.

Niet iedere monteur wil zijn vingers branden aan de met techniek volgepakte C6. Zelf liefhebber van deze laatste grote Citroën, pakt Johan Oldenhage de C6 wel aan en dat met plezier. De automatische versnellingsbakken heten gesmeerd te zijn voor het leven, maar interne vervuiling zorgt vaak voor twijfelend schakelgedrag. Johan begint als eerste in Nederland met het spoelen van deze versnellingsbakken. In tegenstelling tot verversen, wordt bij het spoelen alle oude olie uit de bak verwijderd. Terwijl de chauffeurs in hun C6 zweven, vergeten zij vaak dat de niet afgeveerde delen van de wielophanging bij iedere drempel die zij zelf wel zien, maar niet voelen toch steeds een optater krijgen. Vooral slijtage aan de fuseekogels komt vaak voor. Waar het officiële werkplaatshandboek een vervanging van de hele draagarm voorstelt, heeft Johan een methode ontwikkeld om alleen de fusee te vervangen. De lijst met dergelijke slimme reparaties is nog veel langer en heeft ertoe gevoerd dat C6-eigenaren uit binnen- en buitenland de weg naar Nieuw-Vennep weten te vinden.

Wie zijn Citroën bij Johan naar binnen rijdt, komt in een hoogst moderne werkplaats, waar het vakmanschap alle ruimte krijgt. Wie vervolgens de glazen deur naar de showroom doorgaat, komt als het ware in de huiskamer van de liefhebber. Hier staat de stamtafel van de Nederlandse Citroën C5 Club, hier zijn de forummers van Citroën-Forum.nl kind aan huis en hier drukken klanten hun tevredenheid uit door gebak op die stamtafel te zetten. Dat Garage Johan Oldenhage keer op keer de eerste plaats inneemt in onderzoeken naar klanttevredenheid van Citroën-garages kan geen toeval zijn. Het komt door de unieke combinatie van modern vakmanschap en de ouderwetse gezelligheid van een gepassioneerd Citroën-liefhebber.

De film en het complete fotoalbum bij dit verhaal vind je op cinecars.nl/the-last-goddess.

tekst en foto’s: CineCars

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 01 mei 2015 05:50 PM
  [ # 1 ]

Wat een prachtige film over Johan Oldenhage en de C6 !
Ook hele mooie foto’s.

Ik geniet ook nog elke dag van deze prachtige wagen.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 02 mei 2015 10:25 AM
  [ # 2 ]

mooie film. je ziet heel goed die vering werken met die verschillende camerastandpunten tijdens het rijden.
Ik vraag me trouwens af hoe Johan de spoiler omhoog heeft gekregen op een binnenweg Laughing

Het gebrek aan koppel bij de benzine mis ik niet zo, maar ik heb dan ook nooit in de diesel gereden.
wel dat het bij het wegrijden even duurt voordat hij optrekt.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 02 mei 2015 11:20 AM
  [ # 3 ]

Geweldige auto, mooie film. Lijkt mij een mooi stukje voor de homepage van het Citroen-Forum

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 03 mei 2015 02:55 PM
  [ # 4 ]

De c6 heeft alles wat een toekomstige klassieker moet hebben.

- lage verkoopaantallen (van de eerst audi quattro in de jaren 80 zijn maar 10.000 gemaakt en die zijn nu bijna niet meer te vinden)
- eigenzinnige vormgeving
- unieke techniek die op andere auto’s niet wordt toegepast en waar de meeste mensen geen behoefte aan hebben Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 mei 2015 01:00 PM
  [ # 5 ]

Leuke film! Ik zat laatst weer even te twijfelen om door te gaan met de C6 vanwege de hoge MRB, maar what the heck, zolang het gaat blijf ik genieten!

guznax schreef:

Ik vraag me trouwens af hoe Johan de spoiler omhoog heeft gekregen op een binnenweg Laughing

Je rijdt zo makkelijk harder dan 80 op een binnenweg… Zelfs op die hobbelige en golvende Hoofdweg door de Haarlemmermeer!  huh whistle

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook